Tonen er hård online: - Man begynder at tro på, at det er rigtigt
Idiot. Klamme ko. Kælling. Sproget kan være hårdt og langt over stregen blandt børn og unge digitalt. Derfor havde 6.Y på Skt. Knuds Skole fredag temadag om digitale dilemmaer og om tonen på internettet.
Det kan være svært for børn og unge at gennemskue spillereglerne på internettet. Fredag blev skoleelever på Skt. Knuds Skole i Aarhus udfordret i digitale dilemmaer på en anderledes måde. De skulle blandt andet deltage i en podcast lavet af Red Barnet om, hvordan vi taler til hinanden, og hvad vi udsætter hinanden for.
Og den hårde tone digitalt er ikke fremmed for eleverne i 6.Y på Skt. Knuds Skole.
- Det føles ikke så godt indeni, fordi man bliver meget ked af det, og så begynder man selv at tro på, at det er rigtigt, det personen har sagt eller skrevet om en, siger Kaya Nandi Ingomar Mhukayesango fra 6.Y.
I løbet af fredag skulle eleverne blandt andet debattere, hvordan man skal opføre sig digitalt. For det kan være svært, når reglerne ikke er helt klare.
- Selvfølgelig er der regler for, hvad man må og ikke må, men der er ikke så mange, der følger de regler, siger Kaya Nandi Ingomar Mhukayesango.
Kom på banen, forældre
Det er Red Barnet, der har lanceret podcasten 'So.Me.Mor.Far', som de aarhusianske børn fredag var en del af som led i temadagen.
- Børn elsker at fortælle om de digitale medier, men jeg synes også, at der er et ønske fra børnene om, at forældrene træder lidt mere ind på banen og også er til stede der. Jeg tror måske også, at det har noget at gøre med, at tonen er så hård, som den er, siger Jon Kristian Lange, seniorrådgiver hos Red Barnet og ekspert i børns digitale liv.
Ifølge Red Barnet har danske børn en trist rekord. De har ifølge organisationen europæisk rekord i digital mobning, da 21 procent af danske børn føler sig mobbet på nettet.
Føler sig utrygge
På Skt. Knuds Skole i Aarhus genkender de udfordringerne digitalt.
- Børnene kan føle sig utrygge, og i værste tilfælde også føle sig krænket, hvis det er sådan, at de modtager en besked eller en reaktion på et billede, de har lagt op, siger Jonas Thaudahl Jakobson, der er lærer på Skt. Knuds Skole.
Og 6.Y har tilsyneladende lyttet godt efter og tager de gode råd med sig.
- Jeg tror, at det kan hjælpe i fremtiden, hvis man nu får en besked fra en, som ikke lige er i den gode tone, så kan vi hjælpe med at fortælle den person, at han skal opføre sig ordentligt, siger Kaya Nandi Ingomar Mhukayesango.