Falck overtager lyntest, og regningen vokser for regionerne
Koncerndirektør erkender, at fyret firma gabte over for stor en mundfuld, og kalder forløbet "brandærgerligt".
Mandag begynder Falck opgaven med at lynteste for coronavirus, efter at SOS International er blevet frataget opgaven med at lynteste ansatte i plejecentre i fire regioner.
Fra næste mandag er Falck på fuld kapacitet med 2000 medarbejdere i deres testcentre.
Og det bliver til den pris, som Falck oprindeligt bød tilbage i januar, da man tabte udbuddet til SOS International, der bød en tredjedel af den pris, regionerne hidtil havde betalt til Falck. Det oplyser ambulancedirektør i Falck Jørgen Mieritz.
Falck hjalp med lyntest i december og januar, hvor virksomheden havde 49 lyntestcentre og testede over én million borgere, men virksomheden tabte udbuddet fra 1. februar til blandt andet SOS International.
Falck kunne ikke være med på prisen, fortæller Jørgen Mieritz.
- Det er jo en noget større opgave end bare en podning i næsen. Der skal være et stort kvalitetssetup bagved og en enorm logistik, og det koster penge, siger han.
"Brandærgerligt"
Det mente SOS International altså at kunne gøre en tredjedel billigere end Falck, men med fyringen søndag - blandt andet på grund af kritisable hygiejneforhold - har det vist sig, at firmaet gabte over en for stor mundfuld.
Det erkender Anders Kjærulff, koncerndirektør Region Midtjylland, som var ansvarlig for at ansætte SOS International i januar.
Ifølge en pressemeddelelse fra 19. januar blev kontrakten tildelt SOS International ”på baggrund af laveste pris og under samtidig opfyldelse af en række krav til kvalitet og databehandleraftaler og arbejdsklausuler" uden at komme den specifikke pris nærmere.
I dag ærgrer Anders Kjærulff sig over, at SOS International ikke kunne leve op til sine forpligtelser. Men han siger samtidig, at man gjorde, hvad man kunne, for at holde firmaet op på sit ansvar.
- Grundlaget var, at vi skulle være sikre på, at de kunne løse opgaven til den rigtige kvalitet og den rette hygiejnestandard, og derefter var det et spørgsmål om, til hvilken pris det firma, der bød ind på opgaven, kunne levere, siger han og fortsætter:
- SOS International bød ind med den laveste pris. Det var tilfredsstilledende, indtil det viste sig, at de ikke kunne løse det alligevel. Det er jo brandærgerligt.
"Vi havde gjort vores forarbejde"
Anders Kjærulff påpeger, at man undersøgte om SOS International var i stand til at løse opgaven, og man udfordrede firmaet, i forhold til om det var fornuftigt at bruge underleverandøren Medicals Nordic, der er årsagen til, at kontrakten er revet i stykker.
- Vi trykkede dem på maven nogle gange, før vi ville underskrive kontrakten. Vi spurgte ind til alt omkring hygiejne, arbejdsforhold, mobilitet og kvalitet, og om de kunne håndtere det i forhold til økonomien. Så vi havde gjort vores forarbejde, siger Kjærulff.
Ambulancedirektør i Falck Jørgen Mieritz siger, at Falck kan løse opgaven uden at gå på kompromis med hygiejne eller andet af det, som SOS International er blevet kritiseret for.
- Vi har ansættelsesmæssige og uddannelsesmæssige procedurer, der er kvalitetssikret. Der er både online tests, og der er praktisk oplæring, inden medarbejderne får lov til at teste, siger han.
- Vi skal bruge den erfaring, vi allerede har opbygget til at lave en glidende overgang, så folk forhåbentlig ikke mærker nogen besværligheder med skiftet af firma, siger han.