Cyklister valfarter til populær bakke: Kaj frygter ulykker

Der er mange motionscyklister, som benytter en stigning med fire sving. Kaj Sørensen er bange for at bakke ud i en.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Kaj Sørensen frygter, han vil bakke ud i en cyklist på Slangebakken.

I den lille ”bjergby” Laven ved Silkeborg ligger Slangebakken. Den bliver flittigt brugt af motionscyklister, da bakken nogle steder stiger med næsten 10 procent. 

Men når de kører nedad, så har flere alt for meget fart på, mener Kaj Sørensen.

- Jeg er bange for at ramme dem, når vi kører ud herfra. Hvis det er en bil, kan man rette bulen ud igen, en cyklist er træls at feje op, siger Kaj Sørensen.

Han bor lige på hjørnet til et af de skarpe sving, og han frygter, han en dag vil være skyld i en ulykke, hvis han bakker ud, og en cyklist drøner ind i ham.

- Hvis jeg kører ud, og der kommer en cyklist, så er det mig, der får skylden. Det er jeg træt af, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: Kaj Sørensen er bange for, at han en dag vil bakke ud i en cyklist, som kører ned af bakken.

Flere andre beboere på Slangebakken er bekymret – og har været det længe. De seneste par år har de oplevet, at mængden af cyklister er steget betydeligt.

- Den er meget, meget populær. Det er da også i orden, de træner, – men man skal altså tænke over, når man kører nedad, siger Kaj Sørensen.

Nu kommer der skilte op

Ifølge Silkeborg Kommune så har de ikke registreret ulykker med cyklister på Slangebakken, hvor politiet har været involveret, siden 2011. Generelt kører bilerne på vejen heller ikke for hurtigt, viser deres målinger.

Er det et problem, at cyklister kører for hurtigt her?

- Det er det jo, når man skal ud fra en indkørsel. Hvis du kommer ud fra din indkørsel, og du kan ikke nå at se en cyklist, der kører med 70 kilometer i timen her nedad. Så er der ikke noget at sige til, man er bange for, at man bakker ud foran, siger anlægsingeniør for Vej og Trafik i Silkeborg Kommune Jane Næsborg.

Silkeborg Kommune vil gerne opfordre cyklisterne til at køre op ad Slangebakken i stedet for nedad. Derfor har de sat skilte op, som viser stigningsprocenter og længde.

Nu vil Silkeborg Kommune sætte skilte op, hvor man anbefaler cyklister og bilister at sætte hastigheden ned til 30 km/t i stedet for de 50, som der i dag er i byzonen.

- Man bør køre efter forholdene, og hvis alle kører efter forholdene, og viser hensyn til hinanden og deler vejen, så er der ikke noget problem, siger Jane Næsborg til TV2 ØSTJYLLAND.

Hastigheden skal ned. Hvis de bliver mødt med et 30 km-skilt, så bør de også overholde det.
Kaj Sørensen, Laven.

Kaj Sørensen håber, at de nye skilte vil få cyklisterne til at sætte farten ned. Det er heller ikke fordi, han har noget imod cyklisterne – kun når de kører for hurtigt nedad Slangebakken. 

- Hastigheden skal ned. Hvis de bliver mødt med et 30 km-skilt, så bør de også overholde det, siger Kaj Sørensen.

Råd til bilister og cyklister:

- Der skal være plads til os alle sammen. Den der mig, mig, mig,-kultur, der er begyndt at være i trafikken, den harmonerer ikke med, at vi skal dele vejen, siger chef for trafiksikkerhed og cykling i Vejdirektoratet, Marianne Steffensen, til TV2 ØSTJYLLAND.


Med budskaberne om at vise hensyn, give plads og holde afstand håber Vejdirektoratet m.fl., at flere cyklister kan føle sig trygge på vejen, og at antallet af ulykker med cyklister falder.


1. Hold afstand

​​​​​​Som bilist skal du holde god afstand, når du passerer en cyklist på landevejen. Vejdirektoratet anbefaler en afstand på 1,5 meter mellem bilist og cyklist.


2. Hold til højre i vejbanen

​​​​​​Som cyklist skal du holde til højre i vejbanen og køre en-og-en, når der kommer en bil, som vil overhale.


3. Vent til der er plads

Vejdirektoratet anbefaler, at bilister overhaler med 1,5 meters afstand. Er det ikke muligt, må de vente til modkørende biler er kørt forbi.


Transportministeren har bedt Vejdirektoratet om at relancere kampagnen ’VI DELER VEJEN’ sammen med Rådet for Sikker Trafik, Cyklistforbundet, Danmarks Cykle Union og FDM.


Kilde: Vejdirektoratet


De fleste cykelmotionister er mænd i plus 50-årsalderen, og de sætter ofte deres egne regler.
Allan Johansen, tidligere professionel cykelrytter.

- De sætter ofte deres egne regler

Den tidligere professionelle cykelrytter Allan Johansen kender godt Slangebakken, som også er blevet benyttet i flere cykelløb. 

Han tror ikke, at et skilt med anbefalet 30 km/t vil nytte noget for alle cykelmotionisterne.

- Nej, det tror jeg desværre ikke. De fleste cykelmotionister er mænd i plus 50-årsalderen, og de sætter ofte deres egne regler. Men det er noget, vi italesætter imellem os motionister, at vi skal tage hensyn til hinanden. Men det kan godt blive en udfordring at få cyklisterne til at holde farten nede, siger Allan Johansen til TV2 ØSTJYLLAND. 

Allan Johansen er tidligere professionel cykelrytter. I år 2000 gennemførte han Tour de France og i 2006 blev han Danmarksmester i landevejscykling.

I dag arrangerer Allan Johansen motionscykelløb, og han mærker også, at de er blevet flere tohjulede på vejene.

- Mængden af nye uerfarne cykelister er steget voldsomt. Problemet er mange gange, at det de har set omkring cykling, det ser de i fjernsynet, når de ser Tour de France, og der må man bruge hele vejen og det gør jo også, at de der regler i forhold til, hvordan man skal gebærde sig i trafikken, de bliver lidt udvandet, siger Allan Johansen.

Ulykker med cyklister:

  • 31 cyklister mistede livet, og 888* kom til skade i trafikken i 2019


  • Antallet af tilskadekomne og dræbte cyklister er de seneste 10 år steget med 6 procent, mens det i samme periode er faldet blandt øvrige trafikanter


  • Mere end 4 ud af 10 dræbte cyklister er blevet dræbt uden for byerne. De mest alvorlige ulykker sker ligeledes uden for byerne, hvor hastighedsgrænserne er højere


  • I 2019 mistede 8 ud af de 31 dræbte cyklister livet i en ulykke på landeveje uden cykelsti, hvor de blev påkørt bagfra


  • 72 procent af de ulykker, hvor cyklister bliver kørt ned bagfra, sker i dagslys


  • Manglende eller utilstrækkelig opmærksomhed fra bilistens side og høj fart er væsentlige faktorer i en del af ulykkerne


*Antallet af tilskadekomne dækker kun de trafikulykker, som politiet har registreret, og der vurderes derfor at være et betydeligt mørketal


Kilde: Vejdirektoratet

Han påpeger, at selvom det nogle gange kan se ud som om, cyklisten har for meget fart på, så kan de hurtigt bremse ned.

- Mange cyklister kører i dag med skivebremser, så vi har rigtig gode bremser på vores cykler, og vi kan hurtigt manøvrere, hvis der kommer en bil, siger Allan Johansen, som har et par råd til beboerne.

- Kør roligt ud, så skal cyklisterne nok nå at bremse eller køre udenom, siger han.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her