Aarhus Kommune tjener millioner på p-afgifter - men snart er det slut

Fra 2019 bliver det mindre lukrativt for kommunerne at opkræve parkeringsafgifter, da 70 procent af indtægterne bliver modregnet i bloktilskuddet

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
I 2017 havde Aarhus Kommune samlet p-afgifter for 66,45 millioner kroner. Arkivfoto. Foto: Bax Lindhardt - Ritzau Scanpix
Af Hans-henrik Busk Stie og Rikke Danielsen - I samarbejde med

Landets 98 kommuner tjente i alt 925 millioner kroner på betalingsparkering og parkeringskontrol i 2017.

Dermed fortsætter de kommunale parkeringsindtægter deres himmelflugt. Det er nemlig en stigning på 120 millioner kroner i forhold til 2016.

Det viser en opgørelse fra Forenede Danske Motorejere (FDM), der har indsamlet tal fra landets kommuner, hvor 22 har betalingsparkering og 47 har parkeringskontrol.

Taksten skal ned

I 2017 havde Aarhus Kommune samlet p-afgifter for 66,45 millioner kroner. København er dog med afstand den kommune, der tegner sig for de største parkeringsindtægter.

Hovedstaden alene fik indtægter for 621 millioner kroner fra parkering i 2017, hvilket er et rekordstort beløb.

De 462 millioner kommer fra betalingsparkering, hvor parkeringsautomaterne i indre København i tidsrummet mellem klokken 8 til 18 opkræver 36 kroner i timen. De resterende 159 millioner kroner kommer fra kommunens egen parkeringskontrol.

På baggrund af kommunernes rekordstore indtjening på p-afgifter opfordrer FDM nu kommunerne til at sætte taksterne for parkering ned.

Kommunernes samlede p-indtægter

Kommunernes samlede p-indtægter er steget de seneste fire år.

2014: 785.147.844 kroner

2015: 800.282.394 kroner

2016: 804.154.484 kroner

2017: 925.130.594 kroner

Kilde: FDM

Bør sætte priserne ned

- Vi anerkender, at der i visse kommuner kan være behov for at regulere trafikken med betalingsparkering. Men med en samlet parkeringsindtægt, der bare vokser og nu nærmer sig en milliard kroner, bør kommunerne alligevel spørge sig selv, om det ikke er tid til at se på priserne og måske sætte taksterne ned, fordi det er for dyrt, siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange, i en pressemeddelelse.

Mindre end 30 procent af kommunernes samlede p-indtægter går til parkeringspladser og p-kontrol.

Derfor foreslår FDM, at kommunernes rekordstore indtjening på parkering bør samles i en pulje og gå til at forbedre parkeringsforholdene rundt om i landet.

- Det ligner overregulering, særligt når man tager i betragtning, at under 30 procent går til parkeringskontrol, drift og vedligeholdelse af p-pladser. I stedet går langt hovedparten af indtægterne til andre ting ude i kommunerne. Det gør det svært ikke at få en mistanke om, at de bevidst opretholder et højt indtægtsniveau i strid med reglerne. Kommunerne må nemlig ikke have betalingsparkering med det formål at fylde kommunekasserne.

VIDEO: Der er for få ledige p-pladser med ladestationer til elbiler i Aarhus. Sådan lyder kritikken fra flere elbilejere, og Aarhus Kommune erkender problemet. Indslaget er fra 8. juni 2018.

Ingen pengemaskine

Der er dog udsigt til, at p-indtægter fremover kommer til at skæppe mindre i de kommunale kasser.

En aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti fra foråret 2018 betyder nemlig, at grebet fra næste år strammes om de kommunale p-indtægter, så de i højere grad skal dele indtægterne med staten.

Dermed bliver det fremadrettet mindre lukrativt for kommunerne at opkræve parkeringsafgifter, da 70 procent af indtægterne fra betalingsparkering fra 2019 bliver modregnet i kommunernes bloktilskud.

Hidtil har kommunerne kunnet beholde størstedelen af pengene fra p-afgifter selv. Men med den nye ordning skønnes det, at den nye model vil øge modregningen med 300-350 millioner kroner årligt.

- P-billetter må ikke være en pengemaskine eller skjulte skatter for kommunerne. Vi skal ikke straffe travle familier, der er afhængige af bilen for at få hverdagen til at hænge sammen, og erhvervsdrivende, der har behov for at transportere deres varer ud til deres kunder. Når bilisterne betaler for at stille bilen, skal pengene gå til trafikale investeringer. Ikke til at fylde kommunekassen op eller bruge pengene på andre områder, udtalte økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA) i forbindelse med at aftalen blev indgået med Dansk Folkeparti.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google