"Teknisk vanskeligt" ifølge dansk politi - i Tyskland har de gjort det i årtier
Syd for grænsen fungerer teknologien med rødkørselskameraer uden problemer og har gjort det længe.
Mange bilister trykker hellere på speederen end bremsen, når lyset skifter til rødt i krydset, hvor Edwin Rahrs Vej rammer Åby Ringvej i det vestlige Aarhus.
Problemet har været kendt i årevis, og den hensynsløse adfærd har da også kostet to unge kvinder livet i det såkaldte ”dødskryds”.
TV2 Østjylland dokumenterede problemet tilbage i 2021. Nu har vi igen filmet trafikken i krydset en tilfældig dag i februar, og på bare én time kørte 29 bilister over for gult, mens fire kørte over for rødt.
RIGSPOLITIET: DERFOR ER DER ENDNU IKKE KOMMET KAMERAER OP
Mangel på tekniske ressourcer og folk med den rette viden er årsagen til, at der endnu ikke er sat et kamera op i det omdiskuterede "dødskryds", hvor Edwin Rahrs Vej rammer Åby Ringvej i det vestlige Aarhus.
- Vi prøver på at ansætte flere, men det tager tid at lære dem op i det her. Det er simpelthen begrænset, hvor mange mennesker, der kan udføre det her arbejde, siger Rigspolitiets it-direktør, Stig Lundbech, til TV 2.
- De skal både vide noget om den konkrete kameraløsning og om politiets egne it-systemer og infrastruktur. Dem er der en begrænset mængde af, og de arbejder på andre, kritiske projekter, siger Stig Lundbech.
Handler det om, at politiet ikke har penge til at erhverve de her folk, eller findes de slet ikke derude?
- Jamen, problemet er, at folk ikke er på markedet. Vi har løbende ledige stillinger på den her type teknisk profil, men vi har svært ved at rekruttere dem. Der er flere ledige stillinger, end der er medarbejdere med de rette kompetencer i øjeblikket, siger it-direktør Stig Lundbech.
Blitzer bilister på stribe
I Danmark har det ingen konsekvenser for de pågældende bilister, medmindre politiet er fysisk til stede og tager bilisterne på fersk gerning.
Men var det samme sket i Flensborg, lige på den anden side af den dansk-tyske grænse, var bilisterne højst sandsynligt blevet fotograferet og retsforfulgt, da der her er rødkørselskameraer i mange af byens lyskryds.
- Når nogen kører over for rødt, tager kameraet to billeder. Første gang når man kører over stoplinjen, og anden gang når bilen er midt i krydset. På den måde har vi beviser for, at der faktisk er blevet kørt over for rødt, forklarer Kevin Tolksdorf, der er leder af trafikkontrollen i Flensborg.
Han viser byens rødkørselskameraer frem for TV2 Østjylland. Den nordtyske kommune tog den nyeste teknologi på området i brug i 2019, men kameraerne er på ingen måde en ny opfindelse, og i Flensborg kan man da også finde rødkørselskameraer helt tilbage fra 1980’erne.
Teknologien bag er velafprøvet og fungerer ifølge Kevin Tolksdorf uden problemer.
- Det er helt normalt overalt i Tyskland. Du må regne med at kunne blive fotograferet, når du kører på vejene. Det handler ene og alene om sikkerhed, siger han.
I gennemsnit fanger rødkørselskameraerne i Flensborg hver måned 110 bilister, fortæller Kevin Tolksdorf.
En teknisk vanskelig opgave ifølge Rigspolitiet
Myndighederne herhjemme har i flere år talt om at sætte rødkørselskameraer op i krydset på Åby Ringvej, men som TV 2 Østjylland flere gange har fortalt, er processen gået i stå, og kameraerne er aldrig kommet op.
Ifølge politikerne i Aarhus’ byråd ligger ansvaret hos Rigspolitiet. Her lyder forklaringen, at der er tale om ”en teknisk vanskelig opgave”, der ”forudsætter implementering af ny og ikke tidligere afprøvet teknologi.”
Det er ifølge Rigspolitiet årsagen til, at forsøget med rødkørselskameraer endnu ikke er sat i værk. Rigspolitiet forklarer videre, at der ikke har været de nødvendige ressourcer til at færdiggøre projektet inden for den angivne tidsramme
Afviser at stille op til interview
TV2 Østjylland vil gerne spørge Rigspolitiet, hvorfor det er så vanskeligt at implementere og afprøve teknologien med rødkørselskameraer, når fuldt funktionsdygtige kameraer allerede er i drift i vores naboland?
Vi ville også gerne høre, om Rigspolitiet har været i kontakt med myndighederne i Tyskland eller nogle af de andre lande, hvor teknologien i dag bruges med henblik på erfaringsudveksling?
Rigspolitiet har dog afvist at stille op til et interview og henviser til et tidligere svar givet til Folketingets Retsudvalg tilbage i september. Her fremgår det, at man planlægger at igangsætte en forundersøgelse om rødkørselskameraer i første halvdel af 2023.
Går til ministeren
Om og hvornår der kommer kameraer op i krydset er altså fortsat uvist, og det er ikke godt nok, mener Mona Juul fra Det Konservative Folkeparti.
Sammen med Danmarksdemokraterne har Det Konservative Folkeparti derfor spurgt justitsminister Peter Hummelgaard om en status på rødkørselskameraerne, og hvordan han vil sikre, at færdselsloven bliver overholdt i ”dødskrydset”?
- De ulykker, der har været, har været meget alvorlige, og derfor skal der selvfølgelig tages action meget hurtigt. Hvis kameraer ikke er den løsning, der skal til, jamen så skal der jo andre løsninger på banen. Vi kan ikke gå og vente år og dag på det her, siger hun.
Nye Borgerliges byrådsmedlem i Aarhus, Henrik Arens, har ligeledes bebudet, at han vil tage sagen op med sine partifæller på Christiansborg.
Se første afsnit af dokumentaren om 21-årige Ida, der mistede livet i Dødskrydset: