Rejsende udnytter coronakrisen: Flere snyder med billetten

Der har været færre kontrollører i Midttrafiks busser og i Letbanen under coronakrisen. Det har flere af de rejsende valgt at udnytte.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Flere rejsende undlader at købe billet i forhold til før coronakrisen. Især i Letbanen er der flere, der snyder. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Nedlukningen af Danmark har også betydet mindre kontrol i Midttrafiks busser og i Letbanen.

Først tirsdag blev kontrollører for alvor atter sendt ud for at tjekke passagernes billetter, og det viser sig, at de rejsende snyder mere nu end før krisen.

- I store tal er der sket næsten en fordobling i andelen af passagerer, der snyder. Det er en rigtig ærgerlig udvikling – men desværre også forventet, siger projektleder ved Trafikservice i Midttrafik Michael Steinberg til TV2 ØSTJYLLAND.

I store tal er der sket næsten en fordobling i andelen af passagerer, der snyder.
Michael Steinberg, projektleder ved Trafikservice i Midttrafik

Før corona var den gennemsnitlige snydeprocent i Midttrafiks offentlige transportmidler på 1,5 procent.

Vi er ude i busserne med billetkontrol igen og intensiverer kontrollen.
Michael Steinberg, projektleder ved Trafikservice i Midttrafik

Efter to dages kontrol – tirsdag og onsdag – er den gennemsnitlige snydeprocent steget til 2,53 procent.

- Vi kan konstatere, at snydeprocenten er steget, og det er vi meget opmærksomme på, siger Michael Steinberg.

- Vi er ude i busserne med billetkontrol igen, og vi vil følge udviklingen meget nøje og intensivere kontrollen.

Løber om hjørner med Letbanen

Snydeprocenten er generelt steget i Midttrafiks busser og i Letbanen, men der er især nogle ruter, hvor der er passagerer, som ikke mener, de skal købe billet.

I transportmidler, hvor passageren selv står for at købe billet uden kontakt med en chauffør eller kontrollør, er snydeprocenten højest.

I Letbanen møder passagerne ikke en chauffør, som man gør i busserne. Det er mere upersonligt.
Michael Steinberg, projektleder ved Trafikservice i Midttrafik

I Letbanen er snydeprocenten for eksempel helt oppe på 4,02 procent efter de to dages kontrol.

- Her møder passagerne ikke en chauffør, som man gør i busserne. I en bus kan chaufføren kigge i spejlet, og kunderne kan nikke tilbage, siger Michael Steinberg.

- Det er mere upersonligt i Letbanen. Det er selvfølgelig gisninger, men det kan være en del af forklaringen.

Passagerer udnytter coronatiltag

I den regionale bus 100, som kører fra Odder til Hornslet, skal passagerne ikke længere stige på oppe ved chaufføren som resultat af et coronatiltag.

I stedet stiger de på i midten af bussen, og det kan ses på snydeprocenten.

Her er der ikke indstigning hos chaufføren, og derfor kan chaufføren ikke kontrollere på samme måde.
Michael Steinberg, projektleder ved Trafikservice i Midttrafik

Her er snydeprocenten nemlig steget til 3,23. Gennemsnittet for de regionale busser, hvor der ellers er indstigning ved chaufføren i samtlige busser, var på 2,05 procent ved kontrollerne tirsdag og onsdag.

- Man kan sammenligne bus 100 med bybusserne. Her er der ikke indstigning hos chaufføren, og derfor kan chaufføren ikke kontrollere på samme måde som i de andre regionale busser, siger Michael Steinberg.

I bybusserne blev snydeprocenten registreret til at være 2,28 procent efter de to dage med kontrol.

Vi følger situationen nøje og intensiverer indsatsen.
Michael Steinberg, projektleder ved Trafikservice i Midttrafik

Nu er budskabet fra Midttrafik klart.

- Vi er til stede med kontrol igen. Vi følger situationen nøje og intensiverer indsatsen, siger Michael Steinberg.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her