Poul kørte forbi ''Dødskrydset'' efter Idas ulykke: Nu kæmper han for hårdere straffe

Selvom man kører over for rødt med for høj fart og slår en ung kvinde ihjel, er det ikke nødvendigvis vanvidskørsel. Det forstår Poul Dalsgaard ikke. Han så dødsulykken og var overrasket over gerningsmandens dom på 30 dages fængsel.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Poul Dalsgaard kørte forbi krydset ved Edwin Rahrs Vej og Åby Ringvej i Aarhus kort efter 21-årige Ida Philbert Vangsø Ottzen var blevet kørt ned. Bilisten var kørt over for rødt med for høj fart. Den skrækindjagende scene gjorde et stort indtryk på ham, og derfor kontaktede han hendes familie og fulgte det videre forløb tæt.

Se dokumentar-serien her

Ni måneder senere fik gerningsmanden en dom på 30 dages fængsel. Det mener Poul Dalsgaard ikke er retfærdigt overfor de efterladte, og han frygter, at den lave straf ikke er nok til at forhindre, at det vil ske igen. I dag er han en mand med en mission. 

- En måneds fængsel for et trafikdrab! Det står slet ikke mål med det, der skete. Er det nok til at ændre adfærd? Er det en straf, som en familie, der har mistet deres datter, synes er retfærdig? Det skal laves om, fortæller Poul Dalsgaard om dommen.

Poul Dalsgaard har kørt den samme rute på arbejde i 20 år. Han har altid været særligt opmærksom i krydset Edwin Rahrs Vej og Åby Ringvej. Især efter han selv så konsekvenserne af dødsulykken i 2018.

En skæbnesvanger dag

Til daglig arbejder 59-årige Poul Dalsgaard som direktør i Classic Race Aarhus, og det var en helt almindelig onsdag formiddag på vej til arbejde, at han så ulykken.

I 20 år har han taget den samme rute fra Egå til Viby via Ringvejen og passeret krydset ved Edwin Rahrs Vej. Men den morgen i maj 2018 blev han fanget i en trille-kø, da der var sket en alvorlig ulykke i krydset.

- Man får et chok, når man ser det. Jeg får stadig kuldegysninger i dag ved tanken. Her er et trafikdrab, fortæller Poul Dalsgaard.

På den modsatte side af vejbanen stod en bil med smadret forrude. Lidt tættere på krydset en ødelagt cykel. Og til sidst kørte han forbi den kvinde, bilisten havde ramt. Politiet havde tildækket 21-årige Ida Philbert Vangsø Ottzen.

- Da jeg fandt ud af, at det var en pige på min egen datters alder, kom det meget tæt på. Det kunne været sket for min datter. Jeg følte virkelig med familien, siger Poul Dalsgaard.

Poul Dalsgaard mente, at ulykken i 2018 var et resultat af en dårlig færdselskultur, han længe havde observeret på strækningen. Derfor kom det også som et chok, at straffen ikke var højere, når det værst tænkelige nu var sket.

Krydset er beliggende i Aarhus Vest og har fået tilnavnet Dødskrydset på grund af to dødsulykker i henholdsvis 2018 og 2020. I begge tilfælde har bilisten ramt en fodgænger ved at køre over for rødt med for høj fart.

Siden den skæbnesvangre dag i maj 2018, har han brugt sin oplevelse til at sætte fokus på den uretfærdighed både han og forældrene oplevede ved straffen. Han har deltaget aktivt i den offentlige debat og været i dialog med både den tidligere justitsminister, Søren Pape Poulsen (Kons.) og retspræsidenten ved Retten i Aarhus for at forstå dommen.

- Det skal komme dit hjerte nært, før du omsætter det til handling. I mit tilfælde var det den ulykke, der gjorde, at jeg kastede mig ind i kampen. Jeg ønsker ikke at opleve det en gang til, siger Poul Dalsgaard.

30 dages fængsel for at tage et liv

I politiets efterforskning af ulykken i 2018 kunne de konkludere, at gerningsmanden havde kørt et sted mellem 75 km/t - 84 km/t. Hastighedsgrænsen på strækningen er 70 km/t.

Der var rødt og gult lys i flere sekunder, før han passerede stoplinjen for rødt og kørte ind i fodgængerfeltet. Her ramte han Ida Philbert Vangsø Ottzen, der var i færd med at krydse vejen for grønt.

Anklager Iben Holm ved Østjyllands Politi rejste tiltalen for særlig hensynsløs kørsel, eller det vi i folkemunde kalder vanvidskørsel. I kombination med uagtsomt manddrab kan dette give en straf på halvandet års fængsel og opefter. Men i retten blev gerningsmanden frifundet for den tiltale. Iben Holm forklarer:

- Det kan godt være særlig hensynsløs kørsel at køre overfor rødt, hvis man kan bevise, at gerningsmanden har gjort det med vilje. Altså, set det røde lys og tænkt, at "jeg gør det alligevel", selvom der måske kommer andre bilister. Det er dog sjældent, at vedkommende møder op i retten og siger, at det er tilfældet.

Det er altså ikke nødvendigvis vanvidsbilisme at køre over for rødt og dræbe et andet menneske. Det blev dog fremhævet i dommen, at gerningsmanden havde været særligt uopmærksom i øjeblikket, men hastighedsovertrædelsen var for lav til, at dommeren vurderede, at han bevidst var kørt over for rødt. Selv påstod han, at lyset havde været gult, men det blev modbevist af vidner og tekniske beviser.

Poul Dalsgaard forstod ikke rettens afgørelse, og det gør han stadig ikke i dag. Det var nemlig ikke første gang, gerningsmanden havde været i karambolage med færdselsloven.

Han har 11 færdselsrelaterede domme bag sig - blandt andet to tilfælde, hvor han er kørt over for rødt i andre lyskryds i Aarhus. Disse inddrog man ikke i retten.

I sammenlagt otte timer stod TV2 ØSTJYLLAND i krydset. Her fangede vi 27 bilister, der kørte over for rødt.

- Der er forskel på en person, der tidligere er dømt adskillige gange og fortsat kører over for rødt, og en der aldrig har gjort det før. Det er en mand, der har kørt vanvittigt, og så er konsekvensen for hans kørsel kun en måneds fængsel. Man burde kigge mere på det store billede, siger Poul Dalsgaard om rettens vurdering.

Poul Dalsgaard har efter dommen skrevet et læserbrev og været i radioen, hvor han har kæmpet for højere straffe til vanvidsbilister. Han er ikke den eneste, der har kritiseret den lave straframme. Det har længe været debatteret i medierne, hvorvidt straffene for uagtsomt manddrab i trafikken er retfærdige for de efterladte. Men her har man hovedsageligt kigget på tilfælde, hvor gerningsmanden er blevet dømt for vanvidskørsel.

Manglende lovgivning

Selvom politikerne har fået øjnene op for kritikken af de milde straffe, så vil regeringens nye tiltag mod vanvidsbilister ikke ændre på gerningsmandens dom i dødsulykken fra 2018. Der er fortsat ikke lavet en afgrænsning af begrebet særlig hensynsløs kørsel, og det bekymrer Poul Dalsgaard:

- Det kan ikke være rimeligt og retfærdigt, at en mand med ti tidligere domme skal have en måneds fængsel for et trafikdrab, hvor han kører over for rødt med for høj fart. Der skal være en form for retfærdighed til de efterladte, og det er der ikke i dag, siger Poul Dalsgaard.

Regeringens udspil mod vanvidsbilisme

- Regeringens nye lovforslag omfatter ændringer i både straffeloven og færdselsloven. Blandt andet bliver det lettere for politiet at konfiskere biler i tilfælde af spirituskørsel, grove hastighedsovertrædelser og særlig hensynsløs kørsel.

- I den nuværende lovgivning indebærer særligt skærpende omstændigheder ved uagtsomt manddrab spiritus- og narkotika kørsel samt særlig hensynsløs kørsel. Fremover vil disse også omfatte grove hastighedsovertrædelser.

- Straffen ved uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder vil blive skærpet med 150 procent, så udgangspunktet fremover er tre år og ni måneder.

Anklager Iben Holm ved Østjyllands politi forklarer, at man ikke definerer begrebet yderligere, fordi det skal være op til retten at vurdere de enkelte sager.

- Det er ikke typisk, at man kan sætte lighedstegn mellem at køre over for rødt og tilsidesættelse af hensynet til andre trafikanter. Man kan jo være uopmærksom i øjeblikket, fortæller hun.

Men hun erkender også, at der længe har været et skel mellem, hvad der i lovens rammer betragtes som vanvidskørsel, og hvad der er blevet kaldt vanvidskørsel i daglig tale og medierne. Det kan Poul Dalsgaard godt nikke genkendende til:

- Vanvidskørsel er en kørsel, hvor man sætter andre mennesker i livsfare, for eksempel når der bliver kørt direkte over for rødt. Det er en kørsel udenfor færdselslovens rammer, siger han.

Han er glad for, at der er kommet mere fokus på problematikken, men han mener stadig, at der er en kamp at kæmpe, så også de efterladte fremover føler sig tilgodeset i retssystemet. Derfor vil han fortsætte med at bruge sin stemme i den offentlige debat. 

Se de tre episoder i dokumentaren ''Dødskrydset'' her:

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google