Tunnel realiseres med mest larmende løsning
Marselistunnellen skal graves og støbes ved udgravning, er konklusionen.
Et af de største anlægsprojekter i Aarhus' historie - Marselistunnellen - bliver støbt i åben udgravning.
Det står klart, efter at Vejdirektoratet har undersøgt i alt fire modeller ud fra 12 kriterier.
En af modellerne, som er blevet undersøgt, er at bore tunnellen, men det har vist sig at være 50-80 procent dyrere end de støbte. Den metode ville ellers genere trafikken mindst og larme mindst.
- Det startede med, at der var et stort ønske om, at vi undersøgte det. En udgravet og støbt tunnel bliver løsningen, siger René Huhl Hollen, projektleder i Vejdirektoratet.
Blandt andet fylder nabo- og trafikale gener i vurderingen, men på trods af at de altså vil være mindst ved en boret løsning, er det for dyrt. Derfor bliver det den mest larmende model naboer kan se frem til.
Vurderingskriterier
Vejløsning herunder geometrisk udformning
Tunnelkonstruktioner, udførelse og installationer
Sikkerhed i tunnelen
Anlægsøkonomi
Driftsøkonomi
Klima (CO2)
Trafikafvikling
Nabogener under anlæg
Overordnet vurdering af anlægstid
Risici i anlægsfasen
Natur og miljøforhold
Kumulative effekter – her tænkes især på samspil med andre store anlægsprojekter i området såsom Kongelundsprojektet, Aarhus ReWater m.v.
I anlægsperioden vil Marselis Boulevard kun have ét spor i hver retning. Lige nu ser Vejdirektoratet på, hvor bilerne i stedet vil søge hen i den periode, Marselis Boulevard kun har ét spor i hver retning.
- Den næste tid vil vi sikre at det minimeres så meget som muligt, det er noget af det, vi skal til at undersøge, og hvordan får vi håndteret det, siger René Huhl Hollen.
Vejdirektoratet bruger blandt andet Aarhus Kommunes trafikmodel til at vurdere, hvor trafikken fordeler sig hen.
OM TUNNELEN
Tunnelen bliver 1,9 kilometer lang.
Den ene tunnelåbning ligger lige vest for Skanderborgvej, og derefter går den under Marselis Boulevard - indtil den rammer Strandvejen, hvor den anden tunnelåbning ned mod havnen kommer.
Når tunnelen står færdig, forventer Aarhus Kommune, at der på hverdage vil køre 15.000 køretøjer gennem tunnelen.
Formålet med tunnelen har fra start været at flytte den tunge trafik væk fra Marselis Boulevard.
I dag udgør lastbiler og sættevognstog knap hvert femte transportmiddel på Marselis Boulevard. Med de planlagte udvidelser af Aarhus Havn forventer Aarhus Kommune, at der fremover kommer endnu mere tung trafik på strækningen.
Anlægget af tunnelen skal efter planen gå i gang i 2025. Tunnelen skal stå klar til indvielse i 2031.
En anden udfordring ved en boret tunnel er, at vejen ind og ud ad tunnelen vil blive meget stejl, hvilket har betydning for sikkerheden og kapaciteten i tunnelen, oplyser Vejdirektoratet.
En dobbeltdækkermodel er også blevet undersøgt, men den var dyrere, og det ville give problemer i enderne, hvor trafikken skal op og ned. ud i ét plan i enderne.
Der er dog lange udsigter til larmen. Selve anlægsarbejdet starter 2025, og her vil de første par år gå med mere detaljerede undersøgelser, vurderer projektchefen. Anlægget vil vare omkring fem år ifølge prognoser.
Interessenter kunne afgive høringssvar for et år siden i 2022.