I Aarhus må de godt, men her må de ikke
I Trustrup på Djursland kan de ikke forstå, hvorfor de ikke må få en overgang ved stationen, uden der skal være bomme, lys og lyd, når man i Aarhus flere steder kan gå over letbanesporene uden yderligere sikkerhed.
Letbanen er netop rullet ind på stationen i Trustrup. Passagerer stiger ud. Flere af dem kan se deres hus på den anden side af skinnerne, men må alligevel gå en omvej på halvanden kilometer for at komme hjem.
De lokale har i flere år ventet på en overgang lige ved stationen, som kunne gøre det nemmere at krydse skinnerne og give en direkte adgang til det nye boligområde, Nordbakken.
Hos borgerforeningerne i Trustrup og Lyngby kan de ikke forstå, hvorfor det er så svært at få en ny overgang.
- Det giver overhovedet ingen mening, siger Flemming Trillingsgaard, Formand Lyngby og Omegns Borgerforening.
I dag findes der en overgang ud til perron-øen mellem de to spor. Den benyttes uden lys og bomme og de lokale ønsker, der bliver bygget endnu en overgang fra perron-øen og over til den modsatte side.
Omfattende arbejde
Norddjurs Kommunen fik sidste år Aarhus Letbane til at undersøge, hvad det ville kræve at bygge en overgang ved stationen. I et notat skriver Aarhus Letbane, at sporovergangen vil ’kræve etablering af et bomanlæg med lys og lyd svarende til en letbaneoverkørsel for biltrafik.’
Aarhus Letbane skriver videre i notatet, ’at udgiften til etablering (…) vil være ikke under 4 mio. kr.’ Og dertil kommer anlægsudgiften.
Så omfattende og dyrt havde kommunens politikere dog ikke regnet med, det ville være.
- Jeg havde tænkt, man kunne lave en meget ”fixere” løsning, der havde kostet noget mindre. Det må jeg sige, under det halve, siger Benny Hammer (K), næstformand i Økonomiudvalget, Norddjurs Kommune.
Føler der er forskel på kommuner
Flemming Trillingsgaard og de andre lokale kan ikke forstå, hvorfor det kræver så meget sikkerhed ved lige denne overgang.
- I Aarhus kører letbanen inde ved Dokk1, hvor folk kan gå over letbanesporene uden ekstra sikkerhed. Men når man kommer til Trustrup, så kan det lige pludselig ikke lade sig gøre. Jeg synes, det er helt hen i vejret, siger Flemming Trillingsgaard.
Den samme undring sidder kommunalpolitikeren med.
- Vi har i hvert fald oplevet, at der er forskel på sikkerhed, om man bevæger sig rundt inde i Aarhus midtby, eller man bevæger sig rundt herude i eksempelvis Trustrup. Der kræves mere sikkerhed herude, mener Benny Hammer.
Aarhus Letbane forklarer til TV2 Østjylland, at området omkring Dokk1 og strækningen på havnen i Aarhus hører under en regel, der hedder ”Shared Space”, hvor letbanen deler området. Det er ikke tilfældet med stationen i Trustrup, derfor kræves andet sikkerhed.
Kommunalpolitikerne i Norddjurs Kommune har nu parkeret projektet og vil tage stilling til, hvad der videre skal ske.
En snak med ministeren
Den tidligere formand for Teknik og Miljøudvalget i Norddjurs Kommune og nuværende folketingsmedlem og næstformand for Transportudvalget, Jens Meilvang (LA) er uforstående.
- Personligt undrer det mig rigtig meget, at det kan lade sig gøre inde i Aarhus by, når det ikke kan lade sig gøre ude på landet. Det kan jeg ikke forstå, siger Jens Meilvang (LA), næstformand, Transportudvalget.
Han vil nu bære sagen ind i Folketinget.
- Jeg vil spørge transportministeren, om han vil få styrelsen til at komme med et svar på, hvorfor der egentlig er forskel, siger han.
Uanset svaret, så ser han løsninger, der kan hjælpe med at give Trustrup en overgang med stationen.
- Jeg håber, Trustrup kan få samme løsning som Aarhus by, kan det ikke lade sig gøre, så må vi kigge på puljer og midler i transportforliget, der kan hjælpe med at finansiere, mener han.