Østjyske pakkeshops bugner: - Det er gået helt amok efter Black Friday
Mange pakkeshops i Østjylland løber i disse dage utroligt stærkt for at udlevere pakker til østjyderne. Nogle steder melder de om stigninger på op mod 50% i forhold til sidste år.
Medarbejdere i de østjyske supermarkeder, kiosker, småbutikker og andre pakkeshops løber i disse dage rigtig stærkt for at udlevere pakker.
For med diverse corona-restriktioner i butikkerne og med opfordringer om kun at handle i de fysiske butikker, når det er nødvendigt, er online-salget steget markant.
Og med mærkedagene Black Friday – eller Black Week, som det mange steder er blevet omdøbt til – og Cyber Monday nu overstået er de østjyske pakkeshops for alvor blevet overlæsset med pakker.
En af de østjyske forretninger, der har mærket stigningen i antallet af pakker, der skal udleveres, er SuperBrugsen i Løgten nord for Aarhus.
- Det er særligt eksploderet i den her uge. Der har generelt været tryk på pakkeudleveringen siden corona brød ud, men her efter Black Friday er der nok yderligere sket en vækst på omkring 25 procent, siger uddeler i SuperBrugsen i Løgten, Frederik Scharling Jakobsen, til TV2 ØSTJYLLAND.
I Løgten havde de dog set det komme, og de har derfor udvidet deres lagerkapacitet på pakker med cirka 30 procent, men det er stadig ikke helt plads nok.
- Det står så grelt til, at vi har flere bure med pakker, der bare står på lageret, og som vi ikke kan få plads til på hylderne. Vi modtager nok omkring 800-1000 pakker om dagen, men vi har kun hyldeplads til cirka 500, siger Frederik Scharling Jakobsen.
Rigtig mange østjyske butikker er ramt af pakke-travlheden, og derfor har de næsten alle sammen lavet statusopdateringer på Facebook, hvor de opfordrer folk til at hente pakkerne, så snart de får besked om det.
Kiosk aftager pakker fra andre butikker
Nogle steder har butikker været så overvældet af de mange pakker, at GLS har måtte spørge andre kioskejere og butikschefer, om de kan afhjælpe trængslen.
Og en af kioskejere, der har indvilget i at aftage pakker fra andre butikker, er Rosa Benkjær, der ejer Nørrebros Kiosk i Horsens.
- Det lyder måske helt tosset, men vi har bare styr på det her hos os. GLS var her i går for at tjekke op på det, og vi har bare været så godt forberedt, at vi nu aftager pakker fra andre butikker, siger Rosa Benkjær til TV2 ØSTJYLLAND
Og netop forberedelsen har været helt afgørende for den lille kiosk i det centrale Horsens, der har oplevet en stigning i antallet af pakker på helt op mod 50 procent.
- Jeg har givet den fuld gas på reoler og nærmest bygget hele butikken om, så vi var klar. Normalvis har vi fire reoler til pakker, og nu har vi ti, siger Rosa Benkjær.
Lange køer til pakkeudlevering kan mærkes i omsætningen
At være pakkeshop er en rigtig stor ekstra byrde for en butik i denne tid, så hvorfor mon de overhovedet gider at bruge tid på at udlevere pakker, der er købt i alle mulige andre virksomheder end deres egen.
Spørger man Frederik Scharling Jakobsen og Rosa Benkjær, så er svaret ganske enkelt. De lange køer til pakkeudleveringen skaber mersalg i butikken.
- Det er helt klart noget, der kan ses i omsætningen. Forretningen kører rigtig fornuftigt i denne tid, siger Frederik Scharling Jakobsen.
- Jeg synes, at vi er gode til at få dem til at købe noget med, når de kommer for at hente deres pakker. Om det så lige er mere i år end sidste år, det er svært at sige noget om på nuværende, siger Rosa Benkjær.
Men hos Nørrebros Kiosk i Horsens har de også været nødt til at slå hælene i jorden og sørge for, at de forbliver en kiosk og ikke bare en pakkeshop.
- Jeg vil klart sige, at det kræver noget disciplin at være pakkeshop, for man skal passe på, at det ikke overtager ens forretning. Derfor har jeg også valgt kun at have GLS-pakker. Jeg skal jo ikke kun være en pakkeshop, jeg skal også have en butik, siger Rosa Benkjær