Lukkede butikker sælger varer ved døren: Marie-Louise er nu sin egen webshop
Coronarestriktionerne tvinger butikkerne til at holde lukket, men de må stadig sælge varer online og udlevere dem i butiksdøren. En løsning Marie-Louise fra Hadsten er glad for.
Fra den 25. december og foreløbigt frem til 17. januar skal alle butikker, der ikke sælger enten medicin eller dagligvarer holde lukket.
Men enkelte butikker har øjnet et smuthul, der alligevel gør det muligt for dem at drive butikken under nedlukningen.
For selvom de ikke må lukke kunder ind i butikken, så er det tilladt at sælge varerne på nettet og så udlevere dem i butikkens døråbning.
En løsning Marie-Louise Kannerup, der har sin egen boghandel i Hadsten kaldet Bogormen benytter sig af.
- Jeg har jo ikke nogen webshop i min butik, og derfor så agerer jeg selv webshop, så derfor når folk skriver til mig, at de eksempelvis skal bruge en læsebog til en pige i 2. klasse, så spørger jeg jo ind via Facebook eller mail, siger Marie-Louise Kannerup til TV2 ØSTJYLLAND.
Ikke så udbredt med bagdørssalg – men smart
Marie-Louise Kannerup har clearet sin ordning med såvel Erhvervsstyrelsen som sin egen revisor, og selvom det ikke reder omsætningen, så betyder det alligevel noget for hende.
- Det gør ikke umiddelbart nogen forskel for butikken, men hvis det gør, så bliver jeg selvfølgelig lykkelig. Derimod mentalt betyder det utroligt meget for mig, for jeg ville blive sindssyg af at sidde derhjemme, siger Marie-Louise Kannerup.
Hos Erhverv Aarhus, der er interesseorganisation for butikkerne i Aarhus og omegn, kender de udmærket til løsningen med online salg og udlevering i bagdøren.
- Det er ikke specielt udbredt endnu, og jeg tror, der er mange, der er i tvivl om, hvad de kan, og hva de ikke kan. Men jeg oplever det som en stigende tendens, siger direktør for Erhverv Aarhus, Marc Perera Christensen, til TV2 ØSTJYLLAND.
Og selvom også han anerkender, at det ikke lader sig gøre at sælge nok på denne måde til at holde en forretning oven vande uden hjælpepakker, så er det stadig smart at holde sig i gang.
- Det vigtige er at holde fast i sine kunder. Det kan være loyalitetsprogrammer eller andre ting, der gør, at kunderne fastholder en relation til butikken, siger Marc Perera Christensen.