32 mistede kørekortet i fartplaget by
Det skaber utryghed i Allingskovby, at bilister kører for hurtigt. I fjor mistede 32 kørekortet, da fartkontrollen var forbi. Høj fart er ofte et problem i de små byer, vurderer politiet.
De er frygtet af bilisterne, og kritikerne kalder dem pengemaskiner.
TV2 ØSTJYLLAND har tidligere beskrevet udfordringerne med bilister, der kører for stærkt gennem landsbyen Allingskovby nord for Silkeborg.
Nu viser tal fra politiet, at der er en særdeles god grund til, at det er nødvendigt at lave kontrol i ny og næ. Selv indbyggerne glæder sig, når fartkontrollen kommer forbi.
- Jeg kunne mærke klokken otte i morges, da jeg kiggede ud, at der må være fartkontrol, siger Rita Jørgensen.
Allingskovby ligger på hovedvej 46, og med byskiltet skifter fartgrænsen fra 80 til 50 kilometer i timen. Men en del bilister glemmer at hæve foden fra speederen.
Ifølge politiet er det ofte sådan i de mindre gennemkørselsbyer, vurderer politiet.
- Vi ser en tendens til, at hastigheden er høj igennem de små landsbyer, hvor der går en hovedvej, som bliver til en byzone, siger vicepolitiinspektør og leder af færdselsafdelingen i Midt- og Vestjyllands Politi Morten Bujakewitz.
- Enten ser de ikke skiltene, eller også respekterer de ikke, at hastigheden bliver sat ned.
Pernille Hinrichsen har tidligere fortalt, hvordan hun frygter, der skal lig på bordet, før der for alvor bliver gjort noget for at sænke farten igennem byen.
32 mistede kortet
14 gange sidste år var politiets Automatisk Trafikkontrol (ATK) forbi Allingskovby. Her blev de passeret af 10.950 biler. 3.317 af dem kørte for hurtigt, viser tal, som Midt- og Vestjyllands Politi har trukket for TV2 ØSTJYLLAND.
Og det er bemærkelsesværdigt, mener politiet.
- Det skiller sig ud, at 215 fik et klip. Og 32 fik en ubetinget frakendelse. Det betyder, at hastigheden er høj, og det er noget højere, end når vi ser over en bred kam, fortæller Morten Bujakewitz fra Midt- og Vestjyllands Politi til TV2 ØSTJYLLAND.
Fotovognen bliver dog, ifølge politiet, ofte hurtigt spottet og plottet ind i en fartkontrol-app. Derfor mener Morten Bujakewitz, at der formentlig er endnu flere, som kører for hurtigt.
Derfor vil de også have fokus på byen fremadrettet.
Og det er ikke for at skrabe penge ind, siger han.
- Vores absolutte topprioritet er at få sænket hastigheden, så vi kan få nedbragt antallet af tilskadekomne, og folk der dør i trafikken. Det er vores helt primære fokus. Og gøre det trygt og sikkert for dem, der bor langs landevejene, siger Morten Bujakewitz.
”Din fart”-måler hjælper
I december fik Allingskovby en ”Din fart”-måler i den ene ende af byen, og det hjælper, når den virker.
Den kører på solenergi, og hvis der er overskyet flere dage, virker den ikke.
Rita Jørgensen ønsker, at der også kommer en fartmåler op i den anden ende af byen. En chikane ville være drømmescenariet. Sådanne chikaner findes i nabobyerne.
Især lastbiler med for høj fart er et stort problem, ifølge hende.
- På tre timer var der 250 lastbiler igennem byen. De skal være der, men vi ønsker os bare, at de sætter farten ned, siger hun.
Politiker lover hjælp
Martin Jakobsen (K) er ny formand for Plan- og Vejudvalget i Silkeborg Kommune.
Han lover, at kommunen fremover vil have et fokus på at hjælpe de fartplagede mindre byer.
- Kommunen reviderer hvert fjerde år trafiksikkerhedsplanen og beslutter, hvor de næste 40-50 trafiksikkerhedsprojekter bør ske. Her skal de mindre byer med de største udfordringer prioriteres, har Martin Jakobsen sagt til TV2 ØSTJYLLAND.
I år skal det nye byråd beslutte, hvor der skal sættes ind i en ny trafiksikkerhedsplan.
Folketingspolitiker: Stærekasser kan løse nogle af problemerne
Folketingspolitiker og Færdselssikkerhedsordfører for Socialdemokratiet Thomas Jensen er forbløffet over, hvor mange der kører for hurtigt igennem den lille by ved hovedvej 46.
- Jeg er overrasket over, det er så alvorligt i Allingskovby, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Han forventer, at en del af løsningen på problemerne med fart i de mindre byer, er flere stærekasser.
- Vi vil sætte flere stærekasser op rundt omkring. Vi har 82 fotovogne i Danmark, så det er vores ambition, at fotovognene kan komme mere rundt, siger Thomas Jensen.