Nu skal beslutningen træffes: Nyt parti klar med tilskud
I de kommende dage afgør de tre byråd i Aarhus Airports ejerkommuner, om de samlet skal investere yderligere 200 millioner kroner i lufthavnen.
(Artiklen er opdateret med kommentarer fra Konservative)
Venstres byrådsgruppe i Aarhus er klar til at støtte borgmester Jacob Bundsgaards (S) forslag om at indskyde yderligere 180 millioner kroner i Aarhus Airport, som TV2 ØSTJYLLAND før weekenden kunne beskrive.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Venstres politiske leder Christian Budde, der mandag i selskab med politisk ordfører Gert Bjerregaard besøgte lufthavnen, hvor de blev forvisset om, at det store kapitalindskud er nødvendigt.
Det gav Venstres politiske top ro i sindet.
- Efter et fysisk besøg mandag hos lufthavnens direktør, bestyrelsesformand og hovedinvestor, har vi i Venstre fået et indblik i lufthavnens business case herunder lufthavnens prognoser for fremadrettet vækst og kundeudvikling. På den baggrund er vi i Venstre overbevist om fortsat at bakke op om Aarhus lufthavn, hvor der efter corona nu skal ny kapital til for at løfte lufthavnen til nye højder, siger Christian Budde.
Lignende toner lyder fra kollegaen:
- Efter mødet står det klart for Venstre, at Aarhus lufthavn stadig har et stort uforløst potentiale som vi er sikre på at den nuværende ledelse kan forløse, siger Gert Bjerregaard.
K: Erhvervslivet penge
Sagen om tilskuddet på 180,04 millioner kroner skal behandles i byrådet onsdag eftermiddag. På baggrund af et møde i magistraten før weekenden ser det ud til, at Socialdemokratiet og Venstre med stemmer fra Det Konservative Folkeparti kan sikre den økonomiske indsprøjtning til lufthavnen.
I hvert fald støtter Venstre sig op ad parterne bag aftalen om Marselistunnelen, hvor pengene til lufthavnen formentlig skal findes.
Hos Konservative påpeger Mette Skautrup, byrådsmedlem og medlem af økonomiudvalget, at det er to diskussioner, der nu rodes sammen.
Konservative støtter som udgangspunkt, at der investeres i lufthavnen, men om pengene skal komme fra Marselistunnelprojektet, er en anden sag.
I forligskredsen bag Marselistunnelprojektet, som Konservative er en del af, er det ifølge Mette Skautrup aftalt, at pengene kun kan udmøntes til infrastrukturprojekter, og det konservative byrådsmedlem fastholder, at erhvervslivet skal høres, for det er erhvervslivets penge, der er deponeret i det store projekt.
- Vi står der, hvor vi siger, at det er erhvervslivet, der har sparet de her penge sammen og også skal bestemme, hvad de skal bruges til. Og siger erhvervslivet det er en god idé, er vi med på det, sige Mette Skautrup.
Forligspartierne bag aftalen om Marselistunnelen mødes sidst på dagen tirsdag for at diskutere, om en del af pengene skal gå til Aarhus Airport.
Bred opbakning på Djursland
SF, Enhedslisten og De Radikale har fremsat et alternativt forslag om i stedet at sende 180 millioner kroner i retning af flere velfærdsområder.
Også i Norddjurs og Syddjurs diskuterer byrådene henholdsvis tirsdag og onsdag, om de to kommuner hver skal indskyde yderligere 9,98 millioner kroner i lufthavnen.
Begge steder tegner der sig et tydeligt flertal for, efter sagen begge steder er behandlet i de respektive økonomiudvalg. I begge tilfælde har Enhedslisten som eneste parti protesteret.
I sidste uge kom det frem, at lufthavnen har behov for at få tilført minimum 290 millioner kroner, hvoraf de 90 millioner kroner skal komme fra en eller flere private investorer.
Det skyldes ifølge lufthavnsdirektør Brian Worm, at Aarhus Airport har investeret massivt i renoveringer under coronakrisen.
Nu skal regningen betales.