Sammy føler sig snydt – endt i bitter strid om skævt gulv
En familie i Randers mener, at de er blevet uretfærdigt behandlet af gulvfirma. Striden er endt i Byggeriets Ankenævn.
Præcisering
I denne artikel fremgik det tidligere, at det var Garant, der havde udført den forkerte udjævning af Sammy Elshikhs gulv. For en god ordens skyld skal vi præcisere, at det er Garant i Randers, der har haft opgaven. De øvrige afdelinger af Garant rundt om i landet har således ikke relation til den pågældende sag.
Det skulle blive så godt. Men er endt så skidt. Sammy Elshikh og familien er ved at renovere deres hus i Randers fra ende til anden. Et af de store projekter er et dyrt sildebensparketgulv i stuen og køkkenet. Men resultatet er slet ikke blevet som håbet.
For gulvet er skævt. Meget endda. Fodlisterne gaber, og flere steder triller en sodavandsdåse, når den lægges på gulvet.
- Efter køkkenet er sat ind, og fodlisterne er monteret, kan vi se, at der er noget galt. Det viser sig, at undergulvet er rigeligt skævt. Det er vi trætte af. Vi er bange for, hvad der kan komme af følgeskader, og hvordan gulvet ser ud om et år, siger Sammy Elshikh til TV2 ØSTJYLLAND.
Kan blive dyrt på sigt
Udjævningen af gulvet har familien hyret Garant i Randers til at stå for. Her blev de rådet til efterfølgende selv at lægge gulvbrædderne på.
Men her fik de sig så en slem overraskelse.
- Det er virkelig ærgerligt. Det er et flot gulv, og vi har brugt mange penge på det og selve huset. Nu står vi med noget, der ikke lever op til vores forventninger, og som kan blive en dyr regning på sigt, siger Sammy Elshikh.
Garant i Randers har erkendt, at udjævningen af undergulvet ikke er udført korrekt og har tilbudt at kompensere familien.
Har ikke selv råd
Men ikke med de ydelser eller beløb, som familien forlanger.
Sammy Elshikh mener nemlig, at regningen for blandt andet at få gulvet op og lagt igen, køkkenet ud og monteret igen, nye fodliste og malerarbejde vil rende op i over 100.000 kroner. Garant tilbyder kun omkring en femtedel.
- Jeg synes, vi står i en rigtig træls situation. Vi står med et gulv, som enten skal udbedres på Garants regning, ellers kommer det til at blive, som det er. For vi har simpelthen ikke råd til at få det klaret, siger Sammy Elshikh.
Står magtesløse tilbage
Sagen er nu endt i Byggeriets Ankenævn. Derfor ønsker Garant i Randers ikke at udtale sig, men herfra lyder det, at der er flere aspekter i sagen.
Indtil der er faldet en afgørelse i nævnet, hvilket oftest tager mindst et halvt år, står familien i Randers magtesløse tilbage.
- Vi kan ikke komme videre med det, for vi må ikke udbedre fejl, indtil der er en afgørelse fra klagenævnet. Så selv hvis vi ville, må vi ikke, forklarer han.
Skal dække alt
Hos Forbrugerrådet Tænk hører jurister af og til om sager som denne, hvor det hele er gået i hårdknude.
Da den ligger i klagenævnet, kan de ikke udtale sig om den konkrete sag, men kan godt udtale sig om, hvad der sker, hvis familien vinder.
- Så skal Garant dække alle omkostninger forbundet med at få gulvet udbedret, også dem de ikke i første omgang har haft noget med at gøre. Som at fjerne et køkken og montere det igen. De kan ikke bare slippe med deres del, siger seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, Martha Nør Kjeldsen, til TV2 ØSTJYLLAND.