Henriks butik styrtbløder: Har 1500 kvadratmeter til sine kunder, men må ikke åbne
Bilbranchen må ikke have kunder i deres forretninger, på trods af at de har store lokaler. Reglerne er nødvendige, mener Socialdemokratiets transportordfører.
Der er stille hos Globus Biler i Silkeborg i øjeblikket.
Det 1500 kvadratmeter store udstillingslokale er tomt for mennesker, og det kan mærkes, fortæller direktør Henrik Thomsen.
Starten af året plejer at være den bedste tid for bilsælgerne, men nedlukningen betød i januar, at forretningen kun solgte 10 biler, hvor de plejer at sælge 100.
Det frustrerer direktøren, der sagtens mener, at udstillingslokalerne kunne være åbne på en sundhedsforsvarlig måde.
- Reglerne er uigennemtænkte. Vi må ikke have kunder i vores butik og matrikel, men vi må gerne køre hjem til hr. og fru Danmark og vise dem bilen i deres indkørsel. Vi må også gerne køre over på nabomatriklen og vise bilen til kunden. Det giver ikke mening overhovedet, forklarer han og fortsætter:
- I huset her har vi 1500 kvadratmeter, og vi har sjældent mere end 10-15 kunder inde ad gangen. I vores situation kan vi få folk til at bestille tid på vores app og vores hjemmeside, så man vil være alene med 1500 kvadratmeter til én kunde.
Ens regler for alle brancher
Det, Henrik Thomsen og flere af hans kolleger i bilbranchen efterlyser, er, at der ikke skal gælde ens regler for hele detailbranchen, men at man i stedet laver særlige regler for de forretninger, der har pladsen.
Det er dog ikke muligt, mener Socialdemokratiets transportordfører Thomas Jensen. Han forklarer, at han godt kan forstå, hvorfor bilsælgerne er frustrerede.
- Der er mange sager, hvor hvis man kun ser på dem isoleret, så ser de underlige ud, men det, vi skal holde fokus på, er det samlede. At det indsatsen går ud på nu, er at undgå, at mennesker møder hinanden og derfor smitter hinanden, siger han og fortsætter:
- Man skal se det ud fra et samlet perspektiv. Hvis man begynder at åbne op, så begynder vi at bevæge os mere rundt mellem forskellige butikker, som for eksempel bilhandlere, og på den måde vil der være folk, der kommer i kontakt med hinanden, forklarer han.
Konsekvenser kan blive endnu større, hvis krav slækkes
Han mener altså, at det vil være farligt at åbne op for bilforhandlere og lignende brancher med store lokaler, på trods af at de vil kunne skabe afstand mellem kunderne.
- Det, der også er vigtigt for mig at understrege her, er, at hvis vi begynder at slække for meget på kravene her i februar 2021, så kan de her restriktioner trække i langdrag, og på den måde vil den økonomiske konsekvens for samfundet og de enkelte virksomheder blive endnu større, end hvis vi holder fast nu, siger Thomas Jensen.
Det forstår Henrik Thomsen dog ikke, for han mener, de sagtens kan tage ansvar og passe på kunderne, så det bliver en sikker oplevelse.
- Jeg kan sagtens forestille mig, at vi står i en situation om tre til fire måneder, hvor man opdager, man kunne have gjort det her anderledes. Det er også derfor, jeg råber op om det her nu sammen med flere andre kolleger. Regeringen er bare nødt til at komme i arbejdstøjet og se på, hvor det her giver mening.
- Det er simpelthen ikke logisk
En anden bilforhandler, der ikke forstår, hvorfor han ikke må betjene kunder i sin butik, er Morten Lihn, der er indehaver af Lihn & Boi i Løvskal, der ligger øst for Viborg.
- Det er simpelthen ikke logisk, at vi ikke kan få folk ind i butikken, forklarer han og fortsætter:
- Det er coronasikkert. Vi bruger mundbind, spritter af, holder afstand og går ikke ind i bilerne med kunderne. Alle bilerne bliver sprittet af to gange om dagen, når vi har åbent.
Transportordfører: Reglerne rammer helt ved siden af
Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen støtter op om de frustrerende bilforhandlere.
Han mener også, de skal have lov til at betjene kunder i butikkerne igen.
Læs også:
- Det er et skoleeksempel på, at reglerne rammer helt ved siden af virkelighedens verden, og der er masser andre tilsvarende problemer derude. Så jeg er personligt i gang med at lave en liste over tåbelige coronaregler, og der skal vi hurtigst muligt i gang med at få genåbnet det, der er sundhedsmæssigt forsvarligt, siger han.
Det håber Henrik Thomsen fra Globus Biler kommer til at ske. For han forklarer, at selvom kunderne kan få bilerne kørt ud på adressen eller se dem online, så er der ikke mange, der benytter sig af de muligheder.
- Vi styrtbløder, slår han fast.