Minister: - Stærekasser er kommet for at blive
Stærekasserne på Grenåvej i Risskov er kommet for at blive, og vi kommer til at se endnu flere stærekasser fremover, siger transportministeren.
Man kan sagtens forestille sig, at der kommer flere stærekasser langs de danske veje fremover.
Det siger transportminister Benny Engelbrecht (S) til TV2 Østjylland.
I den forgangne uge kunne TV2 Østjylland fortælle, at de to stærekasser på Grenåvej i Risskov har blitzet mere end 4000 gange og genereret mere end syv millioner brødekroner fra fartglade bilister, siden de blev sat op i 2018.
Forsøgsordningen med stærekasser rundt i landet står til at udløbe her til efteråret.
Flere partier har dog allerede ytret ønske om at gøre ordningen permanent og måske endda investere i flere stærekasser.
Og det er der også enighed om i den infrastrukturaftale, der blev indgået af et stort flertal før sommerferien, lyder det fra transportministeren.
- Man kan sagtens forestille sig, at der kommer flere – især der hvor vi kan se, at folk kører for stærkt og udsætter andres liv for fare, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
Har øje på Aarhus
Der har været adskillige eksempler på vanvidsbilisme i Aarhus de senere år - for eksempel i juni, hvor en 20-årig ung mand påkørte en politibetjent.
Læs også:
Og transportministeren har også bidt mærke i kørslen i landets næststørste by.
- Det virker til, at der bliver kørt meget for stærkt i Aarhus-området. Og de eksempler, vi har haft med vanvidsbilister, vidner også om det desværre, siger han.
- Vi har også lavet et forsøg, som er undervejs, med rødkørselskameraer af selv samme årsag. Det er simpelthen for at forebygge og forhindre, at der sker for mange alvorlige uheld, som nogle gange har døden til følge.
Kan stærekasser forhindre vanvidskørsel?
- Jeg tror ikke, at man i sig selv kan forhindre, at folk lægger hovedet fuldstændig til side. Jeg tror meget, at det er gange, hvor man kommer til at træde lidt for meget på speederen til dagligt, at det er dem, vi kan tage noget af luften ud af med de her stærekasser, siger Benny Engelbrecht.
Stræknings- eller punktkontrol
I Aarhus måler stærekasserne såkaldte punktmålinger, som kun måler bilisternes fart en enkelt gang på ét sted.
Men det er ikke sikkert, at det er vejen frem fremover, siger transportministeren.
- Noget af det vi kommer til at kigge på er, om det kun skal være punktmålinger som i Aarhus, eller om man i højere grad skal ind og lave strækningskontrol, hvor man måler over en længere strækning, så det har den bedst mulige forebyggende virkning.
Forsøg med strækningskontrol skal laves i blandt andet København, Nyborg og Vejle.