TJEK KORTET: Så god er din skole i ny national undersøgelse
Mål din lokale skoles evne til at skaffe gode karakterer til eleverne i en ny national undersøgelse
Der er stor forskel på, hvor gode de østjyske skoler er til at løfte deres elever til at få gode karakterer.
Det viser en ny national undersøgelse, som Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, har lavet for TV2 Regionerne.
- Om vi kan lide det eller ej, så har karakterne en ret så stor betydning for, hvordan eleverne efterfølgende klarer sig, siger folkeskoleforsker Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College og uddyber:
- Det har det i forhold til, om de kan komme ind på en ungdomsuddannelse, og det har også en betydning for, hvorvidt de kan blive ordentligt integreret på arbejdsmarkedet.
Sådan tester du din lokale skole
Prøveresultaterne fra samtlige 9. klasses eksamener fra 2014-2016 er blevet analyseret og kombineret med viden om de enkelte skolers elever.
Ud fra det har VIVE vurderet, hvilke karakterer forskellige elevtyper vil få til eksamen, og om skolerne er bedre end landsgennemsnittet.
Eksempelvis vil man kunne forvente, at 9. klasses eleverne på Hadsten Skole vil klare sig bedre end lignende elever i Østjylland.
Sådan gør du
Du kan vælge, hvilken elevtype du minder mest og se, hvordan det vil gå med karakteren på de forskellige skoler i Østjylland og i hele landet.
For hver skole kan du vælge fire forskellige elever og sammenligne deres karakter.
Det er Mathias, Daniel, Julie og Aliya, som alle har forskellige baggrunde.
Ud fra info om dem, så har VIVE vurderet, hvad de fire elever kan forvente at få på landets folkeskoler.
Deres mulige karakterer på de enkelte skole skal du sammenholde med, om det ligger over eller under, hvad de kan forvente at få på landsplan. Julie vil få 10,5 i landsgennemsnit, Aliya vil få 7,3 i snit, Mathias vil få 7,2 i snit og Daniel vil få 5,1 i snit.
Kan du ikke finde din skole på kortet?
Undersøgelsen ser kun på folkeskoler og altså ikke privatskoler.
Eleverne tæller med på den skole, hvor vedkommende har gået længst.
Visse skoler er ikke medtaget, da elevtallet har været så småt, at usikkerheden for resultaterne har været for stor.
En forskel på 0,4 i karakter fra skole til skole er statistisk signifikant i denne undersøgelse.