I Aarhus må de godt, men her må de ikke

I Trustrup på Djursland kan de ikke forstå, hvorfor de ikke må få en overgang ved stationen, uden der skal være bomme, lys og lyd, når man i Aarhus flere steder kan gå over letbanesporene uden yderligere sikkerhed.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Flemming Trillingsgaard forstår ikke, hvorfor overgangen ikke kan forlænges, så borgerne i Trustrup kan gå over begge spor, når de skal til og fra stationen.

Letbanen er netop rullet ind på stationen i Trustrup. Passagerer stiger ud. Flere af dem kan se deres hus på den anden side af skinnerne, men må alligevel gå en omvej på halvanden kilometer for at komme hjem.

De lokale har i flere år ventet på en overgang lige ved stationen, som kunne gøre det nemmere at krydse skinnerne og give en direkte adgang til det nye boligområde, Nordbakken.

Hos borgerforeningerne i Trustrup og Lyngby kan de ikke forstå, hvorfor det er så svært at få en ny overgang.

- Det giver overhovedet ingen mening, siger Flemming Trillingsgaard, Formand Lyngby og Omegns Borgerforening.

Beboerne på nordsiden at Trustrup Station må i dag tage turen ned til Lyngbyvej, når de vil med letbanen. En strækning på cirka halvanden kilometer. Modsat ville en ny overgang give dem få meter.

I dag findes der en overgang ud til perron-øen mellem de to spor. Den benyttes uden lys og bomme og de lokale ønsker, der bliver bygget endnu en overgang fra perron-øen og over til den modsatte side.

Omfattende arbejde

Norddjurs Kommunen fik sidste år Aarhus Letbane til at undersøge, hvad det ville kræve at bygge en overgang ved stationen. I et notat skriver Aarhus Letbane, at sporovergangen vil ’kræve etablering af et bomanlæg med lys og lyd svarende til en letbaneoverkørsel for biltrafik.’

Aarhus Letbane skriver videre i notatet, ’at udgiften til etablering (…) vil være ikke under 4 mio. kr.’ Og dertil kommer anlægsudgiften.

Der er forskel på sikkerhed, om man bevæger sig rundt inde i Aarhus midtby, eller herude i Trustrup.
Benny Hammer (K), næstformand i Økonomiudvalget, Norddjurs Kommune.

Så omfattende og dyrt havde kommunens politikere dog ikke regnet med, det ville være.

- Jeg havde tænkt, man kunne lave en meget ”fixere” løsning, der havde kostet noget mindre. Det må jeg sige, under det halve, siger Benny Hammer (K), næstformand i Økonomiudvalget, Norddjurs Kommune.

Føler der er forskel på kommuner

Flemming Trillingsgaard og de andre lokale kan ikke forstå, hvorfor det kræver så meget sikkerhed ved lige denne overgang.

- I Aarhus kører letbanen inde ved Dokk1, hvor folk kan gå over letbanesporene uden ekstra sikkerhed. Men når man kommer til Trustrup, så kan det lige pludselig ikke lade sig gøre. Jeg synes, det er helt hen i vejret, siger Flemming Trillingsgaard.

Den samme undring sidder kommunalpolitikeren med.

- Vi har i hvert fald oplevet, at der er forskel på sikkerhed, om man bevæger sig rundt inde i Aarhus midtby, eller man bevæger sig rundt herude i eksempelvis Trustrup. Der kræves mere sikkerhed herude, mener Benny Hammer.

Aarhus Letbane forklarer til TV2 Østjylland, at området omkring Dokk1 og strækningen på havnen i Aarhus hører under en regel, der hedder ”Shared Space”, hvor letbanen deler området. Det er ikke tilfældet med stationen i Trustrup, derfor kræves andet sikkerhed.

Kommunalpolitikerne i Norddjurs Kommune har nu parkeret projektet og vil tage stilling til, hvad der videre skal ske.

En snak med ministeren

Den tidligere formand for Teknik og Miljøudvalget i Norddjurs Kommune og nuværende folketingsmedlem og næstformand for Transportudvalget, Jens Meilvang (LA) er uforstående.

- Personligt undrer det mig rigtig meget, at det kan lade sig gøre inde i Aarhus by, når det ikke kan lade sig gøre ude på landet. Det kan jeg ikke forstå, siger Jens Meilvang (LA), næstformand, Transportudvalget.

Han vil nu bære sagen ind i Folketinget.

- Jeg vil spørge transportministeren, om han vil få styrelsen til at komme med et svar på, hvorfor der egentlig er forskel, siger han.

Uanset svaret, så ser han løsninger, der kan hjælpe med at give Trustrup en overgang med stationen.

- Jeg håber, Trustrup kan få samme løsning som Aarhus by, kan det ikke lade sig gøre, så må vi kigge på puljer og midler i transportforliget, der kan hjælpe med at finansiere, mener han.  

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google