Malthe er syg og vil skifte skole - men kommunen siger nej
Muskelsvinds-ramte Malthe Dalsgaard-Andersen kan ikke skifte skole, da forældrene ikke har råd og kommunen mener, han skal blive på den nuværende. Forening mener, at jura står i vejen for sund fornuft.
Hvor andre børn blot skal have pakket rygsækken, når de skal i skole, skal Malthe Dalsgaard-Andersen have lidt mere med.
- Min elscooter, min skoletaske og min kørestol. Når jeg skal rundt eller på tur, så kører jeg på dem, fordi jeg ikke kan gå så langt, fortæller han.
Malthe Dalsgaard-Andersen har muskelsvind. Derfor har Skanderborg Kommune bevilget transport med en minibus, når den tiårige dreng skal til og fra skole.
Men skolegangen har ikke været en dans på roser. Malte Dalsgaard-Andersen lider af skolevægring, er blevet sygemeldt af lægen og har været hjemme i næsten et halvt år nu.
Han ønsker ikke længere at gå på den lokale distriktsskole, Niels Ebbesen Skolen i Skanderborg.
Det ærgrer hans mor, Lotte Nielsen.
- Malthe kunne godt lide at gå i skole, især de kreative fag kunne han faktisk godt lide, selvom det kan være svært i forhold til hans sygdom, fortæller hun.
Mangler penge og visitation
Familien vil gerne have Malthe Dalsgaard-Andersen ind på en anden skole i kommunen. Den nærmeste skole uden trapper ligger imidlertid syv kilometer længere væk, end Niels Ebbesenskolen, så Malthe Dalsgaard-Andersen vil fortsat være afhængig af transport.
En elev med handicap har ret til at få befordringer med, når der flyttes skole, men kun svarende til den nuværende. Så bliver transporten længere, skal familien selv betale resten.
Det vil Malthe Dalsgaard-Andersens forældre ikke have råd til.
- Vi har ikke en handicapbil. Og der er også et økonomisk aspekt, ligesom vi ikke kan passe et arbejde, hvis vi selv skal køre Malthe til og fra skole, siger Lotte Nielsen.
Skanderborg Kommune skriver i et brev til familien den 8. februar, at de fortsat vurderer, at den nuværende skole, Niels Ebbesen Skolen, er det rigtige skoletilbud.
Derfor vil de ikke visitere ham til den nye skole. En visitation ville ellers betyde betalt transport.
Den melding ramte Lotte Nielsen hårdt.
- Vi sidder med nogle følelser, som er meget svære at håndtere. Vi er meget frustrerede, fordi vi rigtig gerne vil hjælpe Malthe videre, fortæller hun.
Dårligere stillet som handicappet
Kommunens udmelding overrasker også Muskelsvindfonden, som varetager interesserne for familier, der er ramt af muskelsvind.
- Sådan en beslutning stiller børn med handicap væsentligt dårligere end alle andre børn, mener Thomas Krog, der er politisk chef i Muskelsvindfonden.
Grundet familiens økonomi og kommunens vurdering, så er det endt med at Malthe Dalsgaard-Andersen kommer længere og længere væk fra skolesystemet.
Derfor mener Thomas Krog, Skanderborg Kommune bør se på deres vurdering igen.
- Selvom juraen er med kommunen, så er fornuften meget klart imod, mener han.
Fremtiden er uvis
Familien har svært ved at se, hvordan deres dreng skal komme tilbage i skole uden hjælp til transporten.
- Vi vil gerne give Malthe et buskort, men så kan han ikke få sin scooter eller kørestol med, og det er han nødt til for at kunne fungere i en hverdag, siger Lotte Nielsen.
Men så længe en elev ikke bliver visiteret til et bestemt skoletilbud, så må kommunen ikke betale den fulde transport, fortæller formand for Børne- og Ungdomsudvalget i Silkeborg Kommune Trine Frengler (S)
- Jeg kan ikke kommentere den konkrete sag, men jeg kan sige generelt, at jeg har stor forståelse for, at man som familie til et barn med et svært handicap selvfølgelig er i en helt utrolig sårbar situation. Og at vi har særlige forpligtelser i forhold til at træde til med hjælp og bistand. Når det er sagt, så er vi nødt til at arbejde inden for de rammer, som lovgivningen fastsætter, siger hun.
Nu håber familien, at Skanderborg Kommune vil genoverveje beslutningen, så Malthe Dalsgaard-Andersen igen kan komme glad i skole.
Trine Frengler vil ikke kommentere den konkrete sag, men fortæller, at kommunen løbende vurderer sager.
- Generelt kan jeg sige, at vi løbende foretager konkrete individuelle vurderinger i forhold til det enkelte barns udvikling og trivsel i tæt samarbejde med familier, skole og fagpersoner, siger Trine Frengler.
Selv har den tiårige dreng nogle få ønsker til den nye skole, hvis det lykkes med transporten.
- At jeg får det bedre og får nye venner, fortæller Malthe Dalsgaard-Andersen.