Tunnel realiseres med mest larmende løsning

Marselistunnellen skal graves og støbes ved udgravning, er konklusionen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Den ene tunnelåbning ligger lige vest for Skanderborgvej, mens den anden tunnelåbning ligger ved Strandvejen ned mod havnen.

Et af de største anlægsprojekter i Aarhus' historie - Marselistunnellen - bliver støbt i åben udgravning.

Det står klart, efter at Vejdirektoratet har undersøgt i alt fire modeller ud fra 12 kriterier. 

En af modellerne, som er blevet undersøgt, er at bore tunnellen, men det har vist sig at være 50-80 procent dyrere end de støbte. Den metode ville ellers genere trafikken mindst og larme mindst.

- Det startede med, at der var et stort ønske om, at vi undersøgte det. En udgravet og støbt tunnel bliver løsningen, siger René Huhl Hollen, projektleder i Vejdirektoratet.

Blandt andet fylder nabo- og trafikale gener i vurderingen, men på trods af at de altså vil være mindst ved en boret løsning, er det for dyrt. Derfor bliver det den mest larmende model naboer kan se frem til. 

Vurderingskriterier

  1. Vejløsning herunder geometrisk udformning

  2. Tunnelkonstruktioner, udførelse og installationer

  3. Sikkerhed i tunnelen

  4. Anlægsøkonomi

  5. Driftsøkonomi

  6. Klima (CO2)

  7. Trafikafvikling

  8. Nabogener under anlæg

  9. Overordnet vurdering af anlægstid

  10. Risici i anlægsfasen

  11. Natur og miljøforhold

  12. Kumulative effekter – her tænkes især på samspil med andre store anlægsprojekter i området såsom Kongelundsprojektet, Aarhus ReWater m.v.

I anlægsperioden vil Marselis Boulevard kun have ét spor i hver retning. Lige nu ser Vejdirektoratet på, hvor bilerne i stedet vil søge hen i den periode, Marselis Boulevard kun har ét spor i hver retning. 

- Den næste tid vil vi sikre at det minimeres så meget som muligt, det er noget af det, vi skal til at undersøge, og hvordan får vi håndteret det, siger René Huhl Hollen.

Vejdirektoratet bruger blandt andet Aarhus Kommunes trafikmodel til at vurdere, hvor trafikken fordeler sig hen.

OM TUNNELEN

Tunnelen bliver 1,9 kilometer lang. 

Den ene tunnelåbning ligger lige vest for Skanderborgvej, og derefter går den under Marselis Boulevard - indtil den rammer Strandvejen, hvor den anden tunnelåbning ned mod havnen kommer.

Når tunnelen står færdig, forventer Aarhus Kommune, at der på hverdage vil køre 15.000 køretøjer gennem tunnelen.

Formålet med tunnelen har fra start været at flytte den tunge trafik væk fra Marselis Boulevard.

I dag udgør lastbiler og sættevognstog knap hvert femte transportmiddel på Marselis Boulevard. Med de planlagte udvidelser af Aarhus Havn forventer Aarhus Kommune, at der fremover kommer endnu mere tung trafik på strækningen.

Anlægget af tunnelen skal efter planen gå i gang i 2025. Tunnelen skal stå klar til indvielse i 2031.

En anden udfordring ved en boret tunnel er, at vejen ind og ud ad tunnelen vil blive meget stejl, hvilket har betydning for sikkerheden og kapaciteten i tunnelen, oplyser Vejdirektoratet.

En dobbeltdækkermodel er også blevet undersøgt, men den var dyrere, og det ville give problemer i enderne, hvor trafikken skal op og ned. ud i ét plan i enderne.

Der er dog lange udsigter til larmen. Selve anlægsarbejdet starter 2025, og her vil de første par år gå med mere detaljerede undersøgelser, vurderer projektchefen. Anlægget vil vare omkring fem år ifølge prognoser. 

Interessenter kunne afgive høringssvar for et år siden i 2022

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google