Skole sætter søvn på skoleskemaet

Bedre viden om søvn og søvnbehov skal gøre elever mere bevidste om deres behov. Børns søvnvaner er forældrenes ansvar, lyder det

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Foto: Nils Meilvang - Ritzau Scanpix
Af Jane Bruun Elkjær og Rikke Danielsen
I samarbejde med tv2.dk

Når børns sengetider ikke bliver overholdt, kan det føre til et større problem, end både forældre og børn er klar over.

For lidt søvn kan betyde øget risiko for mistrivsel, overvægt, koncentrationsbesvær, dårligere præstationer i skolen, stress og depression.

Det har fået Aarhus Kommune til at sætte søvn på skolernes dagsorden, skriver kommunen i en pressemeddelelse.

Søvn har værdi

I løbet af en uge vil elever og medarbejdere på Frederiksbjerg Skole arbejde med et nyt materiale, som skal gøre børnene, de unge og deres forældre mere bevidste om værdien af søvn. Det kan være små opgaver rettet mod søvn, hvor børnene eksempelvis en dag skal ligge med telefonen lige inden sengetid - og dagen efter skal de ligge uden telefonen. Skolen vil afprøve materialet om søvn og betydningen af søvn, som efterfølgende kan bredes ud til 46 folkeskoler og to specialskoler i Aarhus Kommune.

- Når søvn har så afgørende betydning for læring og udvikling, giver det mening. Børn, der sover for lidt, får ADHD-lignende symptomer som koncentrationsbesvær og rastløshed. Når jeg siger det, spærrer forældrene øjnene op. Det er jo ikke af ond vilje, at de lader børnene være længe oppe, men for at nyde tiden sammen med dem, siger Jette Bjørn Hansen, skoleleder på Frederiksbjerg Skole.

Forældre har ansvaret

Formand for foreningen Skole og Forældre, Mette With Hagensen, støtter projektet.

- For lidt søvn påvirker elevernes evne til at deltage i undervisningen. Når man oplever problemer med for lidt søvn, skal man tage fat i det, siger hun.

De seneste tal på området viser, at mere end tre ud af fire skoleelever i 11-15-årsalderen er trætte om morgenen mindst en dag om ugen, når de skal i skole. Det viser Skolebørnsundersøgelsen 2014 fra Statens Institut for Folkesundhed på Syddansk Universitet.

I 1988 var kun 31 procent af de danske skolelever morgentrætte mindst en gang om ugen.

- Jeg har en fornemmelse af, at det er et stigende problem, siger Mette With Hagensen og henviser til børns brug af smartphones og tablets inden sengetid.

Hvem har ansvaret for at sikre, at børnene får nok søvn?

- Det har forældrene. De skal opdrage deres børn til at få gode søvnvaner. Men jo ældre børnene bliver, jo mere skal de inddrages, siger formanden.

Tal om søvn

I en ny elevtrivselsundersøgelse fra Aarhus Kommune svarer 26 procent af eleverne i 0.-3. klasse, at de er trætte om morgenen. I 4.-6. klasse svarer 56 procent, at de er trætte flere gange om ugen eller hver dag. Det samme gør sig gældende for 67 procent af eleverne i 7.-10. klasse.

- Tallene er for høje. Derfor er det afgørende, at elever og forældre kender til sunde søvnvaner, fortæller Lis Fenge, der er konsulent ved Sundhed og Trivsel i Aarhus Kommune.

- Man kan næsten ikke overdrive, hvor meget søvn betyder for børnenes og de unges trivsel, sundhed og læring. Det vil vi gerne i dialog med børnene om og derigennem forhåbentlig også deres forældre. Det handler ikke om løftede pegefingre, men om at få talt om at have gode, sunde vaner, siger hun.

Jette Bjørn Hansen er enig. Da skolen startede med at sætte fokus på søvn i 2012, oplevede skolelederen, at flere elever følte sig trætte og uoplagte. Men efter både elever og forældre fik mere information om værdien af søvn, faldt andelen af trætte elever.

- Det er vigtigt at tale om. Derfor fortæller vi altid nye elever og forældre, hvor vigtig søvn er for en god skolegang. Vi bliver nødt til løbende at kaste fokus på det for at undgå uoplagte elever.

Skab gode rammer for søvnen

Søvnekspert Mikael Rasmussen anbefaler, at forældre skaber gode rammer for deres børns søvn. Det kan blandt andet være at forbyde elektronik en time inden sengetid.

- Det vil sikre børnene en dybere søvn. Børnene kan ikke selv styre deres søvnbehov. Derfor skal forældrene holde fast i, at børnene får rigeligt med søvn, siger han og tilføjer:

- Hvis børnene går i længere tid uden nok søvn, bliver de blandt andet dårligere til at håndtere stress og følelser. De vil også have svære ved at samarbejde, og deres sociale kompetencer nedsættes.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her