Letbane-direktør efter aflysning: Jeg er dybt rystet
Direktøren for Aarhus Letbane var fredag aften tydeligt rystet over aflysningen i 11. time
Letbanen skulle have kørt sin første tur lørdag den 23. september.
Men ved 19-tiden fredag kom det frem, at Letbanen ikke kommer til at køre endnu.
Trafikstyrelsen har afvist at godkende dokumentationen af det sikkerhedsarbejde, som Letbanens operatør har udført.
Årsagen til aflysningen er, at Trafikstyrelsen dels ikke er tilfreds med dokumentationen af det sikkerhedsarbejde, som Letbanens operatør Keolis har udført.
Dels har Trafikstyrelsen afvist at efterfølge en uvildig assessors vurdering af, at Aarhus Letbane lever op til kravene om fremtidige vedligehold.
Operatørs skyld
Hvordan det kan lade sig gøre at stå aftenen før åbningen og så stadig ikke være klar, har direktøren følgende forklaring på:
- Jeg har anmærkningsfri rapport på, at sikkerheden på Aarhus letbane er i orden. Det andet er min operatør Keolis, hvor vi i foråret bliver opmærksomme på, at de har nogle problemer. Her beder vi dem om at stramme op og giver dem et alvorligt varsel for seks uger siden, siger Claus Rehfeld Moshøj.
Det har de ifølge Letbane-direktøren ikke formået at rette op på.
Dermed er den store åbningsdag i morgen aflyst.
- Jeg skal lige hjem og sunde mig. I morgen prøver vi at finde ud af, hvad vi nu gør, siger Claus Rehfeld Moshøj.
I videoen øverst i artiklen kan du se et interview med direktøren for Aarhus Letbane, Claus Rehfeld Moshøj.
AARHUS LETBANE
Første strækning af Letbanen i Aarhus, der skulle indvies lørdag, går fra banegården til Aarhus Universitetshospital i Skejby.
Første strækning har 12 stop.
Letbanen skal senere føres videre til Lystrup, ligesom nærbanerne til Odder og Grenaa skal kobles på.
Letbanen i Aarhus har et budget på 3,5 milliarder kroner og er finansieret af kommune, stat og region.
Op mod 90 chauffører skal betjene letbanetogene, der får deres eget spor i det aarhusianske bybillede.
Letbanen kører på elektricitet og kører i bymæssig bebyggelse op til 50 kilometer i timen.
På strækningen til Odder og Grenaa kører letbanen henholdsvis 75 kilometer og 100 kilometer i timen.
Letbanen får i alt 49 stationer, når den er færdig.
Kilde: Aarhus Letbane I/S