Politikere vil frede sig selv i undersøgelse af havneudvidelsen

Enhedslisten foreslår onsdag aften, at undersøgelsen af forløbet omkring havneudvidelsen i Aarhus undersøges. Men alt tyder på, at den idé bliver sparket til hjørne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Sagaen om den enorme udvidelse af Aarhus Havn endte i et opsigtsvækkende kollaps.

Alle planer om det storstilede projekt måtte til sidst droppes, da hverken Planklagenævnet eller Trafikstyrelsen kunne godkende kommunens planer for udvidelsen på grund af flere fejl i kommunens sagsbehandling.

Nu har Aarhus Kommune sat 400.000 kroner af til en undersøgelse af hele sagen. Dét er politikerne i Aarhus blevet enige om – de skal bare ikke selv være en del af undersøgelsen.

Hvis man bare vil lægge ansvaret over på en eller anden embedsmand, er det jo ligegyldigt
Henrik Arens, Byrådsmedlem, Aarhus Kommune, Liberal Alliance

Forligspartierne bag havneudvidelsen er blevet enige om en undersøgelse, hvor det i bund og grund er embedsværket i Teknik- og Miljøforvaltningen, der skal kigges efter i sømmene. På byrådsmødet onsdag aften foreslår Enhedslisten så, at undersøgelsen bør udvides, så det politiske lag også bliver undersøgt.

- Vi ved jo, at der har været holdt nogle møder mellem borgmesteren og Mærsk uden referat. De møder er ikke journalisteret og heller ikke refereret, så derfor kan vi ikke vide, hvad der er foregået, men det ville jo være væsentligt at vide, om Mærsk allerede på det her tidspunkt vidste, at Mærsk kunne udvide driften på havnen, siger Solveig Munk (EL) til TV2 Østjylland. 

Her henviser hun til, at Mærsk, efter havneudvidelsen blev skrinlagt, har oplyst, at de på deres nuværende arealer i første omgang kan udvide til at håndtere 1,1 millioner containere årligt i 2030 mod de 750.000 containere, der håndteres i dag. På sigt kan Mærsk udvide til 1,85 millioner containere på området. 

Det fremgår af korrespondance mellem Mærsk og Aarhus Havn som TV2 Østjylland er i besiddelse af.  

Men efter en rundringning foretaget af TV2 Østjylland til samtlige af byrådets partier, tyder alt på, at Solveig Munk og Enhedslisten godt kan droppe den idé.

Hverken Venstre, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, SF eller Socialdemokratiet ønsker nemlig at undersøgelsen udvides. Hos Socialdemokratiet mener de, at den i forvejen dækker de ting, som Enhedslisten efterspørger. 

- Vi laver jo det her kommissorium, som er sat til at finde ud af, hvordan politikerne fremover er klædt bedre på. Så den gælder jo egentlig begge veje, forklarer Steffen Wich (S) og fortsætter:

- Det er da virkelig interessant, og en af hovedbeskrivelserne i opgaven er jo, hvilket grundlag er beslutningen besluttet på, samt hvilke interessenter, der har været, så det, synes jeg da, virkelig er en af hovedopgaverne i beskrivelsen, forklarer Steffen Wich. 

- Timingen er enormt dårlig

Det er der dog flere, der ikke er enige i. Foruden Enhedslisten mener både Thure Hastrup (udenfor parti), Danmarksdemokraterne og Liberal Alliance, at undersøgelsen skal udvides. Ifølge dem kigger undersøgelsen kun ned i embedsværket i Teknik- og Miljøforvaltningen. 

- Hvis man ikke vil undersøge det hele, inklusive det politiske ansvar, så er det jo spild af penge. Hvis man bare vil lægge ansvaret over på en eller anden embedsmand, er det jo ligegyldigt, siger Henrik Arens, der er byrådsmedlem for Liberal Alliance.

Torsdag den 6. juni var der krisemøde på Rådhuset for partierne bag havneudvidelsen, men i dag mener partierne ikke, at politikernes egen rolle i forløbet skal undersøges nærmere.

Også et af de partier, der kommer til at stemme nej til undersøgelsen, mener, at der burde undersøges mere, end der i første omgang er lagt op til. Alligevel går de ikke ind for udvidelsen.

- Vi synes, der er rigtig meget, som trænger til at blive belyst, men vi kan alligevel ikke bakke op om forslaget, og det skyldes, at timingen er enormt dårlig, forklarer Metin Lindved Aydin, der er teknik- og miljøordfører hos Radikale Venstre.

Kamp om pladsen på havnen

Årsagen til den dårlige timing er ifølge ham, at den kommunalt ejede Aarhus Havn lige nu ligger i en juridisk fejde med Mærsk, efter Aarhus Havn har lavet en aftale med verdens største rederi, MSC, om, at de kan drive containerterminal lige overfor Mærsks terminal på Aarhus Havn.

Her mener Mærsk, at Aarhus Havn har brudt en aftale, der handlede om, at Mærsk fik førsteret til det nye havneareal ved en havneudvidelse. Den aftale mener Mærsk også er gældende omkring den såkaldte Omniterminal, som MSC nu har lejet.

- Hvis jeg som politiker begynder at signalere en eller anden form for modvilje eller uvilje mod Aarhus Havn af den ene eller anden grund, så begynder jeg at signalere, at Aarhus Havn bærer en skyld i noget, og det kan måske komplicere processen, siger Metin Lindved Aydin. 

Alt tyder altså på, at politikerne går fri i denne omgang. 

Forslaget fra Enhedslisten behandles på byrådsmøde onsdag aften. 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her