Lyskryds er nu valgt: Rødkørselskameraer sættes op
Næste skridt i kampen er nu taget, imod bilister der kører overfor rødt i Aarhus. I et forsøg, skal der sættes såkaldte rødkørselskameraer op.
I fremtiden kan du blive blitzet for at køre over for rødt i et lyskryds i Aarhus.
En arbejdsgruppe nedsat af transportministeren og justitsministeren, har i dag besluttet, at krydsene Edwin Rahrs Vej/ Åby Ringvej og Skanderborgvej/ Ravnsbjergvej skal være omdrejningspunkt for forsøget med rødkørselskameraer.
- Det er et stærkt ønske fra alle parter at få forsøget i gang, og på en måde, så det giver det bedste effekt. Vi skal sætte ind over for de bilister, der ser stort på reglerne og skaber utryghed og ekstremt farlige situationer i trafikken, siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.
Rødkørselskameraerne virker på samme måde, som når hurtige bilister blitzes af stærekasser. Kameraerne skal fange dem, der kører over for rødt.
Kameraer i dødskrydset
Med to dødsulykker de senere år har krydset Edwin Rahrs Vej/ Åby Ringvej i det vestlige Aarhus i folkemunde fået navnet 'dødskrydset'.
Ifølge afdelingsleder for Vejdirektoratet, Marianne Foldberg Steffensen, der er en del af arbejdsgruppen, har det netop antallet af ulykker haft betydning for hvor de nu sætter kameraer op.
- Det skal være nogle kryds, hvor vi ved, at der sker rødkørselsulykker. Samtidig skal krydsene have en vis størrelse, og lyssignalerne skal være relativt moderne, så samarbejdet med kameraerne kommer til at fungere, siger Marianne Foldberg Steffensen til TV2 ØSTJYLLAND.
Udover Vejdirektoratet, er Rigspolitiet og Østjyllands Politi også en del af arbejdsgruppen.
Håber på god effekt
Afdelingslederen forventer, at rødkørselskameraerne bliver sat op et stykke inde i 2022, og forsøget varer derefter i nogle måneder.
- Man skal nå at vænne sig til, at de hænger der. Vi kommer til at lave et adfærdsstudie ud fra forsøget, og det tager noget tid, siger hun.
Forsøg med rødkørselskameraer har flere gange været uden held i andre lande, og de har derefter måtte tage dem ned igen. Men netop derfor har arbejdsgruppen også været inde i en lang proces for at finde de rigtige kryds til forsøget.
- I nogle lande har man heldigvis haft en god effekt. Vi håber, at vi kan få det til at virke, og skabe noget dialog omkring hvor farligt det egentlig er at køre overfor rødt. Derudover håber vi selvfølgelig at mindske antallet af rødkørsler, siger Marianne Foldberg Steffensen.
Kan både blive et eller to kryds
Der er endnu ikke taget stilling til om arbejdsgruppen benytter begge kryds i forsøget. Det afhænger af omkostningerne.
- Det er et spørgsmål om hvad kameraerne koster, og det har vi ikke et overblik over endnu, siger Marianne Foldberg Steffensen.
Ifølge afdelingslederen er der ikke en prioritering, hvis de kommer til at skulle vælge en ud af de to kryds.
Arbejdsgruppen giver efter forsøget deres resultater til ministeren sammen med en anbefaling til det videre arbejde med rødkørselskameraer.
- Jeg ser frem til at følge arbejdsgruppens arbejde og modtage deres resultater og anbefalinger, så de forhåbentlig gode erfaringer kan bruges andre steder i landet, siger transportminister Benny Engelbrecht.