Politiet: Vi opklarer faktisk mange butikstyverier
Flere butiksejere klandrer politiet for ikke at behandle anmeldelser om butikstyveri godt nok, men politiet opklarer faktisk mange butikstyverier, siger Østjyllands Politi.
Politiet reagerer ikke, når vi anmelder butikstyverier. Sådan har det de seneste dage lydt fra flere butiksejere, som er stået frem hos TV2 Østjylland.
Mandag var det Casper Pedersen, medejer af butikken Grejfreak, der kunne fortælle om, hvordan han gang på gang ikke føler, at politiet reagerer på hans anmeldelser, når et butikstyveri er fanget på kamera, og i dag står Michael Grønning, ejer af butikken Gunzone i Aarhus, frem med en lignende kritik.
- Vi oplever ofte butikstyverier, vi har en meget lav opklaringsprocent, og det er et stort tab i forretningen, siger Michael Grønning.
Han anmelder alle butikstyverier, men føler ikke at politiet gør nok. Når anmeldelsen er sendt, oplever han, at der intet sker.
- Vi får bare en kvittering på, at vi har sendt en anmeldelse til politiet, og det er det.
Gert Bisgaard, vicepolitiinspektør ved Østjyllands Politi, er ked af, hvis butikkerne føler, de ikke bliver taget alvorligt, for det er ikke tilfældet, understreger han.
- Jeg synes faktisk, vi tager de butikstyverier, der bliver anmeldt til Østjyllands Politi, seriøst. Vi vurderer jo hver enkelt sag i forhold til, om der er noget at gå efter, eller der ikke er, og de sager, som vi har mulighed for at løfte, løfter vi selvfølgelig, siger vicepolitiinspektøren.
Politikredsen har indtil videre modtaget lidt over 2000 anmeldelser om butikstyveri i år.
- I de sager har vi cirka 1900 personer, der er sigtet for butikstyveri, siger Gert Bisgaard og bemærker, at der kan være flere sigtede til hvert butikstyveri.
- Men vi har faktisk rimelig mange butikstyverier, som bliver opklaret, og som ender med bøder.
Hvorfor tror du så, at de her butiksejere har det indtryk, at I ikke gør noget ved det, når de henvender sig?
- Når man anmelder et butikstyveri, og der ikke bliver en sag ud af det af en eller anden grund, vil man modtage en slutningsskrivelse om, hvorfor det her kriminelle forhold ikke bliver forfulgt længere. Men munder det ud i en bøde, får forretningen faktisk ikke besked om, at den og den ikke har fået en bøde.
De har også indtryk af, at de ikke bliver taget alvorligt, når de anmelder butikstyverier. Er der et kommunikantionsbrist hos jer?
- Jamen, det bliver vi nødt til at høre på, når der er nogen, der synes det. Så må vi prøve at kigge indad. Men jeg synes faktisk, at vi behandler de her butikstyverier langt hen ad vejen, som vi skal, når det er sådan, at de bliver anmeldt til os enten skriftligt eller over telefonen, siger Gert Bisgaard.
I nogle tilfælde er for eksempel videomaterialet så dårligt, at det ikke er til megen hjælp for politiet, og så kan en sag blive lukket.
- Vi skal have mulighed for at kunne genkende en mulig gerningsmand, og det skal vi sætte op imod de ressourcer, vi skal sætte ind for opklare det her butikstyveri. Nogle gange vil vi vælger at lukke sagerne, fordi det ikke giver mening at forfølge sagen, hvis vi vil skulle bruge uforholdsmæssigt mange ressourcer på at opklare butikstyveriet, siger vicepolitiinspektøren.
- Men langt hen ad vejen synes jeg, vi håndterer de her butikstyverier, som vi skal.
Se hele interviewet med Gert Bisgaard her: