Familie vil ikke have krammet tilbage - laver anti-kramme tøj
En familie fra Aarhus har lavet t-shirts, der opfordrer til at undgå kram. Den skal styrke indsatsen mod coronavirus og stoppe akavede kram.
Ligesom mange andre har Thit, Michael, deres mor og papfar siddet isoleret i et sommerhus under coronaudbruddet – langt væk fra alt, hvad de normalt foretager sig.
Thit Lin Venning fra Aarhus er blandt andet i gang med en uddannelse som art director og blev nødt til at afbryde et praktikophold i London på grund af krisen. Uddannelsen, der burde være afsluttet i Berlin, forsøger hun nu at afslutte online.
Men midt imellem frustrationer over den midlertidige tilværelse spirede nye ideer frem.
Anti-atomkampagne blev til t-shirt
Thit, hendes stedfar og stedfarens papsøn kom til at snakke om de akavede kram, som man nogle gange ender med at give folk, man ikke kender - og at de ikke ville være kede af, hvis de forsvandt efter coronaudbruddet.
- Vi snakkede om, at kram kan tage overhånd, og nogle gange giver man et akavet kram for at være på den sikre side. Og de kram ville vi ikke være kede af, hvis de ikke fortsætter efter det her, siger Thit Lin Venning til TV2 ØSTJYLLAND.
Thits stedfares papsøn har erfaring med at arbejde med tøj, papfaren har sit eget firma, og med Thits erfaring som art director fandt de på at lave en t-shirt - inspireret af klassikeren 'Atomkraft - nej tak.'
- Selvom Danmark og andre lande så småt er ved at åbne op igen, betyder det ikke, at vi alle bør kramme.
- Vi mener, at der er gået inflation i kram. Vi har derfor skabt en række merchandise med fokus på at afskaffe de overflødige kram — er det ikke skønt i disse tider at kunne slippe for at give og modtage de akavede kram, man alligevel ikke bryder sig om? Siger de om baggrunden for deres nystartede virksomhed 'Hugs - no thank you.'
Donerer overskud til godt formål
Ifølge Thit Lin Venning har de ikke noget imod kram, og hun savner selv at kramme familie og gode venner.
- Det er ikke fordi, vi hader fysisk kontakt. Dem fra de nærreste betyder noget. Men vi vil gerne sige nej tak til nogle af de overflødige, siger hun.
- Det er folk, man ikke kender så godt - hvor man er i tvivl om man skal give hånd, et kram eller et nik
Firmaet giver 25 procent af overskuddet til WHO.