Se hele listen: Her er de hjemmesider, eleverne ikke må besøge
Knap 500 hjemmesider er fra starten af det nye skoleår blevet blokeret for folkeskoleleverne i hele Aarhus Kommune.
Internettet kan være en tidsrøver.
Det gør sig gældende for både voksne og børn, men i det her skoleår har Aarhus Kommune besluttet, at de mest fristende hjemmesider skal være forbudte at besøge for børnene i kommunens folkeskoler.
Med udgangspunkt i nye anbefalinger omkring skærmforbrug fra Børne- og Undervisningsministeriet har kommunen besluttet at blokere for adgangen til næsten 500 hjemmesider via skolernes netværk.
Her er alt fra hjemmesider med spil, shopping, fastfood og betting kommet på listen. En liste, der formentlig vil vokse i løbet af de kommende måneder.
- Det er jo ikke meningen, at man skal sidde inde på Zalando (shoppingside, red.) i skoletiden, men det sker altså, og vi har bedt lærerne melde ind med sider, der ikke allerede er på vores lange liste over blokeringer. De bliver distraherede, så derfor tager vi nu det her skridt ved simpelthen at begrænse deres adgang, så de får bedre forudsætninger for at koncentrere sig, siger Søren Torp, der er sektionsleder for digitalisering, Børn & Unge, Aarhus Kommune.
TV2 Østjylland har nu modtaget den fulde liste over hjemmesider, som eleverne ikke længere kan tilgå. Den kan du se i boksen herunder:
Blokerede hjemmesider på folkeskolerne i Aarhus Kommune:
agame.comgames/y8
chrome://net-export
chrome://net-export/
chrome://os-settings/syncSetup
chrome://os-settings/syncSetup/advanced
chrome://settings/signOut
chrome://settings/syncSetup
chrome://settings/syncSetup/advanced
chrome://version
desura.comy8
fanfreegames.comgames/pokemon
futbin.comsquad-builder
gameduell.comgd/
https://dmarket.comingame-items/item-list/csgo-skins
https://dmarket.comtrade-csgo-skins
https://ww4.123moviesfree.net/
javascript://*
myaccount.google.comactivitycontrols
myactivity.google.commyactivity
sites.google.comview/play-y8-games/
xbox.comen-us/play
Et skridt på vejen mod digital dannelse
Selvom internettet er svært at kontrollere, så er der en tro på, at de nye blokeringer vil have en effekt.
- Jeg tror, det kommer til at gøre en forskel. Jeg tror også, de hurtigt finder andre sider, de kan gå ind på alligevel, som ikke er blokerede. Men på bundlinjen tror jeg, at det vil begrænse i hvert fald en del af det, fortalte Jens Arendal, der er lærer på Bakkegårdsskolen i Trige til TV2 Østjylland 16. august.
Derudover understreger Søren Torp også, at blokeringerne af hjemmesiderne kun er ét af mange greb i værktøjskassen, nå de unge mennesker skal lære at færdes i den digitale virkelighed.
- Det er sådan set vigtigere, at de voksne omkring børnene lærer dem, hvordan de bruger it-udstyret rigtigt, i hvilke situationer og til hvad. En god idé er eksempelvis at lade være med pr. automatik at hive computeren op ad tasken, så snart dagen begynder, siger Søren Torp.
Anbefalinger til brug af skærme i grundskolen
Ledelsen sætter retningen for skærmbrug på skolen.
Inddrag pædagogisk personale og elever i dialogen om skærmbrug.
Skab overblik over skolens skærmbrug som udgangspunkt for dialogen.
Brug skolens fysiske rammer til at skabe attraktive alternativer til skærmbrug.
Gå i dialog med forældrene om elevernes brug af skærme.
Indfør mobilfri skole.
Spær adgangen til ikke-relevante hjemmesider.
Læg tablets og computere væk, når de ikke bruges i undervisningen.
Lad fokus på skærmbrug bidrage til elevernes digitale dannelse.
Brug kun skærme, når det er didaktisk og pædagogisk hensigtsmæssigt.
Giv plads til analog læring.
Sæt brug af skærme på dagsordenen for den pædagogiske udvikling.
Kilde: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Børne- og Undervisningsministeriet