Det nye Marselis Boulevard - hvordan vil du have det til at se ud?
Nu kan du være med til at bestemme, hvordan fremtidens Marselis Boulevard skal se ud.
Hvordan skal Marselis Boulevard se ud i fremtiden? Det kan vi alle få lov til at give et bud på nu. Der er nemlig lige sat gang i høringsperioden, hvor alle aarhusianere kan komme med ønsker og drømme for fremtiden Marselis Boulevard. Det oplyser Aarhus Kommunes Teknik og Miljø-afdeling i en pressemeddelelse.
Baggrunden er ifølge meddelelsen, at der bliver markant mindre trafik på Marselis Boulevard, når Marselistunnelen er etableret - hvilket man ifølge planerne er i mål med i 2031.
I dag kører der omkring 18.000 bilister på strækningen dagligt, men når tunnelen er klar, vil trafikmængden ifølge pressemeddelelsen svare til den mængde, som der er på Silkeborgvej gennem Åbyhøj.
Det betyder, at boulevarden vil ændre sig, og rådmand i Teknik og Miljø Steen Stavnsbo (K) er optaget af, hvordan den efterfølgende skal se ud.
- Jeg er meget optaget af, hvordan vi kan få revitaliseret Marselis Boulevard og få skabt et nyt by- og gaderum. Jeg vil blandt andet se på, hvordan vi kan få skabt forbindelser på tværs videre ud til vores grønne områder i syd, lyder det i pressemeddelelsen.
Fælles projekt
Etablering af Marselistunnel er et fælles statsligt og kommunalt projekt. Vejdirektoratet står for projektledelsen og gennemfører anlægsprojektet, Marselistunnelen og fremtidens Marselis Boulevard. De udarbejder også miljøkonsekvensvurderingen for projektet.
Aarhus Kommune har det overordnede ansvar for visionen for fremtidens Marselis Boulevard og eventuel byudvikling i forbindelse hermed. Visionsplanen for området skal politisk behandles i Aarhus Byråd i efteråret 2022. Aarhus Kommune deltager aktivt i arbejdet omkring ledningsomlægninger og trafikafvikling under anlægsarbejdet.
Kilde: Aarhus Kommune
Høringen om Marselis Boulevard er en del af den indledende høring om Marselistunnelen, og ifølge meddelelsen kan forslag og synspunkter "for eksempel være synlige forhold, man skal være opmærksomme på, hvordan man kan begrænse generne fra projektet, eller andet man kan inddrage i undersøgelsen."
Man kan give høringssvar ved at trykke her. Høringen er åben indtil 13. juni.
Mange år undervejs
Byggeriet af Marselistunnelen blev vedtaget i byrådet helt tilbage i 1997. Dengang var det som en del af den store masterplan for det fremtidige Aarhus Havn, som i dag er Danmarks største erhvervshavn. Tunnelen skal forbinde havnen med E45 og gå hele vejen under Marselis Boulevard i det sydlige Aarhus.
Om tunnelen
Tunnelen bliver 1,9 kilometer lang.
Den ene tunnelåbning ligger lige vest for Skanderborgvej, og derefter går den under Marselis Boulevard - indtil den rammer Strandvejen, hvor den anden tunnelåbning ned mod havnen kommer.
Når tunnelen står færdig, forventer Aarhus Kommune, at der på hverdage vil køre 15.000 køretøjer gennem tunnelen.
Formålet med tunnelen har fra start været at flytte den tunge trafik væk fra Marselis Boulevard.
I dag udgør lastbiler og sættevognstog knap hvert femte transportmiddel på Marselis Boulevard. Med de planlagte udvidelser af Aarhus Havn forventer Aarhus Kommune, at der fremover kommer endnu mere tung trafik på strækningen.
Anlægget af tunnelen skal efter planen gå i gang i 2025. Tunnelen skal stå klar til indvielse i 2031.
I november sidste år blev der lavet en såkaldt partnerskabsaftale mellem staten og Aarhus Kommune, som blandt andet sætter de økonomiske rammer for Marselistunnelen fast. Aarhus Kommune skal selv bidrage med 600 millioner kroner til projektet, som anslås at komme til at koste 2,702 milliarder kroner.