Nu går større sporarbejde snart i gang
Fornyelsesprojekterne mellem Aarhus, Aalborg og Hjørring påvirker togtrafikken, så der i perioder ikke kører tog på dele af strækningen.
Frem mod efteråret gennemfører Banedanmark en række store projekter på jernbanen på den jyske hovedstrækning mellem Aarhus og Hjørring.
Dele af strækningen får nye sveller og skinner, og så udstyrer Banedanmark hele banen fra Aarhus til Lindholm med det nye signalsystem, der erstatter de gamle analoge signaler og giver flere punktlige tog.
Det oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.
- Sommerens fornyelsesprojekter på den jyske hovedstrækning mellem Aarhus og Hjørring bidrager til en driftssikker og attraktiv jernbane. Flere af projekterne er desuden en vigtig del af arbejdet med at elektrificere og digitalisere jernbanen mellem fra Fredericia til Aalborg og videre til Aalborg Lufthavn, siger ledende anlægschef Jørn H. Jacobsen.
Kommandopost rives ned
Særligt ved Langå vil der være stor aktivitet.
Her fornyer Banedanmark sporerne og lægger dem, så de passer bedre til fremtidens togdrift. Det betyder blandt andet, at kommandoposten på Langå Station rives ned. Sporombygningen gør, at hastigheden på strækningen kan sættes op.
Fornyelsesprojekterne mellem Aarhus-Aalborg-Hjørring påvirker togtrafikken, så der i perioder ikke kører tog på dele af strækningen. I stedet indsættes der togbusser.
- Vi gennemfører de mange projekter samtidig for at udnytte tiden, hvor det er nødvendigt at spærre for togtrafikken, bedst muligt. Sammen med jernbanevirksomhederne har vi planlagt, hvordan tog og passagerer bedst muligt kommer gennem sporarbejderne. Det bliver nogle travle måneder på den jyske hovedstrækning, og vi håber derfor, at togpassagererne har tålmodighed, mens arbejdet står på, siger Jørn H. Jacobsen.
Banedanmark og jernbanevirksomhederne opfordrer togpassagererne til at holde sig orienteret og planlægge deres rejser - for eksempel på Rejseplanen.