Vartegn slukkede lyset for klimaet under Earth Hour

Klimakampagnen Earth Hour skal i år skabe opmærksomhed om den krise, som naturen og verdens fauna står i. Randers Regnskov blev mørklagt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
I Cali i Colombia blev årets Earth Hour også markeret. Foto: Luis Robayo - Ritzau Scanpix

For 12. år i træk slukkede byer verden over lørdag aften for lyset i forbindelse med klimakampagnen Earth Hour.

Randers Regnskov var en af de attraktioner, der slukkede for det grønne lys i de tre kupler fra 20.30 til 21.30 lørdag aften.

Det, der slår mig allermest, er, hvor hurtigt det sker. Klimaforandringerne er over os, og det sker altså lige nu. Hvert år slår vi nye rekorder.
Henrik Herold, direktør, Randers Regnskov

- Ved at gøre opmærksom på klimaforandringer og ressourceforbrug i forbindelse med Earth Hour kan vi være med til at redde en lille del af verden, bid for bid, siger direktør i Randers Regnskov, Henrik Herold til TV2 ØSTJYLLAND.

Brandenburger Tor blev mørklagt fra 20.30-21.30 lørdag aften. Foto: Omer Messinger - Ritzau Scanpix

Det er ikke første gang, regnskoven støtter op om projektet. Sidste år havde de blandt andet et stort event i samarbejde med WWF. Og ifølge direktøren er det en vigtig sag at bakke op om.

- Det, der slår mig allermest, er, hvor hurtigt klimaforandringerne sker. Det sker altså lige nu. Hvert år slår vi nye rekorder. Se bare på sommeren sidste år. Der bliver hele tiden slået rekorder og sat en ny normal, siger Henrik Herold.

Begyndte i Sydney

Mere end 180 lande og territorier deltager i WWF Verdensnaturfondens kampagne i år.

Det vi oplever lige nu er konsekvenserne af klimaforandringerne og et stort overforbrug af klodens ressourcer - og der er ingen tvivl om, at vi skal handle med det samme for at dæmme op for skaderne.
Bo Øksnebjerg, generalsekretær, WWF Verdensnaturfonden

Operahuset i Sydney, som normalt er fuldt oplyst, var et af de første ikoniske vartegn, der blev henlagt i mørke, da klokken blev 20.30 lørdag aften i den australske millionby.

I takt med, at det efterhånden blev aften i andre af klodens byer, slukkedes lyset i kendte bygningsværker som Petronas Towers i Kuala Lumpur, Brandenburger Tor i Berlin, Eiffeltårnet i Paris og Empire State Building i New York.

I Kina lavede en flok skolebørn logoet for Earth Hour med stearinlys. Plusset efter 60 er en henvisning til, at bevidstheden om klimaet skal fortsætte, når Earth Hour er overstået. Foto: China Stringer Network - Ritzau Scanpix

Årets kampagne skal skabe opmærksomhed om den krise, som verdens natur og vilde dyr står i. For på bare 40 år er undersøgte bestande af over 4000 dyrearter faldet med 60 procent i gennemsnit.

Det oplyser WWF Verdensnaturfondens generalsekretær, Bo Øksnebjerg, i en pressemeddelelse.

- Vi mister vilde dyr og enestående natur som aldrig før. Både herhjemme, hvor flere sommerfuglearter er forsvundet, og på verdensplan, hvor ikoniske arter som næsehorn og sneleoparder er på randen af udryddelse, siger han.

- Det vi oplever lige nu er konsekvenserne af klimaforandringerne og et stort overforbrug af klodens ressourcer - og der er ingen tvivl om, at vi skal handle med det samme for at dæmme op for skaderne.

Kristus-statuen i Rio de Janeiro deltog også i årets Earth Hour. Foto: Antonio Lacerda - Ritzau Scanpix

Flere vartegn gik i sort

Også i Danmark var flere steder i landet henlagt i mørke mellem 20.30 og 21.30.

Omkring Rådhuspladsen i København var der i denne time et sjældent mørke. Lyset blev slukket i Tivoli, på Industriens Hus ellers oplyste facade og på Rådhuset. Derudover blev også dele af gadebelysningen omkring Rådhuspladsen slukket.

Hvis man kigger godt efter, kan man svagt skimte Notre Dame i Paris under Earth Hour. Foto: Geoffroy van der Hasselt - Ritzau Scanpix

Det var dog ikke kun i hovedstaden, at den mørke time kunne opleves. Blandt deltagerne i årets kampagne var også Kronborg Slot i Helsingør, H.C. Andersens Hus i Odense, Randers Regnskov, Kolding Hus og Skarrild Hus i Herning.

Samtidig slukkede også mere end 20 kommuner for lyset, ligesom over 10.000 danskere havde meldt sig som "interesserede" på WWF Verdensnaturfondens Facebook-event om Earth Hour 2019.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google