Hurtigfærgen sejler endelig - så meget tid sparer pendlere som Cecilia
De seneste seks år har Cecilia Andersen dagligt pendlet mellem Aarhus og Samsø. Nu er hurtigfærgen taget i brug, og det gør hverdagen lettere.
Hver eneste dag bruger Cecilia Andersen fire timer i transport for at komme på arbejde i Aarhus.
Hun bor nemlig i Agerup på Samsø, og indtil nu har hun været tvunget til at tage Samsø-færgen Prinsesse Isabella til Hou og efterfølgende kører fra Hou til Aarhus.
- Isabella er også behagelig at pendle med, men det er mere det, at man skal kombinere det med biltrafik til Aarhus, der gør det meget anstrengende, siger Cecilia Andersen, der underviser på VUC i Aarhus, til TV2 ØSTJYLLAND.
Men nu er der godt nyt for Cecilia Andersen og alle andre pendlere fra Samsø. Den spritnye hurtigfærge, Lilleøre, som skal sejle mellem Sælvig på Samsø og Dokk1 i Aarhus, er nemlig kommet i drift i dag.
- Jeg er superglad, og jeg har glædet mig fantastisk meget. Jeg forventer, at min dagligdag bliver så meget lettere, siger hun.
”En stor dag”
Færgen sejlede sin jomfrutur med betalende passagerer i morges klokken 06:30, og Cecilia Andersen var naturligvis med ombord.
- Det er en stor dag. Jeg vidste, det ville blive godt, men det overgår mine forventninger, siger hun.
Blandt de 13 første passagerer på færgen var også tidligere udenrigsminister og partiformand, Anders Samuelsen.
Han flyttede til Ballen på Samsø i marts sammen med sin søn og sin kæreste, og han forventer, at han får stor glæde af færgen, når han skal på arbejde i Aarhus.
- Det kommer til at betyde det, som det vil betyde for mange, som overvejer at flytte til Samsø – ligesom jeg har gjort med min familie - at det er realistisk at kombinere alt det fede ved Samsø med et godt arbejdsliv på fastlandet, siger Anders Samuelsen, der er CEO i UV Medico i Aarhus, til TV2 ØSTJYLLAND.
En uge forsinket
Sejladsen skulle egentlig have fundet sted mandag i sidste uge, men det blev ikke til noget, fordi færgen på dramatisk vis blev påsejlet af sin storesøster Prinsesse Isabella den 16. april i Sælvig Havn.
Påsejlingen gav Lilleøre nogle skader, som forsinkede ibrugtagningen. I dag var der dog ingen uheld, da færgen tog hul på sin rutefart, der går fra Samsø gennem Aarhus Bugten, forbi Tunø og til Dokk1 i Aarhus.
Færgedirektør hos Samsø Rederi, Carsten Kruse, er lettet over, at færgen nu endelig er i drift:
- Jeg synes simpelthen bare, det er dejligt, vi er kommet i gang nu. Det er en lettelse og en befrielse. Vi har ventet i et år på grund af corona, så det er så dejligt. Der er nogle ting, der skal justeres, men så længe vi starter med et højt niveau, er det godt, siger Carsten Kruse til TV2 ØSTJYLLAND.
Der har før været indsat hurtigfærgeforbindelser mellem Samsø og Aarhus. Dengang mislykkedes projekterne, men nu er det noget helt andet, lyder det fra færgedirektøren:
- Det her er en nybygget hurtigfærge. Der er både afsat penge til driften og markedsføringen, siger han.
Stod imod blæst og regn
Hele jomfruturen igennem stod det på blæsevejr og regn, men det skræmte ikke passagererne.
- Da jeg vågnede tidligt i morges og hørte vinden ruske, tænkte jeg, det ville blive en hård start for færgen, men det er det jo ikke overhovedet. Det er meget udramatisk og en behagelig tur, siger Anders Samuelsen til TV2 ØSTJYLLAND.
På trods af regn og blæst er Cecilia Andersen også godt tilfreds med den første tur, og hun ser frem til at tage at sejle med den i hverdagen, når hun skal på arbejde i Aarhus.
- Det er let at tage færgen. Jeg har kunnet arbejde undervejs og talt med dem, jeg kender, så det er helt fantastisk, siger hun.
Fem facts om hurtigfærgen
1) 296 passagerer og 75 cykler
Hurtigfærgen har plads til 296 passagerer, 75 cykler og så er der 42 ekstra siddepladser på soldækket. Man kan ikke have sin bil eller motorcykel med på hurtigfærgen. Hvis man vil have et køretøj med motor med sig, må man tage med den etablerede færge, Prinsesse Isabella, som sejler mellem Hou og Sælvig.
2) Fra Dokk1 til Sælvig på en time
Hurtigfærgen skal sejle mellem Sælvig på Samsø og Dokk1 i Aarhus hele året rundt. Færgen sejler normalt 25 knob, hvilket svarer til 46 km/t. Det betyder, at turen tager en time hver vej. Med en almindelig færge ville det tage dobbelt så lang tid. Topfarten for hurtigfærgen er 30 knob, hvilket svarer til 55 km/t.
3) Prisen varierer
Det koster fra 66 kroner til 142 kroner at sejle med færgen. Prisen varierer alt efter om man er barn, voksen eller pensionist, og om det er høj- eller lavsæson. Få overblikket over priserne her.
4) Et kinesisk touch
Færgen er bygget i Kina, men størstedelen af interiøret kommer fra Europa. Færgen har dog fået et tydeligt kinesisk touch. Hurtigfærger er ofte udsmykket, og derfor besluttede Samsø Rederi, at Midgårdsormen skulle sno sig langs færgen, fordi vikingerne både holdt til på Samsø og i Aarhus. Men Midgårdsormen er endt med at ligne en kinesisk drage en smule.
5) Derfor hedder den Lilleøre
Issehoved. Det var navnet på den hurtigfærge, som sejlede mellem Aarhus og Samsø fra 2016-2018, og det var et navn, som fik flere til at fnise. Derfor besluttede politikerne på Samsø sammen med Samsø Rederi, at den nye hurtigfærge skulle have et mere diskret navn. Valget faldt på 'Lilleøre', som er et sted på Samsø, hvor vikingerne beskyttede Aarhus i gamle dage.
Kilde: Samsø Rederi