Poul kørte forbi ''Dødskrydset'' efter Idas ulykke: Nu kæmper han for hårdere straffe
Selvom man kører over for rødt med for høj fart og slår en ung kvinde ihjel, er det ikke nødvendigvis vanvidskørsel. Det forstår Poul Dalsgaard ikke. Han så dødsulykken og var overrasket over gerningsmandens dom på 30 dages fængsel.
Poul Dalsgaard kørte forbi krydset ved Edwin Rahrs Vej og Åby Ringvej i Aarhus kort efter 21-årige Ida Philbert Vangsø Ottzen var blevet kørt ned. Bilisten var kørt over for rødt med for høj fart. Den skrækindjagende scene gjorde et stort indtryk på ham, og derfor kontaktede han hendes familie og fulgte det videre forløb tæt.
Ni måneder senere fik gerningsmanden en dom på 30 dages fængsel. Det mener Poul Dalsgaard ikke er retfærdigt overfor de efterladte, og han frygter, at den lave straf ikke er nok til at forhindre, at det vil ske igen. I dag er han en mand med en mission.
- En måneds fængsel for et trafikdrab! Det står slet ikke mål med det, der skete. Er det nok til at ændre adfærd? Er det en straf, som en familie, der har mistet deres datter, synes er retfærdig? Det skal laves om, fortæller Poul Dalsgaard om dommen.
En skæbnesvanger dag
Til daglig arbejder 59-årige Poul Dalsgaard som direktør i Classic Race Aarhus, og det var en helt almindelig onsdag formiddag på vej til arbejde, at han så ulykken.
I 20 år har han taget den samme rute fra Egå til Viby via Ringvejen og passeret krydset ved Edwin Rahrs Vej. Men den morgen i maj 2018 blev han fanget i en trille-kø, da der var sket en alvorlig ulykke i krydset.
- Man får et chok, når man ser det. Jeg får stadig kuldegysninger i dag ved tanken. Her er et trafikdrab, fortæller Poul Dalsgaard.
På den modsatte side af vejbanen stod en bil med smadret forrude. Lidt tættere på krydset en ødelagt cykel. Og til sidst kørte han forbi den kvinde, bilisten havde ramt. Politiet havde tildækket 21-årige Ida Philbert Vangsø Ottzen.
- Da jeg fandt ud af, at det var en pige på min egen datters alder, kom det meget tæt på. Det kunne været sket for min datter. Jeg følte virkelig med familien, siger Poul Dalsgaard.
Poul Dalsgaard mente, at ulykken i 2018 var et resultat af en dårlig færdselskultur, han længe havde observeret på strækningen. Derfor kom det også som et chok, at straffen ikke var højere, når det værst tænkelige nu var sket.
Siden den skæbnesvangre dag i maj 2018, har han brugt sin oplevelse til at sætte fokus på den uretfærdighed både han og forældrene oplevede ved straffen. Han har deltaget aktivt i den offentlige debat og været i dialog med både den tidligere justitsminister, Søren Pape Poulsen (Kons.) og retspræsidenten ved Retten i Aarhus for at forstå dommen.
- Det skal komme dit hjerte nært, før du omsætter det til handling. I mit tilfælde var det den ulykke, der gjorde, at jeg kastede mig ind i kampen. Jeg ønsker ikke at opleve det en gang til, siger Poul Dalsgaard.
30 dages fængsel for at tage et liv
I politiets efterforskning af ulykken i 2018 kunne de konkludere, at gerningsmanden havde kørt et sted mellem 75 km/t - 84 km/t. Hastighedsgrænsen på strækningen er 70 km/t.
Der var rødt og gult lys i flere sekunder, før han passerede stoplinjen for rødt og kørte ind i fodgængerfeltet. Her ramte han Ida Philbert Vangsø Ottzen, der var i færd med at krydse vejen for grønt.
Anklager Iben Holm ved Østjyllands Politi rejste tiltalen for særlig hensynsløs kørsel, eller det vi i folkemunde kalder vanvidskørsel. I kombination med uagtsomt manddrab kan dette give en straf på halvandet års fængsel og opefter. Men i retten blev gerningsmanden frifundet for den tiltale. Iben Holm forklarer:
- Det kan godt være særlig hensynsløs kørsel at køre overfor rødt, hvis man kan bevise, at gerningsmanden har gjort det med vilje. Altså, set det røde lys og tænkt, at "jeg gør det alligevel", selvom der måske kommer andre bilister. Det er dog sjældent, at vedkommende møder op i retten og siger, at det er tilfældet.
Det er altså ikke nødvendigvis vanvidsbilisme at køre over for rødt og dræbe et andet menneske. Det blev dog fremhævet i dommen, at gerningsmanden havde været særligt uopmærksom i øjeblikket, men hastighedsovertrædelsen var for lav til, at dommeren vurderede, at han bevidst var kørt over for rødt. Selv påstod han, at lyset havde været gult, men det blev modbevist af vidner og tekniske beviser.
Poul Dalsgaard forstod ikke rettens afgørelse, og det gør han stadig ikke i dag. Det var nemlig ikke første gang, gerningsmanden havde været i karambolage med færdselsloven.
Han har 11 færdselsrelaterede domme bag sig - blandt andet to tilfælde, hvor han er kørt over for rødt i andre lyskryds i Aarhus. Disse inddrog man ikke i retten.
- Der er forskel på en person, der tidligere er dømt adskillige gange og fortsat kører over for rødt, og en der aldrig har gjort det før. Det er en mand, der har kørt vanvittigt, og så er konsekvensen for hans kørsel kun en måneds fængsel. Man burde kigge mere på det store billede, siger Poul Dalsgaard om rettens vurdering.
Læs også:
Poul Dalsgaard har efter dommen skrevet et læserbrev og været i radioen, hvor han har kæmpet for højere straffe til vanvidsbilister. Han er ikke den eneste, der har kritiseret den lave straframme. Det har længe været debatteret i medierne, hvorvidt straffene for uagtsomt manddrab i trafikken er retfærdige for de efterladte. Men her har man hovedsageligt kigget på tilfælde, hvor gerningsmanden er blevet dømt for vanvidskørsel.
Manglende lovgivning
Selvom politikerne har fået øjnene op for kritikken af de milde straffe, så vil regeringens nye tiltag mod vanvidsbilister ikke ændre på gerningsmandens dom i dødsulykken fra 2018. Der er fortsat ikke lavet en afgrænsning af begrebet særlig hensynsløs kørsel, og det bekymrer Poul Dalsgaard:
- Det kan ikke være rimeligt og retfærdigt, at en mand med ti tidligere domme skal have en måneds fængsel for et trafikdrab, hvor han kører over for rødt med for høj fart. Der skal være en form for retfærdighed til de efterladte, og det er der ikke i dag, siger Poul Dalsgaard.
Regeringens udspil mod vanvidsbilisme
- Regeringens nye lovforslag omfatter ændringer i både straffeloven og færdselsloven. Blandt andet bliver det lettere for politiet at konfiskere biler i tilfælde af spirituskørsel, grove hastighedsovertrædelser og særlig hensynsløs kørsel.
- I den nuværende lovgivning indebærer særligt skærpende omstændigheder ved uagtsomt manddrab spiritus- og narkotika kørsel samt særlig hensynsløs kørsel. Fremover vil disse også omfatte grove hastighedsovertrædelser.
- Straffen ved uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder vil blive skærpet med 150 procent, så udgangspunktet fremover er tre år og ni måneder.
Anklager Iben Holm ved Østjyllands politi forklarer, at man ikke definerer begrebet yderligere, fordi det skal være op til retten at vurdere de enkelte sager.
- Det er ikke typisk, at man kan sætte lighedstegn mellem at køre over for rødt og tilsidesættelse af hensynet til andre trafikanter. Man kan jo være uopmærksom i øjeblikket, fortæller hun.
Men hun erkender også, at der længe har været et skel mellem, hvad der i lovens rammer betragtes som vanvidskørsel, og hvad der er blevet kaldt vanvidskørsel i daglig tale og medierne. Det kan Poul Dalsgaard godt nikke genkendende til:
- Vanvidskørsel er en kørsel, hvor man sætter andre mennesker i livsfare, for eksempel når der bliver kørt direkte over for rødt. Det er en kørsel udenfor færdselslovens rammer, siger han.
Han er glad for, at der er kommet mere fokus på problematikken, men han mener stadig, at der er en kamp at kæmpe, så også de efterladte fremover føler sig tilgodeset i retssystemet. Derfor vil han fortsætte med at bruge sin stemme i den offentlige debat.
Se de tre episoder i dokumentaren ''Dødskrydset'' her: