Førtidspensionist opdagede alvorlig fejl – nu får kunder tusindvis af kroner tilbage
Stoler du fuldt og fast på dine pensionsudbetalinger? Det gjorde førtidspensionist René Skov Sørensen fra Silkeborg ikke.
René Skov Sørensen sad helt stille i sin bil den dag i sommeren 2006. Han holdt bagerst i køen og ventede på, at bilerne passerede, så han kunne dreje ud på Guldbergsgade i Silkeborg. Men så langt nåede han aldrig.
En bagvedkørende bil ramte ham med 70 kilometer i timen. Chaufføren, en påvirket kvinde, havde overset René Skov Sørensen og den lange bilkø.
I et kort øjeblik blev alt slukket, men René Skov Sørensen kom hurtigt til sig selv igen. Han fik bugseret sig ud af bilen for at tale med føreren af bilen, der ramte ham. Men hun flygtede fra stedet og efterlod René Skov Sørensen i en forfatning der gjorde, at han aldrig kom til at arbejde normalt igen.
- Jeg røg helt ned i kulkælderen og mistede mit job og min indtjening – ja, hele min identitet. Jeg blev førtidspensionist fra den ene til den anden dag, siger René Skov Sørensen.
Derfor kom hans pensionsselskab kort tid efter ind i billedet for at hjælpe ham økonomisk. Men det skulle vise sig, at alt ikke var, som det skulle være i et af Danmarks største pensionsselskaber.
Skandale skaber tvivl
I dag er det 16 år siden, at René Skov Sørensen var involveret i ulykken.
I stort set hele den tid har han hver måned fået udbetalt over 12.000 kroner gennem sit pensionsselskab Danica Pension. For i aftalen med pensionsselskabet står der, at René Skov Sørensen er berettiget til en økonomisk hjælp, hvis uheldet er ude, og han ikke længere kan arbejde normalt.
Som udgangspunkt stoler René Skov Sørensen på, at det Danske Bank-ejede pensionsselskab Danica Pension har styr på tallene. Men i februar i år begynder tvivlen alligevel at nage ham.
Det er blandt andet sagen om gældskaos i Danske Bank, som TV 2 og Berlingske afdækkede i efteråret 2020, der får René Skov Sørensen til at gå sin egen pensionsordning efter i sømmene.
Han kan ikke slippe tanken om, at der også kan være rod i papirerne i Danske Banks pensionsselskab, når nu der over årtier har været alvorlige fejl i bankens gældsinddrivelse.
Han kontakter derfor Danica Pension i februar i år og deler sin mistanke om forkerte udbetalinger. En medarbejder i pensionsselskabet lover René Skov Sørensen at undersøge sagen og vende tilbage.
Danica Pension vender tilbage
Månederne går, og René Skov Sørensen har stadigvæk ikke fået et endeligt svar fra Danica Pension, selvom han jævnligt ringer og rykker for en afklaring.
Men lige pludselig sker der noget.
Tre måneder efter at han luftede sin mistanke, modtager han et brev fra Danica Pension. De indleder brevet med at beklage den lange svartid, men erkender, at René Skov Sørensens mistanke har været velbegrundet.
Ifølge Danica har de seneste års udbetalinger været fejlbehæftede, og han har derfor penge til gode.
Forklaringen fra pensionsselskabet er, at der er sket en fejl, da René Skov Sørensens pension i 2018 blev rykket fra et produkt til et andet.
Fejlen betyder, at hans pensionsordning ikke er blevet reguleret korrekt, siden han overgik fra Danica Link til Danica Balance i 2018. På den måde har René Skov Sørensens de seneste tre år fået udbetalt for få penge i pension.
- Jeg er både glad og harm på samme tid. Glad fordi jeg på sin vis havde ret, men harm fordi jeg føler, at de har snydt mig i flere år. Tilliden er helt væk, når det nu viser sig, at man ikke kan stole på de tal, man har fået oplyst gennem årene, siger han til TV 2.
Dybt bekymrende
Sagen møder hovedrysten hos Morten Bruun Pedersen, der er cheføkonom i Forbrugerrådet. Han er meget kritisk overfor, at Danica ikke selv har opdaget fejlen, der ellers ville have kostet René Skov Sørensen tusindvis af kroner.
- Det er jo dybt foruroligende, at det er kunden selv, der skal gøre opmærksom på, at der kan være en fejl. En fejl, der vel at mærke er til pensionsselskabets fordel, og som har stået på i flere år, siger Morten Bruun Pedersen til TV 2.
Forløbet møder også undren fra aktuar og pensionsekspert Søren Andersen fra firmaet FPension. Han påpeger, at det er særligt problematisk, at Danica Pension ikke selv opdager fejlen, da den almindelige forbruger meget sjældent kan gennemskue produkterne.
- Det er ærgerligt, at Danica ikke selv opdager fejlen. Denne type fejl er nærmest umulig at gennemskue for 99,9 procent af alle pensionskunder, så jeg opfatter det desværre som et tilfælde, at fejlen bliver opdaget og rettet, siger Søren Andersen.
FAKTA OM DANICA PENSION
Danica Pension er et helejet datterselskab i Danske Bank-koncernen, der har specialiseret sig i pensionsordninger, livsforsikringer og sundhedsforsikringer.
Selskabet har 800.000 kunder og en samlet pensionsformue på 450 milliarder kroner er det et af Danmarks største pensionsselskaber.
Kilde: Danica Pension
Betyder meget
I brevet, hvor Danica Pension erkender, at der er sket en fejl, fremgår det videre, at René Skov Sørensen siden 2018 har fået udbetalt 12.834,25 kroner for lidt.
Derudover skriver de, at hans årlige udbetaling fremadrettet nu vil stige med 3949 kroner.
Var fejlen derfor fortsat indtil 2040, hvor René Skov Sørensen skal på folkepension, så kunne han potentielt have fået knap 90.000 kroner for lidt udbetalt.
- Det er rigtig mange penge for mig. Det er jo de penge, som jeg blandt andet skal leve af. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det er bevidst grådighed, eller om der er sket menneskelige eller systemiske fejl, siger han.
Danica Pension undgår spørgsmål
René Skov Sørensens undren stopper dog langt fra efter, at han modtager brevet fra Danica Pension om, at han har fået for lidt udbetalt.
Brevet rejser nye spørgsmål, som den 46-årige førtidspensionist gerne vil have svar på. For i brevet er fejlen beskrevet så bredt, at René Skov Sørensen er overbevist om, at andre kunder også kan have penge til gode.
Samme undren deler pensionsekspert Søren Andersen, der mener, at der tilsyneladende ikke er tale om en rådgivningsfejl, men om en mere generel fejl.
- Det vil derfor komme meget bag på mig, hvis ikke fejlen berører andre kunder.
Netop det spørgsmål har René Skov Sørensen prøvet at få besvaret i længere tid af Danica Pension. Adskillige opkald og flere skriftlige henvendelser senere, er han stadigvæk ikke blevet klogere på det spørgsmål.
- Jeg synes, at det begynder at lugte, når de ikke kan svare på så simpelt et spørgsmål, siger René Skov Sørensen til TV 2.
Danica Pension vender tilbage
Efter at René Skov Sørensen har ventet længe uden svar, kontakter TV 2 Danica Pension og præsenterer dem for sagen og stiller nogle af de centrale spørgsmål, som de ikke har svaret på. Og så sker der noget.
I en mail til TV 2 beklager Danica Pensions driftsdirektør, Jesper Bjerre, at fejlen først blev opdaget efter, at René Skov Sørensen kontaktede pensionsselskabet.
- Vi er selvfølgelig rigtig kede af, at vi har begået den pågældende fejl, hvilket vi har beklaget og rettet op på over for kunden. Vi ville gerne have behandlet sagen hurtigere, men det er en kompleks sag, som vi var nødt til først at få overblik over, udtaler Jesper Bjerre i et skriftligt svar til TV 2.
I mailen svarer Danica Pension også på det spørgsmål, som René Skov Sørensen har prøvet at få svar på i lang tid. Af svaret fremgår det nemlig, at flere kunder med tab af erhvervsevne i Danica Pension også har været berørt af fejlen siden 2018.
- Vi har undersøgt sagen og fundet, at op til 53 kunder kan være ramt af en tilsvarende reguleringsfejl.
Driftsdirektøren skriver, at de 53 kunder har fået udbetalt op til 150.000 kroner for lidt årligt. Det betyder, at hvis fejlen var fortsat for de berørte kunder, indtil deres pensionsordning udløber, så kunne de potentielt have fået udbetalt over en million kroner for lidt.
Danica Pension skriver, at der er tale om en enkeltstående menneskelig fejl, men forsikrer, at alle berørte kunder vil blive kompenseret på bedre vis, end hvis fejlen ikke var sket.
- Alle 53 kunder er nu rettet op, de er blevet kontaktet – brev i e-boks – og kompensation og regulering af ydelsen er også gennemført i alle sager, skriver Danica Pensions driftsdirektør, Jesper Bjerre og tilføjer, at der indtil videre er blevet udbetalt 268.000 kroner i kompensation til de berørte kunder.
Sårbare kunder bliver ramt igen, igen
Cheføkonom i Forbrugerrådet Morten Bruun Pedersen er stærkt forundret over, at de dårlige sager bliver ved med at hagle ned over Danske Bank og bankens forretningsområder.
- Det er stærkt bekymrende, at Danske Bank som finansielt supermarked igen bliver draget ind i en sag, hvor deres mest sårbare kunder skal have tusindvis af kroner tilbage, siger Morten Bruun Pedersen.
Læs også:
Danica Pension påpeger i mailen, at denne fejl intet har at gøre med datafejlene i Danske Banks inkassosystemer.
- Det er fejl, der er begået i Danica Pension, som vi erkender, beklager og er i gang med at rette op, skriver driftsdirektør Jesper Bjerre.
Danica Pension kan ikke udelukke, at der kan dukke andre fejl eller problemstillinger op, som også kan ramme andre typer af kunder. Men Danica Pension er ikke vidende om det eller har grund til at tro, at der ligger andre ukendte fejl, fremgår det af det skriftlige svar.
René Skov Sørensen er glad for, at han har været med til at få 52 andre kunder sags frem i lyset, og at de nu får de penge, de har ret til. Han tvivler dog stadigvæk på om fejlen nogensinde var kommet frem, hvis han ikke havde delt sin mistanke.