Svenske myndigheder mistænker spritsejlads i skibskollision
En svensk kystvagt mistænker, at der har været spritsejlads involveret, da et horsensiansk skib mandag morgen kæntrede.
Et fragtskib, 'Karin Høj', fra Horsens kæntrede efter en mulig kollision nordvest for Rønne på Bornholm natten til mandag. To personer meldes stadig savnet efter ulykken.
Skibet forventes at være kollideret med det britiske skib "Scot Carrier". Der er endnu ikke nogle oplysninger om, hvem der har skylden for ulykken, der betyder, at "Karin Høj", nu ligger med bundet i vejret.
Ifølge den svenske kystvagt er den indledende forundersøgelse af hændelsen blevet udvidet, da der er mistanke om spritsejlads.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Kustbevakningen. Det skriver Ritzau.
- Der er fremkommet yderligere, strafbare mistanker, deriblandt grov spritsejlads, siger kystvagten.
Ekspert undrer sig
Kollisionen undrer også Hans Otto Holmegaard Kristensen, der er skibsingeniør og ekspert i skibsdesign.
Hvordan kan det her ske?
- Det er også det, jeg spørger mig selv om. Når man ser farvandet, så er det to nåle i en stor høstak. Jeg fatter ikke, at det kan ske. Det er bare bad luck, siger Hans Otto Holmegaard Kristensen til TV2 ØSTJYLLAND.
Han fortæller, at skibene er udstyret med både radarer og andet udstyr, der burde gøre en kollision umulig.
- Man har det udstyr, der skal til for, at det ikke skal ske. Det er det, der stadig forundrer mig, når skibe støder sammen. Til deres forsvar er det sket om natten i buldrende mørke. Den første forklaring er, at det er mørkt, siger skibseksperten.
Skibets form kan have betydning
"Karin Høj" er udstyret med en såkaldt "split barge". Det vil sige, at frontenden af skibet kan deles. Og det kan muligvis have haft en betydning.
- Når vi nu er i den uheldige situation, at skibet bliver ramt, er du mere sårbar med sådan noget teknik. Hvis mekanismen er kommet til skade vil vandet strømme ind, siger Hans Otto Holmegaard Kristensen.
Han understreger, at det kun er en teori.
Udover udformningen af skibet, så kan størrelsen også have haft en betydning. "Karin Høj" er 55 meter langt og ni meter bredt. Det er væsentlig mindre en det britiske skib, som det muligvis er kollideret med.
- Jo mindre et skib, des mere sandsynlig er det, at det kan synke, hvis det bliver ramt, siger skibseksperten.
Skibet undersøges stadig
Mandag morgen blev en stor eftersøgning sat i gang efter ulykken, hvor Forsvaret blandt andet sendte en helikopter til stedet for at lede fra luften. Der er to personer, der meldes savnet.
Ulykken er sket i svensk område, og Forsvarets helikopter er nu fløjet tilbage til Danmark.
Mandag formiddag oplyser Forsvaret, at skibet nu skal undersøges af dykkere.
- Skibet er trukket ind på 10 meter dybt vand, og svenskerne har sendt dykkere fra Malmø, der tager ud på skibet om cirka en time, siger Jesper Berthelsen, vagthavende ved Forsvarets Operationscenter, til TV2 ØSTJYLLAND klokken 11.00.
- Der kan være en formodning om, at de to forsvundne personer stadig er på skibet, og det er derfor man sender dykkere ud, siger han videre.
Dykkere er mandag eftermiddag gået i gang med at lede efter to savnede personer i det bugserede fartøj "Karin Høj".