174 år gammel juletradition kæmper for sin overlevelse
Vi sender markant færre breve end tidligere. Det rammer også julekortene
Julen har bragt velsignet bud, lyder det i en julesang. Men at det skulle være i form af et fysisk julekort bliver der stadig mindre chance for.
Siden 1999, hvor brevposten i Danmark lå på sit højeste, er mængden af breve faldet med omtrent 80 procent. Og det påvirker også mængden af julekort, oplyser Postnord.
Præcis hvor stort et fald, der er tale om, kan postvæsnet ikke sige, da det ville kræve, at man åbnede alle breve. Men med Danmark værende verdens mest digitaliserede land formoder Postnord, at en stor del af de årlige hilsner er rykket online.
I 1999 blev der ifølge Postnord sendt 1.460 mio breve. I 2016 var tallet faldet til 373 mio.
Færre julemærker
Det kan også mærkes hos Julemærkefonden, hvor salget af fysiske julemærker i mange år har været faldende og i år næsten halveret i forhold til 2011.
I år forventer fonden således at lande på en julemærke-omsætning på mellem 10 og 10,5 millioner kroner mod eksempelvis 13,1 millioner kroner sidste år og 18,3 millioner kroner i 2011.
- Som vi fortolker det, er julehilsenen gået digitalt, blandt andet på sociale medier, siger direktør i Julemærkefonden Søren Ravn Jensen.
Derfor forventer Julemærkefonden en fremtid uden julekortet som fast tradition. Blandt andet med digitale alternativer såsom apps og e-julemærker.
Unge er faldet fra
Den udvikling spejler sig umiddelbart også i en meningsmåling fra 2016, hvor blot fire ud af ti personer på 18-34 år regnede med at sende julekort. Til sammenligning regnede tre ud af fire borgere over 65 år at sende en frankeret julehilsen.
Det viser tal fra analyseinstituttet TNS Gallup for Postnord.
Og selv om der ikke er angivet direkte årsager til den lavere popularitet blandt de yngre dele af befolkningen, peger flere parter og eksperter på et skift til digitale alternativer som den mest sandsynlige årsag. Herunder sms'er, e-mails og sociale medier.