Otte gode råd til den nye letbanedirektør: Jørgen Leth i alle tog
Den nye letbanedirektør, Michael Borre, har været på posten i godt en måned. Her får han et par gode råd af passagererne
Letbanen er været i drift i lidt over en måned.
Michael Borre er ny direktør på pinden, og her kommer et par gode råd.
Kommentarerne kommer blandt andet fra forskelllige grupper på Facebook.
1. Få nogle flere rejsekortsterminaler
På de mindre standsningssteder er der én rejsekortsterminal, hvor folk både skal bippe ind og ud.
Når der er travlt ved eksempelvis stoppestedet ved Universitet, kan der opstå kø, og derfor kunne der godt være brug for et par ekstra.
På stationen i Grenå er der eksempelvis fem rejsekortsterminaler.
2. Lad nu være med at kalde det et standsningsted
Det officielle ord for de steder, hvor de kan stige af og på Letbanen er et standsningsted. En Letbanepassagerer har spurgt, hvorfor det ikke blot hedder en station, et trinbræt eller lignende.
3. Der mangler offentlige parkeringspladser ved stationerne
Letbanen skal også være for folk, der for eksempel kører til det nordlige Aarhus i bil, og som så tager resten af vejen til centrum med Letbanen. Lige nu mangler der offentlige parkeringspladser.
Dog kommer der et parkeringsanlæg med plads til 100 biler ved Klokhøjen i Lisbjerg.
4. Lad Jørgen Leth være speaker hele tiden
Letbanen er blevet kendt som Leth-banen, fordi Jørgen Leth har indtalt samtlige stationsnavne. Det er dog kun med togsættene 1101/1201 og 1107/1207, at han kører med - ud af i alt 26 togsæt.
Men Aarhus Letbane er ikke klar til at lade Jørgen Leths stemme lyde ud af samtlige højttaler. Det skyldes, at det skal være en særlig oplevelse - en overraskelse - at høre en station blive læst op af hr. Leth.
- Det, der har været meningen med Jørgen Leth-tankegangen, er, at det skal være en særlig oplevelse, man støder på en gang imellem. Man ved ikke, hvornår man går ind i et Jørgen Leth-letbanetog. Det har hele tiden været tanken, at Jørgen Leth kun skulle speake i nogle af togene, så det var en særlig oplevelse, siger Michael Borre.
5. Få gennemkørende tog fra Grenå til Skejby
Flere brokker sig over, at Letbanen ikke kører direkte fra Grenå og til Skejby. Det betyder, at hvis man skal fra Djursland og til en arbejdsplads i Skejby, så skal man skifte i Lystrup.
Letbanetoget fra Grenå fortsætter nemlig ad den gamle Grenåbanens rute via Risskov og til Aarhus Hovedbanegård, og kommer altså ikke direkte forbi Skejby.
6. Mere hjælp til blinde på perronen
Claus Thøgersen er blind og har prøvet Letbanen et par gange nu. Han mangler afmærkning på Aarhus H af, hvor Letbanen stopper og standser. Der er ingen markering, som viser ham, hvor langt han skal gå fra Bruuns Bro for at vente det rigtige sted.
- Aarhus H har den udfordring, at det er en meget lang perron. De fleste andre steder er perronerne bygget til togene. Når man står på perronen, er der ikke langt til den nærmeste dør. Dørene har en tydelig og meget høj lyd. Kommer man fra den ene ende i Aarhus H, er der en ledelinje, men hvornår skal man standse for at nå toget? Det kunne vi måske overveje at finde ud af. Det er noget, vi skal lave i samarbejde med Midttrafik, siger Michael Borre.
7. Få Letbanen med i Midttrafiks liveoversigt
De fleste østjyske bybusser og regionale busser kan du følge live. På den måde ved du, om du er kommet for sent til bussen eller skal satse på at tage en anden i stedet. Den funktion vil passagerer også gerne have til Letbanen.
- Det er et samarbejde, vi har med Midttrafik. Vi er i gang med at arbejde på, hvad der kan vises og hvornår. Det er deres informationer, så det sidder de og arbejder på nu. Vi skal levere data om, hvor togene er. Det er et udviklingsprojekt, der er i gang, siger Michael Borre.
8. Kør nu til Odder og Grenå
Der er folk både i den sydlige del af Østjylland og i den nordlige del af Østjylland, der er trætte af at vente på, at de får en togforbindelse igen.
- På nuværende tidspunkt kan vi ikke sige præcis, hvonår togene kommer til at køre. Vi skal igennem en længere proces om godkendelsen af de jernbanestrækninger, der skal til. Samtidig arbejder vi på de vilkår, vi fik i forbindelse med godkendelsen i december. For ikke at blive stoppet igen, skal vi sikre, at vi overholder de vilkår korrekt. Vi har sat alle de ressourcer ind, vi kan, siger Michael Borre.
9. Løb nu ikke for rødt
Ved flere af stationer hænder det, at folk løber over for rødt for at nå Letbanen. Det er selvfølgelig ulovligt, men sikkert også helt unødvendigt, for Letbanen kører i gennemsnit hver tiende minut.
10. Brug alle indgangene
Der er også en Letbanechauffør, der har en enkelt opfordring til passager i myldretid: Brug alle Letbanens døre, og ikke kun midtersektionen. Så kommer Letbanen hurtigere af sted.