Dagbog fra rejsen mod en ny medievirkelighed
Det er næppe nogen hemmelighed, at der sker store omvæltninger i mediebranchen i disse år — i Danmark og internationalt. Helt grundlæggende kan omvæltningerne ses som en trussel eller som en mulighed for at skærpe den opgave, vi som medier er sat i verden for: At samle, oplyse og udfordre. Eller for vores vedkommende: At skildre det østjyske fællesskab, drøfte det, der optager de 780.000 østjyder i regionen og sætte Østjylland på landkortet ved at bringe de østjyske nyheder og løsninger ud til hele Danmark.
Som public service-medie mener jeg, at vi er forpligtede til at gå forrest og prøve nye platforme, nye fortællegreb og nye samarbejdsmåder af — velvidende at nogle ting vil fejle, og andre ting vil virke. De erfaringer vil vi gerne dele ud af.
Vores indstilling på TV2 ØSTJYLLAND er, at i en transformationsperiode som nu, hvor vi betræder helt nyt terræn, er fejl noget, man lærer af — ikke noget, man bliver straffet for. Fejl skal vi bruge til at blive klogere af, men omvendt behøver andre ikke nødvendigvis at begå samme fejl, som vi har begået.
Så fejlene kan I læse om her. Og succeserne, erfaringerne, mellemregningerne og grundtankerne. Vi stiller tal og data til rådighed og lægger kortene på bordet. Til inspiration, debat, tankevirksomhed og videnudveksling.