Manden bag gigantisk togplan: Borgerne glæder sig for tidligt

Professor Otto Anker Nielsen mener, at jernbaneprojektet Hovedgård-Hasselager stadig er en samfundsøkonomisk god idé.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Det er trafikprofessor ved DTU Otto Anker Nielsen, der i sin tid fandt på timemodellen, der ligger til grund for Togfonden. Foto: Emil Helms / Ritzau Scanpix

Det er langt fra sikkert, at en omdiskuteret jernbane syd for Aarhus følger Vejle Fjord-togbroen i graven.

Det slår DTU-professor Otto Anker Nielsen fast over for TV2 ØSTJYLLAND.

- Det er en god investering, og samfundet ville blive rigere, hvis jernbanen blev bygget, siger professoren.

Den nye SVM-regerings udmelding om, at en togbro over Vejle Fjord er droppet, har ellers skabt stor glæde i Solbjerg syd for Aarhus. 

Det har fået en række borgere til at spekulere og håbe på, at planerne om en ny jernbane mellem Hovedgård og Hasselager også bliver skrottet. 

Begge togstrækninger indgår nemlig i transportforliget Togfonden fra 2013, hvor en række nye jernbaneprojekter blev vedtaget med det overordnede formål at sænke transporttiden mellem de store byer, herunder Aarhus og Odense, til en time.

I sig selv vil Hovedgård-Hasselsager-jernbanen barbere rejsetiden ned med knap seks minutter og koste omkring fire milliarder kroner at bygge. 

Uden tidsbesparelsen fra togbroen over Vejle Fjord er det ikke muligt at få den samlede rejsetid ned på en time, og det har altså fået borgere i Solbjerg til at tro, at jernbanen gennem Solbjerg også bliver kasseret. 

Jernbanen er - stadig - en god idé

Men det er langt fra sikkert, at den teori holder. Det fortæller trafikprofessor ved Danmarks Tekniske Universitet Otto Anker Nielsen. 

Det var ham, der i sin tid tilbage i år 2000 fandt på timemodellen, der ligger til grund for Togfonden. 

- Samfundsøkonomien i Hovedgård-Hasselager er god. Og meget bedre end økonomien i togbroen. Så ud fra en fra en ren trafikøkonomisk beslutning er projektet en god idé, siger Otto Anker Nielsen. 

Ifølge de seneste beregninger, der dog har et par år på bagen, er den interne rente på Hovedgård-Hasselager på 4,5-5,2 procent. Det er det tal, der får ham til at mene, at det vil ende som en god investering.

De tre linjeføringer, der er i spil omkring Solbjerg. Foto: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

God økonomi

På landsplan er det faktisk et af de bedste jernbane-projekter. 

For selvom fire milliarder kroner lyder af meget, er det ifølge Otto Anker Nielsen en relativt billig jernbane at bygge, fordi strækningen primært går henover marker. 

- Seks minutter er en stor tidsbesparelse, og ved at have to parallelle jernbaner kan man øge frekvensen af tog også. Beregningerne viser, at projektet både giver en trafikgevinst for dem, der allerede bruger den kollektive trafik, ligesom det også kan tiltrække flere og nye passagerer, siger han. 

Otto Anker Nielsen tror dog ikke, at Hovedgård-Hasselager bliver bygget inden for de næste år. Han skyder på, at det ikke bliver til det store før 2035-2040. 

- Det er praktisk politik. Der er andre infrastukturprojekter, der også skal prioriteres, og så skal staten have finanserne til det, siger han. 

Ved Solbjerg har der været tre mulige linjeføringer i spil.

Mangler finansiering 

Spørger man en anden trafikforsker, Niels Melchior, der er trafikplanlægger og lektor emeritus ved Aalborg Universitet, er der heller ikke udsigter til en ny jernbane mellem Hovedgård og Hasselager i nær fremtid. 

Han peger på, at en del af Togfonden skulle finansieres af indtægter fra Nordsø-olie. Siden 2013 er priserne dog faldet, og de penge, der skulle være i fonden, er der simpelthen ikke, fortæller han. 

- Derudover er det er klar svaghed, at Togfonden-forliget var smalt. Det betyder, at flertallet er smuldret, og at andre infrastrukturprojekter blev samlet i et helt andet forlig. Og det er ikke hensigtsmæssigt, så jeg vil tro, det ender med, man beslutter, jernbanen ikke skal bygges nu. Men den kan sagtens dukke op om et årti igen, siger Niels Melchior.

TV2 ØSTJYLLAND har spurgt ny transportminister Thomas Danielsen (V) om en kommentar, men ministeriet har blot henvist til regeringsgrundlaget, hvori Vejle Fjord-broen droppes.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google