Når lastbilerne vælter koster det samfundet millioner af kroner
Det sætter en lavine i gang, når uheld spærrer motorvejen, og lastbilchaufførerne ikke kan komme ud til kunderne. Det koster millioner af kroner for samfundet, mener Dansk Industri
I denne uge er flere lastbiler væltet ned på de østjyske veje og har skabt forsinkelser for andre trafikanter.
To af lastbilerne væltede tirsdag, og det skete på henholdsvis Østjyske Motorvej, E45, og Silkeborgmotorvejen. Ved uheldet ved Horsens, var en lastbil med mandariner væltet over autoværnet i midten af vejen. Lastbilen lå sådan i syv timer, før den blev bugseret ud til siden, og trafikken igen kunne passere.
Dagen efter mistede en lastbil sin anhænger, og den lagde sig tværs over vejen på E45 ved Randers. Og det seneste uheld skete torsdag aften på Randersvej mellem Hadsten og Randers, hvor en lastbil også var væltet ned på vejen.
Efter sådanne uheld er der naturligvis en del oprydningsarbejde. Det medfører bilkøer og giver forsinkelser.
Forsinkelser er dyre
Det er dyrt. Det fortæller direktøren bag møbeltransportfirmaet Thortrans i Randers.
Når deres chauffører ikke kan komme ud til kunderne med varerne, så sætter det en lavine i gang i hele samfundet:
- Der står jo nogen derhjemme, der forventer at få en sofa eller et køkken eller andet leveret. De har taget fri eller møder senere på arbejde, og det rykker hele vores dag. De forsinkelser gør jo, at vi sætter et stort maskineri i gang. Skal advisere x antal modtagere, der kommer i løbet af en dag, hvor det kommer senere eller nogen, hvor de ikke får leveret deres varer. Det er et problem, siger Thomas Kristensen, direktør i Thortrans i Randers
Enkel løsning
Direktøren for transportfirmaernes interesseorganisation, Dansk Industri Transport, efterlyser, at man i Danmark har en autoritet, som hurtigt fjerner lastbilen.
- Jeg tror, der er mange kokke inden over det her. Der er politiet, der er indsatsleder, der er brandfolk, der er vejdirektoratet. Vi kan jo se på erfaringerne fra andre lande, at der er én, der har kompetencen til at sige, nu har vi kompetencen til at skubbe den her lastbil til side, og så tager vi erstatningsansvar, diskussioner med vognmænd og forsikringsselskab efterfølgende, siger Michael Svane, der er direktør i Dansk Industri Transport.
Ifølge Michael Svane, så koster det op mod 12-15 millioner kroner, når et uheld skaber forsinkelser.
- Det er klart sådan en ulykke som den her, en fuldstændig banal ulykke, det burde slet ikke tage syv timer. Det burde tage en time eller halvanden, siger Michael Svane.