Tre linjer var i spil: Nu er placeringen af klimabro afgjort

Byrådet i Randers Kommune besluttede mandag aften, at Klimabroen skal følge den såkaldte Linje F. Klimabroen skal blandt andet aflaste Randers Bro

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Byrådet besluttede mandag aften, at Klimabroen skal følge den midterste strækning på billedet, nemlig linje F. Foto: Randers Kommune

De fleste randrusianske bilister kender formentlig alt for godt til de vanskeligheder, der kan være forbundet med at køre over Randers' trafikale knudepunkt, Randers Bro.

Netop Randers Bro skal i fremtiden aflastes af den såkaldte Klimabro, der skal være med til at realisere Byen til Vandet. Klimabroens placering blev mandag aften afgjort.

- Klimabroen kommer til at betyde rigtig meget. Det vil dels aflaste Randers Bro, og vi vil få mindre luftforurening i den midterste del af byen. Den vil også have en indbygget sluse, så man undgår højvande og stormflod, siger Frank Nørgaard (DF), der er formand for Miljø- og Teknikudvalget i Randers Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.

Med linje F vil Klimabroen og havnevejen være to seperate veje, så den trafik, der skal ind til havnen, ikke kommer til at forstyrre den trafik, der skal krydse broen.
Frank Nørgaard (DF), formand Miljø- og Teknikudvalget

Det er idéen, at man med Klimabroen vil mindske mængden af start og stop hos de biler, der skal over åen. Kommer trafikken til at forløbe mere gnidningsfrit, så vil bilerne forurene mindre, fortæller Frank Nørgaard.

Klimabroen skal lede en del af trafikken øst om midtbyen. Samtidig skal Klimakroen sikre gode adgangsforhold til nye byområder og skabe en direkte forbindelse mellem byen og vandet.

Tre linjer var i spil

Tre forskellige linjer var i spil i forhold til placeringen af klimabroen, linje A, D og F, og mandag aften tog byrådet i Randers Kommune beslutningen om, hvilken der skal blive en realitet.

Valget faldt på linje F, som også før byrådsmødet var blevet anbefalet. Det er Frank Nørgaard godt tilfreds med.

- Det er den bedste løsning. Med linje F vil Klimabroen og havnevejen være to seperate veje, så den trafik, der skal ind til havnen, ikke kommer til at forstyrre den trafik, der skal krydse broen, siger han.

Et bredt flertal godkendte forvaltningens anbefaling om linje F, og den vil dermed danne grundlag for det videre arbejde med etableringen af Klimabroen. Kun én stemte imod, mens én undlod at stemme.

Det er en længere plan, som jeg håber, at også kommende byråd vil arbejde hen imod.
Frank Nørgaard (DF), formand Miljø- og Teknikudvalget

Det var byrådets vurdering, at den var bedste løsning, når det kom til at skabe potentiale for byudvikling og klimatilpasning, samtidig med at broen primært kun ville have konsekvenser for havnedriften, indtil havnens udflytningsplaner er gennemført.

Selvom linje F nu er vedtaget, så er der alligevel lange udsigter til en Klimabro.

- Det er en længere plan, som jeg håber, at også kommende byråd vil arbejde hen imod, siger Frank Nørgaard.

Anlægsomkostningerne for linje F vurderes at være cirka 616 millioner kroner.

Herunder kan du se kommunens beskrivelse af de tre linje, der var i spil. 

DE TRE LINJER

Linje A: Den vestligste linjeføring, linje A, vil begrænse potentialet for den fremtidige byudvikling og bidrager ikke til klimatilpasning af midtbyen. Derimod vil linjen sikre de bedste muligheder for fortsat havnedrift i perioden indtil Randers Havns planlagte udflytning er gennemført.
Anlægsomkostninger: Cirka 573 millioner kroner. 

Linje D: Den østligste linjeføring, linje D, vil sikre de bedste vilkår for den fremtidige byudvikling og bidrager markant til klimatilpasningen af midtbyen. Denne linje vil dog betyde udfordringer for driften af Randers Havn både inden, under og efter udflytningen, da linjen løber gennem de nye havnearealer.
Anlægsomkostninger: Cirka 676 millioner kroner. 

Linje F: Linje F, som løber mellem linje A og D, har næsten samme potentiale for byudvikling og klimatilpasning som linje D, og samtidigt vil den primært have konsekvenser for havnedriften indtil havnens udflytningsplaner er gennemført.
Anlægsomkostninger: Cirka 616 millioner kroner. 

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google