Udskældt færge giver millionunderskud: Borgmester bekymret for første gang i 10 år
Ovenpå et år med aflysning på aflysning ser Samsø Rederi ind i et underskud i forhold til budgettet på knap 12 millioner kroner. Særligt hurtigfærgen Lilleøre giver panderynker.
Økonomien for Samsø Rederi, der står for driften af de to færger, som sejler fra henholdsvis Hou og Aarhus til Samsø, ser ikke for god ud.
Det viser det foreløbige årsresultat for 2023, som TV2 Østjylland har fået indsigt i.
På grund af faldende passagertal, manglende billetindtægter, aflysninger og flere reparationer på de to færger har det kommunalt ejede rederi udsigt til et kæmpe underskud i forhold til budgettet på mindst 11,7 millioner kroner, og det bekymrer i færgeudvalget.
- Det er værre, end jeg havde forventet, siger Peter Askjær (K), der også er medlem af kommunalbestyrelsen, til TV2 Østjylland.
Uafklarede forsikringssager
En del af underskuddet kommer fra de 'ekstraordinære poster', som blandt andet er skudt i vejret på grund af flere reparationer på færgen Lilleøre.
På denne post lyder underskuddet på 11,3 millioner kroner, men det er ikke de penge, som bekymrer politikerne mest, selvom det er her, det største underskud er.
En del af reparationerne kan ende med at blive finansieret af forsikringssager og garantikrav i de kommende år, da der på nuværende tidspunkt er flere igangværende forsikringssager.
Til gengæld bekymrer det både borgmesteren og Peter Askjær, at der er et underskud på indtægtssiden på 6,4 millioner kroner i forhold til budgettet.
- Nu har vi haft rederiet i snart ti år, og det er første gang, jeg synes, at vores regnskab er bekymrende, lyder det fra borgmester og formand for Færgeudvalget Marcel Meijer (S) til TV2 Østjylland.
Vil kigge på driften
De manglende indtægter skyldes faldende passagertal og manglende billetindtægter, og det kan være langt sværere at rette op på.
- De ekstraordinære poster vil ikke komme igen år efter år, så det, der virkelig er bekymrende på den korte bane, er udviklingen i indtægter. For det har ikke været muligt at løfte passagertallet på Lilleøre efter tre års sejlads, siger Peter Askjær.
- Det betyder, at vi samlet set ser ind i et ret stort underskud i de kommende år.
Øens borgmester er dog optimistisk, da kommunen allerede har fået økonomisk støtte fra staten til at sænke billetpriserne i 2024, så flere forhåbentligt vil tage færgerne.
- Men vi kommer også til at kigge på driften. Det handler i virkeligheden om, at vi ikke skal være så sårbare over for at ligge meget stille. For det betyder rigtig meget både for vores renomme og vores indtægter. Når vi ligger stille, kommer passagerne ikke, siger Marcel Meijer.
Må ikke ramme kernevelfærden
Derfor vil borgmesteren sætte gang i en såkaldt stresstest i rederiet for at finde og udbedre sårbare punkter.
- Det vil sige, at man går det tekniske igennem for at se, hvilke reservedele har vi, hvilke reservedele har vi ikke, som vi bør have. Derudover kigger vi blandt andet på, hvilke kontrakter vi har med reparatører, så vi er sikre på, at de kommer med det samme, når vi kalder på dem, siger Marcel Meijer.
Lykkedes det ikke at få vendt udviklingen, kan det i sidste ende gå udover kernevelfærden på Samsø, men det må ikke ske, lyder det fra Peter Askjær.
- Færgedriften er afgørende for Samsøs virke, men prisen for færgedriften må aldrig blive så høj, at det går ud over vores velfærd. Så på et tidspunkt skal vi snakke om Lilleøres fremtid, hvis der ikke sker forbedringer.
Borgmesteren tror dog ikke, at det kommer så vidt.
- Man bliver nødt til at spare nogle penge et eller andet sted i organisationen. Men det er jo kun i tilfælde af, at det ikke lykkes for os.
Tror du på, at det lykkes?
- Ja, det tror jeg, siger Marcel Meijer.