Ildsjæl trækker sig: Har kæmpet mod busbesparelser i et år
Ildsjælen Martin Godsk har været frontfigur i en protest mod besparelser på den kollektive trafik i Region Midtjylland, men nu har han valgt at sige farvel
Politikerne i Region Midtjylland hev tidligere på året en plan om at spare 40 millioner på den kollektive trafik frem fra skuffen.
Planen var ellers blevet parkeret på grund af massive protester fra pendlere, men nu er den altså taget frem igen. Det fik tidligere på måneden stifteren af facebookgruppen ”Bevar vores busser” Martin Godsk til at genoptage kampen mod besparelserne på den kollektive trafik.
Det lykkedes sidste gang Martin Godsk og gruppen ”Bevar vores busser” at indsamle 26.000 protest-underskrifter, men denne gang har Martin Godsk ikke på samme måde oplevet opbakning fra pendlerne, og derfor har han nu besluttet at trække sig som frontfigur for gruppen.
- Det er noget, jeg har brugt virkelig mange kræfter på, og jeg føler ikke, at der har været nok folkelig opbakning denne gang, siger Martin Godsk.
Nye kræfter skal til
Han håber dog ikke, at kampen mod Region Midtjyllands besparelser stopper med ham. Hans håb er, at nye kræfter kan sparke nyt liv i protesten.
- Jeg har brugt mange kræfter, og nu skal der nye kræfter til. Vi er kommet ind i en anden fase nu, og derfor er det tid til nye idéer og frisk energi, siger Martin Godsk.
Martin Godsk bor selv i Favrskov Kommune og da han i sin tid gik ind i protesten var det også for at redde Rute 111, som, han mener, har stor betydning for den landsby, han bor i.
Og det er da også den lokale kamp, som Martin Godsk nu vil vende tilbage til for han kan ikke helt lægge engagementet på hylden.
- Det ville da være underligt, hvis jeg ikke er at se i Favrskov. Det startede jo med 111’eren, og det kan ikke undgås at kampen nu bliver mere lokal, så det vil jeg da fortsætte med, siger Martin Godsk.
Martin Godsk lader en dør stå på klem for at blusse op for sin indsats i kampen mod besparelserne igen. Det kræver dog, at opbakningen kommer, fortæller han.
- Ikke rimeligt at køre med tomme busser
På trods af, at det lykkedes at indsamle 26.000 protest-underskrifter tilbage i 2017, valgte politikerne i Østjylland tidligere i år at genoptage planerne om besparelser på den kollektive trafik.
Ifølge flere politikere er det nødvendigt at prioritere andre områder højere.
- Det er ikke rimeligt, at kollektiv trafik skal køre med tomme busser, og at vi så skal spare på uddannelse, miljø, kultur og erhvervsudvikling, sådan som vi gør i øjeblikket, sagde næstformand i Region Midtjyllands udvalg for regional udvikling Flemming Knudsen (S) tidligere på måneden til TV2 ØSTJYLLAND.
TRUEDE RUTER
Sidste år arbejde Region Midtjylland med planer om at spare på følgende ruter. Det er dog uvist, hvilke ruter der denne gang er truet.
Rute 75, Bjerringbro - Rødkjærsbro - KjellerupRute 103, Odder - Hou
Rute 104, Horsens - Glud - Snaptun - Juelsminde
Rute 107, Skanderborg - Tebstrup - Gedved - Egebjerg - Horsens
Rute 109, Hørning - Jeksen
Rute 110, Horsens - Brædstrup - Silkeborg
Rute 111, Hinnerup - Sabro - Aarhus
Rute 112, Silkeborg - Sorring - Aarhus
Rute 114, Aarhus - Hammel - Viborg
Rute 116, Galten - Sabro - Aarhus
Rute 200, Hammel - Hinnerup
Rute 212, Ebeltoft - Ryomgaard
Rute 213, Randers - Vivild - Fjellerup - Glesborg - Grenaa
Rute 220, Horsens - Uldum - Ølholm - Tørring
Rute 221, Hornslet - Voldum - Raderup
Rute 230, Nørbæk - Fårup - Bjerregrav - Kousted – Ørrild - Randers
Rute 302, (Aarhus - Beder - Byager) - Malling - Nordsminde - Odder
Rute 311, Skanderborg - Ry - Silkeborg
Rute 351, Grenaa - Ebeltoft
Rute 502, Brædstrup - Skanderborg
Rute 914, Aarhus - Hammel - Viborg