Virksomhed forsøger at redde grundvandet med helikopter og magnetisme

Hvis man ved, hvor grundvandet er, og hvilke jordlag, der omgiver det, så kan man bedre sikre det. Den opgave udfører østjyske Skytem med helikopterflyvninger og elektromagnetisme.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Den enorme ramme hænger stabilt under helikopteren, som i lav flyvehøjde bevæger sig hen over landskabet i nøje beregnede mønstre.

Det er en operation, som rigtig mange danskere har set og måske spekuleret over baggrunden for.

Den østjyske virksomhed Skytem har nemlig kortlagt vandforholdene i Danmarks undergrund - med det formål at få et detaljeret overblik over, præcis hvor vi har grundvandsreservoirer, hvordan de ligger og hænger sammen, og hvad der omgiver dem.

Det giver os en masse viden, som gør, at vi kan beskytte vores grundvand.
Poul Mousten, Senior Field Manager, Skytem

Den viden giver nemlig de bedste forudsætninger for at sikre, at vi har rigeligt – og rent – drikkevand i hanerne, også i fremtiden.

- Det giver os en masse viden om vores grundvand, og om hvordan nedsivningen af nyt vand er, og hvor meget vi pumper ud, og hvor beskyttet det er. Så det giver os en masse viden, som gør, at vi kan beskytte vores grundvand, forklarer Senior Field Manager Poul Mousten, da vi møder ham ved en operation i Norge.

Poul Mousten er Senior Field Manager hos østjyske Skytem og har været med til operationer over det meste af verden og under de fleste vejrforhold. / Foto: TV2 ØSTJYLLAND

Fra langsommelig landmåling til luftbåren ramme

Teknologien bag Skytems operationer blev udviklet på Aarhus Universitet i begyndelsen af 90’erne.

Til at begynde med var det en langsommelig og meget jordbunden affære at trille måleudstyret, meter for meter, hen over det område, der skulle kortlægges.

Men med udviklingen af den luftbårne metode er det blevet muligt at kortlægge enorme arealer på langt kortere tid.

Målingerne foregår ved hjælpe af en metalramme, der løftes af en helikopter, som så i lav højde flyver hen over det område, der skal undersøges.

Måler 500 meter ned i jorden

Rammen består af en stor elektromagnet, som laver strømme i jorden under sig. På rammen sidder en sensor, som måler forandringen i det magnetiske felt i jorden under og atmosfæren omkring rammen.

I samarbejde med måleudstyr, der er placeret på jorden, og en række avancerede computermodeller, sætter det virksomheden i stand til at bestemme modstanden i undergrunden - så de sammen med boreprøver kan bestemme, præcis hvad jordlagene består af, i op til 500 meters dybde.

- Det kan man jo bruge til at finde, hvad det nu er, man vil finde nede i jorden. Om det er vand, eller om man vil undersøge til en tunnel, en ny vej eller guld og diamanter, forklarer Poul Mousten Sørensen.

Han er Senior Field Manager hos Skytem Surveys og har været med til operationer over det meste af verden – fra stegende hede i Australien og Afrika til isnende kulde i Canada.

Skytem opererer over hele verden og under alle vejrforhold. Her er de i henholdsvis Antarktis, Canada, Australien og Indien. / Foto: SkyTEM

Kun få vejrforhold er en hindring

Der er en masse regler, der skal overholdes, når man flyver med udstyr hængende under en helikopter, så en stor del af forberedelsen går også med at søge tilladelser og at kortlægge hvor og hvornår, flyvningerne foretages.

Alt dog med forbehold for vejret. For selvom måleudstyret kan klare det meste, så kan helikopteren ikke flyve i al slags vejr.

- De dér -20 til -30 grader i Canada, det er godt flyvevejr. Men fugtig sne, der sætter sig på helikopterens vinduer, er ikke så godt. For det er jo noget bøvl, hvis piloten ikke kan se, hvor han er, konstaterer Poul Mousten Sørensen tørt og fortsætter:

- Det må heller ikke blæse for meget. For selvom man kan justere for en del i ophængningen, så får stærk vind rammen til at hænge skævt eller svinge, og det giver ikke gode målinger. Men selvom vi er lidt vejrafhængige, så er det ikke så galt, for piloterne er utroligt dygtige og har mange tusinde træningstimer bag sig, før de får lov at flyve med vores udstyr, siger han.

Ufarlig på afstand

Selvom tanken om et enormt magnetfelt kastet ned fra himlen måske kan bekymre nogle, så maner Skytems Senior Field Manager til ro. Selvom anordningen svarer lidt til en stor MRI-scanner, så er det ikke farligt, at den flyver over en, siger han.

Jeg synes, det er fint, at det er en lille østjysk virksomhed. Men det viser jo netop, at man som lille virksomhed kan finde en niche, som kan være rigtig positiv på det store marked.
Steffen Max Høgh, bæredygtighedsekspert

- Magnetfeltet når at aftage så meget, at det har mindre effekt end en mobiltelefon holdt op til øret. Men skal man helt tæt på, så skal man vide, hvad det er man laver. Der er nogle steder på rammen, hvor der er så store strømme, at det kan være farligt. Så det er ikke noget, alle og enhver skal pille i, siger Poul Mousten Sørensen.

Østjysk vand-opfindsomhed på det store verdensmarked

TV2 ØSTJYLLANDs faste bæredygtighedsekspert, Steffen Max Høgh, er begejstret over den østjyske virksomheds opfindelse.

- Jamen, jeg bliver jo helt stolt, siger han og fortsætter:

- Jeg synes, det er fint, at det er en lille østjysk virksomhed. Men det viser jo netop, at man som lille virksomhed kan finde en niche, som kan være rigtig positiv på det store marked, siger Steffen Max Høgh.

Bæredygtig mission og arbejdsglæde

For Poul Mousten Sørensen er tanken om at være med til at redde lidt af verden en velkommen ekstra dimension af et arbejde, som tydeligt gør ham glad.

- For det første får jeg lov til at lege med helikoptere, have et ansvar, lege med elektronik og have en masse nørder omkring mig - og det er rigtig fedt. Men det er også fedt, at med den måde vi gør det på, så kan vi altså relativt billigt lave en kortlægning, som giver os utrolig meget viden om, hvordan man kan passe på vand, siger han.

Til spørgsmålet om, hvad han tænker om at være med til sådan en mission, svarer Poul Mousten Sørensen med et smil:

- Jamen, det er fedt. Altså det er skidesjovt. Jeg kan godt li’ det – jeg kan godt li' mit arbejde.

VIDEO: Den østjyske virksomhed Skytem står bag flyvninger med en avanceret ramme, som i princippet er en stor elektromagnet, der kan hjælpe med at kortlægge undergrunden.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her