Sommerhus til 24.000 kroner bød på mus, spindelvæv og et møgbeskidt køkken
Flere danskere har denne sommer oplevet, at lejede sommerhuse både har været møgbeskidte og i dårlig stand.
Der var både mus i skabene, spindelvæv i krogene og en fyldt opvaskemaskine, da familien Lorenzen og deres venner tjekkede ind i det pool-sommerhus de havde lejet i Knebel i uge 28.
- Den generelle rengøring af toiletter, poolområde og værelser var egentlig ok, men når man kiggede sig omkring, kunne man se, at det var meget lang tid siden, der var blevet gjort grundigt rent i huset, fortæller Marianne Lorenzen.
Læs også:
Hun kontaktede TV 2 efter at have læst om, hvordan flere sommerhusgæster har oplevet, at tjekke ind i beskidte og uhumske sommerhuse lejet gennem udlejningsfirmaet Novasol.
På trods af den mangelfulde rengøring var de to familier alligevel klar til at kaste sig ud i en uges sommerferiehygge på Mols. Den gode stemning ændrede sig dog hurtigt, da Marianne Lorenzen på feriens første aften skulle hente en opvasketab i køkkenskabet i husets ene køkken.
- Da jeg åbnede skabet, faldt der en levende mus ud lige foran mig. Jeg fik et kæmpe chok, siger hun til TV 2.
Næste dag skyndte de to familier sig at købe musefælder, som de satte op, hvorefter de ringede til Novasol, som tilbød at betale for udgifterne til det.
Men musene og edderkopperne var langt fra det eneste problem, forklarer Marianne Lorenzen. Huset, som de to familier havde lejet for 24.000 kroner for én uge, bød også på møgbeskidt køkkengrej, hvor der kun var én stegepande, der kunne bruges, og vaskemaskiner, der ikke kunne bruges uden at kortslutte strømmen.
Der var også røgalarmer, der var pillet ned og lagt ved siden af opsatsen. Rullegardiner, der manglede eller var i stykker. Natlamper med knækkede stik og ingen spande i affaldsbeholderne på badeværelserne.
Tilbageholder penge, mens sag behandles
Da ferien var slut for de to familier, kontaktede de igen Novasol for at at høre, om de kunne få penge tilbage fra opholdet, som - rent rengøringsmæssigt - slet ikke havde levet op til forventningerne. Og Novasol var da også villige til at slå halv skade på regningen for den slutrengøring, som familierne havde bestilt for 2000 kroner.
- Vi var da glade for, at de ville imødekomme os, men vi syntes bare ikke, at det var godt nok, siger Marianne Lorenzen.
Beskeden fra Novasol var, at de i det tilfælde ville tilbageholde acontobeløb til forbrug på 5000 kroner, som familierne havde indbetalt inden deres ferie, indtil sagen var afgjort.
- Det er rigtigt fint, at de vil kigge på sagen, men jeg kan ikke forstå, hvorfor de skal tilbageholde vores penge. Det kan jo aldrig være os, der skylder dem penge, siger Marianne Lorenzen, som nu afventer en beslutning fra Novasol.
Mange dårlige oplevelser med sommerhusbureau
Siden TV 2 søndag kunne fortælle om, hvordan flere har oplevet at komme frem til beskidte og mangelfulde sommerhuse, har flere seere og brugere henvendt sig med lignende historier.
Også på Trustpilot er der mange andre gæster, som langer ud efter mangelfuld rengøring i sommerhuse lejet af udlejningsbureauet Novasol.
- Et beskidt og decideret ulækkert sommerhus var, hvad der ventede os, da vi åbnede døren til vores ferie, skriver Tanja Jessen, som efterfølgende har sendt billeder til TV 2 af det sommerhus, som mødte dem.
Og Sara Abdi skriver:
- Der var KÆMPE nullermænd overalt, møg støvet og generelt bare beskidt.
HVAD SKAL DU GØRE, HVIS SOMMERHUSET IKKE LEVER OP TIL FORVENTNINGERNE?
Hvis man kommer til et sommerhus, hvor der ikke er gjort rent, eller det ikke lever op til forventningerne, skal man sørge for at dokumentere manglerne og kontakte udlejeren med det samme.
- Man skal ikke tage hjem, for så har udlejningsfirmaet ikke mulighed for at afhjælpe problemet, og den mulighed skal de have, siger Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.
I de tilfælde, hvor man ikke er tilfreds med udlejningsbureauets måde at løse problemet på og man vil have penge tilbage, kan man gå til Ankenævnet for Feriehusudlejning, som kan give lejeren penge tilbage.
Bureau: Som udgangspunkt checker vi op på alle rengøringer
TV 2 har forsøgt at kontakte Novasol, der formidler privatejede sommerhuse til udlejning, for en kommentar. Bureauet er dog endnu ikke vendt tilbage.
Heller ikke søndag ønskede firmaet at stille op til interview.
I en mail forklarede de, at de i højsæsonen har 9000-10.000 ud- og indflytninger på en lørdag, og som lejer kan man vælge at betale for en slutrengøring gennem Novasol, eller man kan selv stå for rengøringen.
- Som udgangspunkt checker vi op på alle rengøringer, skriver Novasol.
- Desværre kan der i højsæsonen være enkelte tilfælde, hvor vi ikke når at tjekke alle huse, men vi afhjælper eventuelle problemer, så hurtigt vi kan.
Novasol skriver i mailen, at de følger myndighedernes anbefaling om ekstra grundig rengøring af kontaktflader for at undgå spredning af coronavirus.
- Det er rigtig ærgerligt, at nogle få af vores gæster ikke har fået den oplevelse, de kan forvente ved indflytning.