Én bestemt ting i havnen skaffer flere turister

Når kutterne kommer ind fra havet med friske fisk og skum om boven, bidrager de ikke kun med fiskeriindtjening.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Det er i området ved Ebeltoft Havn, blandt andet ved den gamle tømmerhandel, at Carsten Nørgaard forestiller sig, at der kan ligge en række uddannelser. Foto: Thomas Gam Nielsen, TV2 Østjylland
Af Ritzau

Aktive fiskerbåde i de lokale havne øger turismen, viser et nyt studie fra Københavns Universitet.

Når fiskerkutterne kommer ind fra havet med friske fisk og skum om boven, så bidrager de ikke kun med fiskeriindtjening. De kaster samtidig glans og penge over andre erhverv som turisme og hotelovernatninger, viser studiet.

Studiet har set statistisk på sammenhængen mellem fiskerbåde og hotelgæster rundt om i Danmark.

Små kuttere, der sælger frisk fisk direkte til turister, bidrager til en autentisk oplevelse
Rasmus Nielsen, medforfatter til studiet

- Vores resultater viser en klar positiv sammenhæng mellem tilstedeværelsen af fiskerbåde i den lokale havn og antallet af lokale hotelgæster.

- Turismen er markant positivt påvirket af at have aktive fiskefartøjer, der lander i lokale havne, siger lektor Max Nielsen fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, som er en af forfatterne bag studiet.

Gælder ikke kun små kuttere

Når der kommer ét ekstra fiskefartøj til i en lokal havn, så stiger overnatningerne i området gennemsnitligt med 1,1 procent. Det svarer til cirka 90 ekstra overnatninger i gennemsnit i de undersøgte fiskerihavne.

Effekten af fiskerbådene er endnu større, hvis de permanent holder til i havnen.

Studiet peger også på, at det er den generelle fiskeriaktivitet, der tiltrækker besøgende, snarere end selve størrelsen på fiskefartøjerne.

Forskerne har udeladt de allerstørste fartøjer fra datagrundlaget ved at frasortere på baggrund af fangsttyper. Men undersøgelsen viser, at effekten ikke kun gælder de små pittoreske kystfiskerbåde. Den gælder også mellemstore skibe.

Der er noget autentisk over fiskeriet, som får turisterne til at føle, at det er noget originalt
Anne Villemoes, kommunikations- og udviklingsdirektør i VisitDenmark

- Små kuttere, der sælger frisk fisk direkte til turister, bidrager til en autentisk oplevelse. Men også industrielle trawlere har en type fascinationskraft, siger Rasmus Nielsen, der er medforfatter til studiet.

Anne Villemoes, kommunikations- og udviklingsdirektør i VisitDenmark, siger, at "vi kan noget i Danmark, som opleves som ægte, og som ikke bare ligner nogle kulisser skabt for turisterne".

- Der er noget autentisk over fiskeriet, som får turisterne til at føle, at det er noget originalt, som ikke kun er der, mens jeg lige er der, siger hun.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her