Frida skal undervises hjemmefra: - Vi var jo kun lige kommet tilbage i skole
Frida Halbirk er gymnasieelev og en af de mange, der indtil juleferien igen skal modtage undervisning via onlinemøder. For hende går fagligheden tabt, når undervisning foregår virtuelt.
Frida Halbirk står normalvis op to timer før hendes undervisning starter, men fra onsdag og indtil juleferien kan hun sove halvanden time længere.
- Det er rart nok, at man bare kan stå op 30 minutter inden vores undervisning starter, men udover det, kan jeg ikke se nogen som helst fordele ved den virtuelle undervisning, siger Frida Halbirk, der går i 2.G på Århus Statsgymnasium, til TV2 ØSTJYLLAND.
For Frida Halbirk er det ikke første gang, at hun skal modtage undervisning hjemmefra, og derfor kan hun med sikkerhed sige, at det ikke er noget hun foretrækker.
- Det er rigtig træls, fordi vi jo kun lige er kommet tilbage i skole igen efter den sidste nedlukning. Jeg havde lige nået at glæde mig til at være sammen vennerne i klassen hen over julen, og så er det ikke så fedt, at vi bare er sendt hjem igen, siger Frida Halbirk.
Fagligheden går tabt i den virtuelle undervisning
Selvom det i høj grad er det sociale samvær, der forsvinder, når elever skal modtage undervisning hver for sig, så er det ikke det eneste.
Også fagligheden i undervisningen går tabt, når undervisningen foregår i online-mødelokaler, i hvert fald hvis man spørger Frida Halbirk.
- Der er ikke den samme dynamik, og der er ikke samme mulighed for at stille spørgsmål. Særligt gruppearbejde fungerer slet ikke lige så godt, så der går helt sikkert noget tabt, når vi har onlineundervisning, siger Frida Halbirk.
På det praktiske plan var fordelen ved hjemmeundervisning for hende, at hun kunne sove længere end hun plejer. Men på det faglige plan, har hun overordentligt svært ved at se fordelene.
- Ærligt, så kan jeg faktisk ikke se, at der er nogle som helst fordele ved onlineundervisning over computeren, siger Frida Halbirk.
Og Frida Halbirk er langt fra den eneste gymnasieelev, der ikke får fuldt udbytte af undervisningen, når den foregår online.
Også Astrid Leonhardt Jespersen, der går i 3.G på Marselisborg Gymnasium skal indtil juleferien modtage undervisning via computeren, hvor hun slet ikke får det samme udbytte.
- Jeg lærer nok kun 50% af det jeg ville lære i skolen, når vi har undervisning hjemmefra. Derfor er det lidt angstprovokerende for mig, at vi skal op til eksamen til sommer i pensum både fra 2.G, hvor vi var sendt hjem, og nu også fra 3.G, hvor undervisningen har været online, siger Astrid Leonhardt Jespersen til TV2 ØSTJYLLAND.