Efter påske skal unge teste sig selv - sådan gør du
Danske Gymnasier er positiv over for tiltaget. Læs hvordan selvtesten skal udføres sidst i artikleninez.
Efter påske får elever mulighed for at teste sig selv for coronavirus på gymnasier, efterskoler, erhvervsskoler, VUC samt AMU-centre.
Det sker med en simpel test med en vatpind i næsen.
Næsetesten skal foretages to gange om ugen på elever, som har lov til fysisk at møde op på blandt andet gymnasier og efterskoler.
Som alternativ til den simple selvtest kan eleverne vælge at møde op til undervisning med en negativ coronatest, der maksimal er 72 timer gammel, i form af enten en lyntest eller en pcr-test.
De endelige direktiver er endnu ikke kommet fra Børne- og Undervisningsministeriet, men ministeriet har bedt gymnasierne om at finde personale, der skal supervisere de mange selvtests.
Danske Gymnasier er positiv over for tiltaget, siger næstformand Søren Hindsholm til TV 2.
- Vi er rigtig glade for, at det giver eleverne mulighederne for at komme til den fysiske undervisning, og vi er klar til at påtage os meget besvær for at få dem tilbage, lyder det.
Logistisk udfordring
Næstformanden mener, at smittede hurtigere vil kunne spottes, når alle gymnasieelever fremadrettet kan blive testet to gange om ugen på selve matriklen.
- Det bliver mere fleksibelt, og det vil samtidig øge sikkerheden. Det er mere risikofyldt, at gymnasieeleverne går derhjemme, mener Søren Hindsholm.
Men med de mange næsetests følger samtidig en stor logistisk udfordring.
For gymnasierne får ansvaret for at ansætte medarbejdere, der skal hjælpe med at supervisere eleverne, når de skal udføre en selvtest.
- Vi har meget frie hænder, og nogle vil hyre tidligere gymnasieelever, som man stoler på, ind til opgaven, siger Søren Hindsholm.
Han vurderer, at et typisk gymnasium på omkring 600 elever vil få brug for en håndfuld personer til dels at supervisere, sørge for hygiejnen i testlokalet samt indberette testresultaterne.
Skal undgå udskamning
Hos Danske Gymnasieelevers Sammenslutning ser man også positivt på de kommende muligheder for selvpodning.
- Det er et positivt supplement til de tests, der findes i forvejen. Så længe det ikke bliver krav om testning, men det er et valg, så er det godt, siger forkvinde Ingrid Kjærgaard til TV 2.
Hun påpeger, at der kan være flere udfordringer ved selvtests. Eksempelvis hvis en elev modtager et positivt testsvar i undervisningen.
- Eleverne skal kunne føle sig trygge, så den enkelte skole skal lave foranstaltninger, der hjælper eleverne, siger Ingrid Kjærgaard.
Forkvinden har tiltro til, at de forskellige skoleledelser kan finde fornuftige, lokale løsninger.
- De enkelte klasser bør snakke om, hvordan man undgår at blive udskammet. Det kræver en god dialog, for man kan blive smittet med coronavirus uden grund, mener Ingrid Kjærgaard.
1) Podepind op i begge næsebor
Før podepinden to til tre centimeter ind i det ene næsebor.
Roter podepinden fire gange i cirka 15 sekunder mod næseskillevæggen og tag den derefter ud.
Gentag proceduren i andet næsebor med den samme podepind.
2) Væske ud af podepind
Placer podepinden i et rør med ekstrationsbuffer (væske).
Tryk bufferrøret sammen og omrør podepinden minimum ti gange.
Fjern herefter podepinden, mens røret trykkes sammen for at trække væsken ud af podepinden.
Det er vigtigt, at røret trykkes sammen ved udtagning af podepinden for at sikre et retvisende test.
Tryk herefter hætten omhyggeligt på plads på røret.
3) Dråber ned i testkit
Placér testkassetten på en flad overfalde og dryp fire dråber fra testrøret i kassettens prøvebrønd med en vinkel på 90 grader.
4) Testresultat klar
Aflæs testresultatet efter 15 til 30 minutter.