Birgitte hjalp forvirret mand i kørestol hjem – plejehjem havde ikke tid
Birgitte Møller Jensen er rystet over en plejehjemsansats svar, da hun ringede og fortalte, at en beboer sad forvirret i et nærliggende supermarked.
I weekenden trådte Birgitte Møller Jensen sammen med sin søster ind i Coop 365 på Vejlevej i Horsens. Nær kassen studser de over en mand i kørestol, som virker forvirret.
De tager kontakt til ham, hvor han sidder ved slikhylden, og finder ud af, at manden ikke kan finde hjem.
Manden bor på det nærliggende plejehjem Gefions Have, som Birgitte Møller Jensen ringer til.
- Her får jeg simpelthen at vide fra medarbejderen, at hun jo havde sagt til manden, at han ikke skulle gå, og de havde ikke tid til at hente ham. Jeg var rystet over ordene, fortæller Birgitte Møller Jensen til TV2 ØSTJYLLAND.
450 meter til plejehjemmet
Birgitte Møller Jensen har fuld forståelse for, at der kan være travlt på et plejehjem, men alligevel var hun overrasket over meldingen fra den ansatte.
Fra plejehjemmet til supermarkedet er der 450 meter.
- Klokken var 17, så de var sikkert ved at gøre aftensmaden klar på plejehjemmet, men så måtte den vente de 10 minutter, det ville tage at hente manden, mener Birgitte Møller Jensen.
- Det var jo synd for manden. Han får at vide fra det sted, han bor, at de ikke vil hente ham, fortsætter hun.
Fik en snak med ham hjem
Fordi den ansatte gav udtryk for, at plejehjemmet ikke havde tid til at hjælpe den forvirrede mand i supermarkedet, fulgte Birgitte Møller Jensen og søsteren ham hjem.
Noget de med glæde gjorde, selvom søstrene ikke mener, at det burde være nødvendigt.
- Vi fik en god snak med ham på vejen hjem, og fik vendt situationen til noget positivt. Han var glad og takkede mange gange for hjælpen.
Opslaget på Facebook er også blevet opdaget af Horsens Kommune.
'Kommunikerede meget forkert'
Her erkender direktøren for velfærds- og sundhedsområdet, at der er sket fejl i håndteringen af henvendelsen fra Birgitte Møller Jensen.
Hvilket ærgrer ham meget.
- Det er en brandærgerlig historie, hvor en medarbejder kommunikerer meget uheldigt og afviser en borger, som skulle have hjælp, siger velfærdsdirektøren Jes Svenninggaard til TV2 ØSTJYLLAND.
Den ansatte på plejehjemmet kunne godt selv se fejlen efterfølgende, og der er også blevet taget en snak med den pågældende om hele situationen.
- Det var skrevet ind i journalen, at det hele var håndteret forkert. Det kunne medarbejderen godt selv se. Jeg tror, at personen havde travlt og ikke kunne se sig ud af frustrationerne over, at beboeren var gået, forklarer Jes Svenninggaard.
Takker de hjælpsomme sjæle
Men derfor skal det naturligvis ikke ske, pointerer han.
Og beboeren skal have lov til at gå i supermarkedet, tilføjer Jes Svenninggaard, der dog også ser noget positivt i historien:
- Det er jo fantastisk, at der er nogle hjælpsomme sjæle, der tager sig af manden.
Birgitte Møller Jensen forventer dog ingen stor erkendelse.
Hun håber i stedet blot, at Horsens Kommune og plejehjemmet tager ved lære af sagen:
- Medarbejderen skulle bare have spurgt os om hjælp, eller så skulle der være ringet efter en taxa. Det duer bare ikke at lade en mand i stikken.