Lystbådejere får uventet regning på 140.000 kroner
Grenaa Marina og lystbådehavnens brugere kan se frem til en uventet regning på 140.000 kroner for hævningen af en kutter, som bådfolkene ikke har noget med at gøre.
Søren Jongberg ringer 112 for at få fat i beredskabet, da en herreløs kutter den 22. oktober sidste år pludselig befinder sig på bunden af Grenaa Marina.
- Jeg får at vide, at kutteren er sunket, og jeg går over og kan se, at der er et stort olieudslip, siger Søren Jongberg, som er forperson for Grenaa Marina.
Beredskabet ankommer og inddæmmer olien. Det bliver til en regning på 88.000 kroner, som Norddjurs Kommune betaler, fordi den tilfalder lodsejerne.
Hvem skal betale regningen?
Udgiften på 140.000 kroner for efterfølgende at få båden hevet op, vil kommunen ikke røre fordi Grenaa Marina gjorde det uden forudgående aftale.
- Det er jo ikke rimeligt at havnens brugere, hvoraf hovedparten for øvrigt er pensionister, skal sidde med sådan en regning. Der er jo ikke økonomi i sådan en lille forening til at dække sådan nogle omkostninger, siger Søren Jongberg.
Grenaas Marinas bestyrelse tog selv beslutningen om, at få hevet kutteren op af flere årsager.
- Vi ved der var olietønder nede i, så det var for at begrænse yderligere olieudslip. Og så også for at finde ud af, om der har været en kriminel handling bagved, og det har der så været, båden var sænket bevidst, siger Søren Jongberg.
Skulle have spurgt kommunen
Men der var Grenaa Marinas bestyrelse lidt for hurtig på aftrækkeren, hvis man spørger kommunen.
- Da den stadigvæk ligger under vand, der finder man ud af, der stadig er en masse olie i den og med henblik på, at det kan sive ud, valgte de at tage en beslutning om at hæve den og bortskaffe den. Det var der, man måske lige skulle have kontaktet kommunen for at se, hvad var udmeldingen fra kommunen, siger Niels Basballe (S), næstformand i miljø- og teknikudvalget i Norddjurs Kommune.
Marinaen fortæller, de fik et godt tilbud på at få hevet båden op, hvis de altså ville slå til på daværende tidspunkt. Derfor havde man også håbet, at kommunen ville hjælpe lidt til.
- Og så tage oprydningen med også, selvom vi måske har været lidt friske med at få den hevet op siger Søren Jongberg
Hvorfor spurgte I ikke bare kommunen, inden I hev den op på land?
- Ja, det kan man så spørge sig selv om bagefter, men vi skønnede, at det var det rigtig at gøre på det tidspunkt, siger Søren Jongberg.
Ingen hjælp ved forsikringen
Hos Grenaa Marinas forsikringsselskab er der heller ikke hjælp at hente, da der ikke findes en forsikring, som garderer mod problematikken med de herreløse både.
- Reglerne er lagt an på, at det er fartøjets ejer, der tegner og vedligeholder en ansvarsforsikring, der kan dække. Hvis ikke man kan finde ud af, hvem fartøjets ejer er, så begynder det jo at blive svært. Men man kan i hvert fald sige med sikkerhed, der findes ikke nogen forsikring på markedet, der kan hjælpe marinaen, siger Pia Holm Steffensen, underdirektør ved brancheforeningen Forsikring og Pension.
Historien bag den herreløse kutter
Tilbage i august ankom den gamle kutter efter sigende fra Fyn.
- Det var en del af en handel, der gik skævt. Sælger har lagt den op og betalt, jeg mener det var to dages haveleje. Køber kommer op og kigger på den og påstår, det ikke er den båd, han har købt. Og sælger siger, jeg har en købskontrakt, jeg har solgt den, det ikke min båd.
Der er derfor ingen, som vil kendes ved båden.
Den 22. oktober lander kutteren så på bunden af marinaen, inden den blev hevet op. Og nu er der ingen, der vil kendes ved regningen.
Miljø- og Teknikudvalget i Norddjurs Kommune skal behandle sagen endeligt på deres møde den 23. januar.