Nu kan du køre på vindmøllestrøm, selvom det ikke blæser
I dag blev Danmarks største batteri indviet hos Vestas i Skejby. Dermed åbner muligheden for at oplade biler med vindmøllestrøm, også når det ikke blæser.
Selvom der ikke er en vind, som rører sig, så vil det stadig være muligt at oplade elbiler udelukkende med vindmøllestrøm.
Danmarks største batteri blev onsdag indviet hos Vestas i Skejby.
Batteriet skal i første omgang forsyne Vestas' egne biler med vindmøllestrøm, men andre elbilejere kan også benytte sig af den grønne energi mod betaling mellem klokken 18-06.
- I sig selv er det jo ikke en ny teknologi, at vi har batteriløsninger. Det store ved det her er, at man nu har et system, så man kan lade strømmen køre fra sine vindmøller direkte over mod batterierne og dermed ind i bilerne, siger Henrik Andersen, som er administrerende direktør for Vestas.
Målet er, at hele virksomhedens bilpark skal være elektrisk i 2025. Hvert døgn kan der tankes strøm fra anlægget svarende til den mængde, det ville kræve at køre 11.500 kilometer i elbil.
Bag om batteriet
- Batteriet lader fra elnettet, og med en nyudviklet software synkroniserer batteriet digitalt med specifikke Vestas-vindmøller og sikrer dermed, at det kun lader, når vindmøllerne producerer strøm.
- Batterisystemet er udviklet af Vestas og har en kapacitet på 2,3 MWh, hvilket gør det til Danmarks største batteri.
Det store batteri er også et vigtigt skridt til i højere grad at kunne lagre og gemme vindenergi til vindstille dage - og dermed på sigt udelukkende anvende grøn strøm internt og levere overskuddet videre eksternt.
- Energisituationen nu er en krise, det vil sige, energisystemet skal egentlig finde sin balance hele tiden, helst 24 timer i døgnet, og det kan denne her løsning være med til, siger Henrik Andersen.
Skal hjælpe Aarhus med at blive CO2-neutral
Vestas indgår i Aarhus Kommunes samarbejde Klimaalliancen, som omfatter en række lokale virksomheder og organisationer, som på forskellig vis vil bakke op om kommunens mål om at blive CO2-neutral i 2030.
Borgmester Jacob Bundsgaard (S) var derfor også med til indvielsen.
- Det her er helt afgørende for, at vi kan tage den allerstørste bid af den CO2, der er tilbage, som skal reduceres, og det er på transport.
Både fra borgmesteren og direktøren er ønsket, at batteriet skal være at finde andre steder.
- Vi skal have bredt det ud og se, om det her faktisk ikke også er noget, man har brug for andre steder i Aarhus, men på sigt også andre steder i Danmark og i verden, siger Jacob Bundsgaard.
Batterier er dyre og fylder
Men der er dog nogle begrænsninger ved batterierne. Det fortæller professor på Danmarks Tekniske Universitet, DTU, Poul Nordby.
- Batterier er stadigvæk dyre, og de fylder meget, så det vil sige, at hvis man skal lagre strøm i lang tid, så skal man have usandsynligt meget batterikapacitet. Så derfor er det bedst at bruge batterierne til kortere tid, timer, dage, uger og så bruge andre metoder til at lagre det i lang tid, siger han.
I Aarhus står transport for over halvdelen af CO2-udledningen og en stor del af transporten er til og fra arbejde.