Efter Nordic Waste: Nyt udvalg kaster kritisk blik på loven
Nordic Waste-sagen munder nu ud i et nyt udvalg, melder ministerie.
Nordic Waste-sagen og de indtil videre mislykkede forsøg på at få forureneren til at betale kan lede til ny lovgivning.
Miljøministeriet nedsætter nemlig nu et nyt miljøskadeudvalg, lyder det i en mail til TV2 Østjylland.
Udvalget skal se nærmere på miljøskadereglerne og komme med bud på, hvordan man kan ændre dem. Det helt overordnede mål er at sikre, at forureneren betaler, fremgår det er af kommissoriet for udvalget.
Den udløsende faktor for udvalget er jordskredet ved Nordic Waste i Ølst, hvor virksomheden fik et påbud om at stille økonomisk sikkerhed og kort derefter gik konkurs. Det betød, at Randers Kommune og dens borgere foreløbigt er endt med regningen, der ifølge kommunaldirektør Jesper Kaas Schmidt bliver på omkring 300 millioner kroner.
Randers Kommune står i forvejen med store økonomiske udfordringer og ansøgte tidligere i 2024 staten om 100 millioner kroner, men endte med at få et rundt nul. Til gengæld har kommunen fået lovning om et lån på 375 millioner kroner fra staten.
Nu ligger Randers Kommune og Nordic Wastes søsterselskab DSH Recycling i et juridisk slagsmål om, hvorvidt DSH Recycling kan stilles økonomisk til regnskab for en del af oprydningen.
Det skal de kigge på
Miljøskadeudvalget skal blandt andet overveje disse emner vedrørende miljøskadereglerne:
Gennemførelse af miljøansvarsdirektivet i én lov, der skal gælde på tværs af miljølovgivningen
Ensartet gennemførelse af miljøansvarsdirektivet på tværs af sektorlovene, herunder ansvarsnorm
Den ansvarliges underretnings- og handlepligter, herunder at pligterne er umiddelbare, klare og sammenhængende
Myndighedskompetence og tilsyn
Kompetenceovergange, herunder delafgørelser
De underliggende myndighedsbeføjelser i sektorlovene, herunder miljøbeskyttelsesloven
Delegationsbeføjelser, herunder sikkerhedsstillelsens størrelse og andre vilkår, og vejledning om miljøskadereglerne
Den ansvarliges pligt til at afholde og finansiere omkostninger, herunder myndighedens administrative omkostninger
Overgangsregler
Vedrørende miljøbeskyttelsesloven skal udvalget blandt andet overveje disse emner:
Miljøgodkendelse, herunder typen af aktiviteter, vilkår og betingelser
Krav om forudgående økonomisk sikkerhedsstillelse, f.eks. obligatorisk forsikring eller indbetaling til kollektiv forsikring samt fordele og ulemper herved
Myndighedsbeføjelser, herunder de tilfælde hvor der ikke er en adressat for et administrativt påbud
Tilsyn med listevirksomheder, herunder ansvarsfordelingen mellem myndighederne og tilrettelæggelse af et risikobaseret tilsyn
På baggrund af udvalgets konklusioner kan dets medlemmer også vælge at komme med mere generelle anbefalinger til modernisering af reguleringssystemet for virksomheder.
Kilde: Miljø- og Ligestillingsministeriet
Lige nu er kun formanden for udvalget på plads. Det bliver Rasmus Grønved Nielsen, lektor på Det Juridiske Fakultet på Københavns Universitet.
De øvrige medlemmer vil komme fra forskellige ministerier og relevante interesseorganisationer.
Udvalget skal så vidt muligt have færdiggjort sit arbejde i slutningen af 2025, men kan undervejs komme deludtalelser, oplyser Miljø- og Ligestillingsministeriet.
Det stilles som krav for udvalgets anbefalinger, at de "så vidt muligt er udgiftsneutrale for staten," står der i kommisoriet.
Her kommer udvalgets medlemmer fra
Miljøskadeudvalget skal have 15 medlemmer:
En formand (Rasmus Grønved Nielsen)
En repræsentant for Advokatsamfundet
En repræsentant for Danske Advokater
To repræsentanter med særlig faglig indsigt i miljøretten
En repræsentant for Danmarks Naturfredningsforening
En repræsentant for Dansk Industri
En repræsentant for Dansk Erhverv
En repræsentant for Kommunernes Landsforening
En repræsentant for Landbrug & Fødevarer
En repræsentant for Finansministeriet
To repræsentanter for Miljøministeriet
En repræsentant for Erhvervsministeriet
En repræsentant for Justitsministeriet
Kilde: Miljø- og Ligestillingsministeriet