Gammeldags teoriundervisning: De unge bliver dårligere bilister
Ekspert og kørelærer vil have politikerne til at ændre reglerne for undervisningen på køreskoler
De danske køreskoler har ikke fulgt med den teknologiske udvikling, som man ellers har oplevet i for eksempel folkeskolerne, hvor smartboards og brug af computer eller iPad er blevet en fast del af undervisningen.
Det mener lektor Carsten Jessen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet.
Han forstår ikke, at teoriundervisning på køreskoler i dag fortsat foregår som almindelig tavleundervisning med en projektor:
- Det passer ikke til nutidens børn og unge. Derfor er det rigtig svært for dem at følge med i teoriundervisningen, siger Carsten Jessen til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Ifølge Carsten Jessen er det dog ikke køreskolernes, men derimod lovgivningens skyld.
Kravene til udformningen af teoriundervisningen står nøje beskrevet i Kørekortbekendtgørelsen, som ikke giver skolerne mange muligheder for at prøve nye læringsformer af.
Computerspil i stedet for tavleundervisning
I bekendtgørelsen står der, at undervisningen skal foregå på køreskolen og at der skal være en aktiv lærer til stede.
Hvis det stod til Carsten Jessen, skulle kravene laves om, så køreskolerne i højere grad kunne droppe traditionel tavleundervisning og i stedet benytte sig af computerspil, som kan lære eleverne om skiltning og bremselængder:
- Det er en meget mere effektiv måde at undervise på. Det ved vi simpelthen, siger han og kritiserer det, at skulle lære ting udenad:
- Det betyder jo sådan set, at de bliver dårligere bilister med tiden
Forslaget om mere frihed omkring tilrettelægningen af teoriundervisningen møder opbakning hos Lisbeth Jensen, som ejer køreskolekæden Lisbeths Køreskole.
Hun forsøger i dag at integrere it i undervisningen, men mener, at loven gør det til en vanskelig opgave:
- Det er svært at bruge it uden, at det er ulovligt, siger Lisbeth Jensen.
Du kan høre, hvad de unge mener om forslaget om anderledes teoriundervisning i tv-indslaget øverst i artiklen.