Rejsende udnytter coronakrisen: Flere snyder med billetten
Der har været færre kontrollører i Midttrafiks busser og i Letbanen under coronakrisen. Det har flere af de rejsende valgt at udnytte.
Nedlukningen af Danmark har også betydet mindre kontrol i Midttrafiks busser og i Letbanen.
Først tirsdag blev kontrollører for alvor atter sendt ud for at tjekke passagernes billetter, og det viser sig, at de rejsende snyder mere nu end før krisen.
- I store tal er der sket næsten en fordobling i andelen af passagerer, der snyder. Det er en rigtig ærgerlig udvikling – men desværre også forventet, siger projektleder ved Trafikservice i Midttrafik Michael Steinberg til TV2 ØSTJYLLAND.
Før corona var den gennemsnitlige snydeprocent i Midttrafiks offentlige transportmidler på 1,5 procent.
Efter to dages kontrol – tirsdag og onsdag – er den gennemsnitlige snydeprocent steget til 2,53 procent.
- Vi kan konstatere, at snydeprocenten er steget, og det er vi meget opmærksomme på, siger Michael Steinberg.
- Vi er ude i busserne med billetkontrol igen, og vi vil følge udviklingen meget nøje og intensivere kontrollen.
Løber om hjørner med Letbanen
Snydeprocenten er generelt steget i Midttrafiks busser og i Letbanen, men der er især nogle ruter, hvor der er passagerer, som ikke mener, de skal købe billet.
I transportmidler, hvor passageren selv står for at købe billet uden kontakt med en chauffør eller kontrollør, er snydeprocenten højest.
I Letbanen er snydeprocenten for eksempel helt oppe på 4,02 procent efter de to dages kontrol.
- Her møder passagerne ikke en chauffør, som man gør i busserne. I en bus kan chaufføren kigge i spejlet, og kunderne kan nikke tilbage, siger Michael Steinberg.
- Det er mere upersonligt i Letbanen. Det er selvfølgelig gisninger, men det kan være en del af forklaringen.
Passagerer udnytter coronatiltag
I den regionale bus 100, som kører fra Odder til Hornslet, skal passagerne ikke længere stige på oppe ved chaufføren som resultat af et coronatiltag.
I stedet stiger de på i midten af bussen, og det kan ses på snydeprocenten.
Her er snydeprocenten nemlig steget til 3,23. Gennemsnittet for de regionale busser, hvor der ellers er indstigning ved chaufføren i samtlige busser, var på 2,05 procent ved kontrollerne tirsdag og onsdag.
- Man kan sammenligne bus 100 med bybusserne. Her er der ikke indstigning hos chaufføren, og derfor kan chaufføren ikke kontrollere på samme måde som i de andre regionale busser, siger Michael Steinberg.
I bybusserne blev snydeprocenten registreret til at være 2,28 procent efter de to dage med kontrol.
Nu er budskabet fra Midttrafik klart.
- Vi er til stede med kontrol igen. Vi følger situationen nøje og intensiverer indsatsen, siger Michael Steinberg.