Airbnb-mareridt: Kirstens hjem blev ribbet for 40.000 kroner
En kvindelig lejer viste sig at have en ærgerlig bagtanke, da hun kontaktede Kirsten Nørgaard og hendes kæreste for at leje deres hjem for et par dage.
En hylde ribbet for betydningsfulde vaser, et dåbskors, der ikke ligger i den skuffe, det altid har gjort, og manglende tæpper.
Værdier for omkring 40.000 kroner og dyrebare ting, som Kirsten Nørgaard formentlig aldrig kommer til at se igen.
Hendes hjem har nemlig haft gæster, som hun ellers i god tro lejede ud til igennem udlejnings-app'en Airbnb.
Gæsterne viste sig nemlig at have en helt anden agenda end nogle dages ophold i en anden kvindens hjem.
Kirsten Nørgaard vælger at fortælle sin historie om en mareridts-udlejning, fordi hun håber, at andre ikke begår samme fejl som hende.
Den venlige 'Lone' med eget sengetøj
Korrespondancen via Airbnbs app foregår mellem Lea Keller Enevoldsen, der er Kirsten Nørgaards kæreste, og en kvinde, som kalder sig for Lone.
Til at starte med siger Lea til Lone, at det ikke er muligt at komme ind i huset, da Kirsten Nørgaard og familien befinder sig i et sommerhus, og derfor har de ikke gjort huset klart til besøgende.
Det er dog intet problem for Lone, for hun skal nemlig kun bruge et sted at opholde sig kortvarigt.
Lone siger også, at hun selv har sengetøj og dyner med, så hun har slet ikke behov for den store rengøring og klargørelse, før hun kommer.
Fordi denne 'Lone' ikke har brug for så meget, vælger Kirsten Nørgaard og hendes kæreste at godkende aftalen og Lones mulighed for at booke huset.
Det er her, de begår deres første fejl.
- Da vi skal til at godkende bookingen, er der noget, der går galt på 'Lones' side. Hun siger, at hun ikke kan få lov til at gennemføre bookingen, og siden står bare og bliver ved med at loade. Hun siger så, at hun ringer til supporten hos Airbnb, forklarer Kirsten Nørgaard.
Herunder kan du se dele af korrespondancen mellem parterne:
Kirsten Nørgaard udleverer sin adresse, men bookingen er stadig ikke kommet igennem på Airbnb. Kirsten Nørgaard vælger dog at stole på Lone.
- Hun virker meget beskeden og ydmyg, så vi falder i fælden. I bakspejlet kan jeg godt se, at hun ikke er så sød, som jeg troede, siger Kirsten Nørgaard til TV2 Østjylland.
Kirsten Nørgaard fortæller, at Lone på flere tidspunkter taler om helt normale ting, der gør, at hun virker troværdig.
- Der er ingen stavefejl og ingen mærkelige vendinger, der gør, at jeg ville tænke mere over vores korrespondance. Hun er jo nede i de helt små detaljer, og hun fortæller om sin familie, og at de bare lige skal have et sted at overnatte, så hun virker oprigtig og sød. Derfor vælger jeg at stole på hende, siger Kirsten Nørgaard.
Lone har på dette tidspunkt stadig tekniske problemer med at komme gennem Airbnb-systemet for at bekræfte bookingen, får Kirsten Nørgaard og kæresten Lea Keller Enevoldsen at vide.
Opkast og manglende bekræftelse
Tidligt om morgenen dagen efter korrespondancen med Lone begynder Kirsten Nørgaard at undre sig over den manglede sms med kvittering, ligesom bookingen fra Airbnb ikke er gået igennem.
Lone skriver tilbage til Kirsten Nørgaard, at hun har været syg med opkast og derfor har sovet meget.
Kirsten Nørgaard beder igen om en sms med betalingsoplysninger.
Denne gang får hun at vide, at der er problemer med Lones iMessage. Hendes mand siger nemlig, at den ikke hopper automatisk over, og derfor modtager Kirsten Nørgaard ikke de informationer, hun mangler.
På det tidspunkt bliver Kirsten Nørgaard bekymret for, at der er noget galt, og nu tager historien også en drejning, hvor Lone beskylder Kirsten for at tænke, at hun snyder.
- Jeg tror jo på tillid, og jeg synes, det er så vigtigt, men lige her bliver jeg lidt bekymret, siger Kirsten Nørgaard.
Beskeden bliver ikke besvaret, og derfor spørger Kirsten Nørgaard efter nogle timer, hvornår de tjekker ud. Lone og hendes mand, som angiveligt også er med.
Svaret kommer en lille time efter. De tjekker ud den følgende dag klokken 11.00.
Kirsten bliver endnu mere mistænksom og efter et opkald til Airbnb, der melder ud, at de på intet tidspunkt i perioden har haft tekniske problemer, begynder alarmklokkerne at ringe hos Kirsten Nørgaard.
- Min kæreste og jeg kører hjem for at se, hvad der sker. Lone er ikke på matriklen, da vi ankommer, og da vi så går ind i huset, kan vi se, at den er helt gal, siger Kirsten Nørgaard.
Inde i huset mangler der nemlig som nævnt flere dyrebare ting. Tæpper, vaser og specielle kaffekopper er nogle af de ting, der i nattens mulm og mørke er forsvundet.
Værdier for omkring 40.000 kroner er nu i hænderne på 'Lone' - eller hvad han eller hun hedder. De penge, som Lone sagde, at hun havde overført, modtager Kirsten Nørgaard aldrig.
Kirsten Nørgaard skynder sig at få låsen skiftet ud. Lone havde i princippet "lejet" en nat mere, men Kirsten Nørgaard følte sig ikke tryg ved at konfrontere eller opholde sig i huset, hvis nu vedkommende kom tilbage.
Erkender fejlen
- Jeg ved jo godt, at det er en kæmpe fejl, jeg begår, ved ikke at modtage Airbnb-bekræftelseskoden, før jeg afleverer min adresse, og siger, hvor nøglen ligger, siger Kirsten Nørgaard til TV2 Østjylland.
For Kirsten, der før har lejet sit hjem ud gennem Airbnb, føles det som et brud på den gensidige tillid, hun troede, hun havde med et andet menneske.
- Jeg tror jo på, at jeg skriver med en rigtig person. Jeg synes egentligt, det er træls, hvis 'Lone' pludselig er en 'Bente', og at man ikke kan stole på hinanden. Men jeg ved også godt, at i sidste ende er det min egen fejl.
Kirsten Nørgaards oplevelse vækkede flere følelser.
Ingen hjælp at hente
Airbnb har en forsikring til forretninger, der ender galt, men da bookingen i Kirsten Nørgaards tilfælde blev foretaget uden om Airbnb-bookingsystemet, kan de ikke hjælpe hende.
- Jeg ringer til politiet og får sagsnummer og journalnummer. Jeg ringer derefter til Airbnb, men de kan intet gøre, fordi vi har dummet os uden den skide bookingkode.
Politiet kan heller ikke gøre noget, fordi det ikke er et reelt indbrud, når Kirsten Nørgaard selv har fortalt, hvor nøglen var.
- Det er ikke synd for mig, men jeg synes, der er et hul i Airbnb-systemet. Jeg synes, det er et problem, at de ikke kan hjælpe mig, når jeg er på deres platform. Man kan ikke vide, hvem man skriver med, fordi man ikke skal verificere sig, før man gennemfører bookingen, siger Kirsten Nørgaard til TV2 Østjylland.
Kirsten Nørgaard håber, at andre kan lære af hendes fejl igennem den her beretning.
- Ja, jeg håber, at folk lærer, at man skal være påpasselig. Pas på, hvem du tror, du skriver med, for det er nemt at falde for den bløde kommunikation.
TV2 Østjylland har kontaktet Airbnb for at få dem til at forholde sig til kritikken, men de er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.